gyakran ismételt kérdések álláskereséskor

és a válaszok rájuk.

Álláskeresőként szinte mindig ugyanazok a  kérdések merülnek fel bennünk a folyamattal kapcsolatban. Ezért, hogy valódi HR partnerként támogassuk az álláskeresést, ezekből a gyakran ismételt kérdésekből összeállítottunk most egy listát és meg is válaszoljuk őket. 

1./ mennyi idő elteltével kellene választ kapjak a jelentkezésemre?

A kiválasztási folyamat hosszát általában a szervezet nagysága határozza meg, emiatt a válaszidő is nagyon eltérő lehet a pár naptól a 2-3 hétig, attól függően, hogy hány interjún és döntési folyamaton kell továbbjutni. Ha bármilyen automatizációt alkalmaznak a kiválasztási folyamat során, a rendszer automatikusan küld visszajelzést a jelentkezéssel kapcsolatban, hogy megfelel-e a következő lépéshez, vagy elutasításra került. A munkáltatók tisztában vannak vele, hogy az idő ellenük dolgozik, hiszen a tehetséges jelöltek gyorsan elhelyezkedhetnek, ezért mindenhol törekednek arra, hogy a kiválasztási folyamat gördülékeny, és így a  jelöltélmény minél pozitívabb legyen a folyamat során.

2./ töltsem-e fel az önéletrajzom a cég adatbázisába?

Azzal, hogy feltöltjük  önéletrajzunk az adatbázisba és hozzájárulunk a kapcsolatfelvételhez, nagyban megkönnyíthetjük a későbbi megkereséseket. Egy új pozíció esetén első lépésként a saját adatbázisukban keresnek megfelelő jelölteket a recruiterek, így ha profilunk egyezik az elvárásokkal, első körben meg tudnak majd keresni bennünket egy-egy lehetőséggel. 

Ezért érdemes munkaerő közvetítő cégek adatbázisába is regisztrálni, hiszen itt a jóval több nyitott álláslehetőség miatt nagyobb eséllyel találnak számunkra megfelelőt a tanácsadók. Emellett érdemes a LinkedIn-t is használni, hiszen egy részletesen kitöltött profillal könnyebben megtalálnak bennünket a recruiterek és az algoritmus is segít releváns állásajánlatok közt böngészni. 

3./ nem kapok választ a pályázataimra. miért, és mit tehetek?

Több oka is lehet, hogy nem érkezik semmilyen visszajelzés a pályázatra. Mivel manapság a legtöbb cég használ automatizációt a jelentkezésnél, ilyenkor legalább egy megerősítő e-mailnek kell érkeznie arról, hogy a jelentkezés megérkezett és mik a következő lépések a kiválasztási folyamatban. Ha több hét után sem érkezik semmi egyéb információ, a kiválasztás általában még mindig folyamatban van az adott pozíciónál. Ha elérhető kapcsolattartási adat a karrieroldalon vagy az adott hirdetésnél, itt érdemes érdeklődnünk pályázatunkról. 

Ha több jelentkezésre sem érkezik válasz, érdemes átnézni jelentkezéseinket. Olyan munkakört pályáztunk-e meg, ahol legalább a leírás 90%-ának megfelelnek készségeink? Önéletrajzunk, vagy profilunk tartalmaz minden fontos információt?  Helyesek a kapcsolattartási adataink? Elég professzionális-e önéletrajzunk, nincsenek-e benne elírások, hibák? 

4./ hányan pályáznak ugyanarra a pozícióra?

Ha egy hiányszakma szakértői vagyunk, valószínűleg csak pár potenciális jelölttel leszünk versenyben az adott munkáért. De ha egy olyan munkakörre pályázunk, ami nem igényel speciális tudást, vagy készségeket, jóval több jelentkezővel számolhatunk. Nem mellesleg az adott munkáltató munkáltatói márkája is erősen befolyásolhatja, hogy hányan jelentkeznek az általa meghirdetett pozícióra. 

5./ írjam bele az önéletrajzomba a nemzetiséget, születési dátumot, vagy a lakcímet? csatoljak fotót?

Ezek a személyes adatok sok esetben vezethetnek nem tudatos előítéletekhez, így ha tartunk ettől, jobb elkerülni szerepeltetésüket az önéletrajzban. Ha a teljes lakcímet nem is, de a várost célszerű megjelölni, így egyértelművé tehető, hogy hol keresünk munkát. A születési év megjelölése lehet a szakmai tapasztalatokra utaló adat, de ezt sem szükséges feltétlenül megjelölni. Egy professzionális fotó néha pont, hogy pozitív irányba terelheti a kiválasztást. Érdemes ugyanazt a fotót használni, amit LinkedIn profilunkon is.

6./ robot nézi át az önéletrajzomat?

Ez attól függ, hogy az adott cég milyen eszközöket használ a kiválasztás során, illetve használ-e egyáltalán bármilyen automatizációt. A Randstadhoz hasonlóan egyre több cég alkalmaz valamilyen technológiai megoldást előszűrésre, hogy megkönnyítse és felgyorsítsa a toborzási folyamatot. Ez nem feltétlenül jelent rosszat, hiszen egy algoritmus az önéletrajzban található kulcsszavaknak köszönhetően könnyebben megtalálja az egyezéseket a pozícióval és csökkenthető vele az emberi tévedés, vagy a korábban említett nem tudatos előítéletek kockázata is.   

7./ hátrányt jelent, ha nincs LinkedIn profilom?

Csak abból a szempontból jelenthet hátrányt, ha nincs egyáltalán, vagy megfelelően kitöltött LinkedIn profilunk, hogy a recruiterek nem találhatnak ránk, amikor jelölteket keresnek egy-egy új pozícióra. A kiválasztást ez nem befolyásolja. Egy részletesen kitöltött LinkedIn profil azonban megkönnyítheti a jelentkezést is, hiszen sok esetben egy kattintással tudunk vele jelentkezni egy pozícióra, ahogy a Randstad karrieroldalán is. 

8./ használjam az „open to work” bannert a LinkedIn-en, vagy ne?

Ha aktívan állást keresünk és szeretnénk ajánlatokat kapni recruiterektől, mindenképp érdemes használni. Ha azonban nem keresünk aktívan, és nem is gondolkodtunk váltáson, nem érdemes, hiszen így nem kapunk majd felesleges megkereséseket és nem rontjuk saját hitelességünket se a későbbiekre nézve. Emellett ne feledjük, hogy ez a beállítás publikus, így akár aktuális munkáltatónk is láthatja, hogy mi az álláspontunk. 

9./ pár hónapig nem dolgoztam. hogyan biztosíthatom, hogy ne tegyen rossz benyomást?

Ha van racionális magyarázatunk a kihagyás okára, ezt minden recruiter és munkáltató megérti. A kérdést, hogy mi volt a kihagyás oka, rendszerint azért teszik fel, hogy megismerjék a motivációnkat. A fontos az, hogy ez egyezzen a munkáltató értékrendjével. A Randstadnál kiemelten fontosnak tartjuk, hogy megismerjük a jelöltek motivációt, hiszen így tudunk számukra olyan állást találni, ami valóban megfelel céljaiknak. 

Abban az esetben, ha épp nem dolgozunk, érdemes megfontolni az át- vagy továbbképzés lehetőségét, vagy  önkénteskedni, hiszen ezek megjeleníthetők önéletrajzunkban is és legtöbbször pozitív képet adnak rólunk. 

10./ tényleg fontos szempont, hogy legalább 2 évet dolgozzak ugyanannál a cégnél?

Az elköteleződés egy-egy munka, feladat, projekt, vagy cég iránt, folyamatosan változik. Manapság egyre többen dolgoznak szerződéses partnerként, vagy határozott idejű megbízással. Ezzel párhuzamosan a toborzók számára is egyre inkább elfogadható és érthető, ha rövidebb periódusok szerepelnek az önéletrajzban egy-egy munkahelynél. Hiszen dolgozhattunk egy fix projekten, ami véget ért, vagy akár évente más-más munkáltató projektjein szerződésesként. 

De előfordulhat az is, hogy még nem találtuk meg a számunkra hosszú távon is motiváló környezetet, feladatot, vagy problémák voltak a céggel. Az egyes munkahelyeken eltöltött hosszabb periódusok azonban pozitívabb hatást keltenek az önéletrajzban. Itt érdemes megjegyezni, hogy a legtöbb cég a jól teljesítő alkalmazottakba igyekszik befektetni oktatással, vagy különféle motivátorokkal, hogy hosszú távon is maradjanak.

11./ megítélhetnek a Facebook vagy Instagram képeim alapján?

Ahogy mi magunk is próbálunk minél több információt gyűjteni a kiszemelt cégről a social media-ban, úgy a recruiterek is hasonlóan járnak el egy-egy ígéretesnek tűnő jelölt esetén. Social media profiljaink személyes márkánk részét képezi, emiatt érdemes átnézni és rendbe tenni profiljainkat minden platformon, hogy ne tartalmazzon olyan bejegyzést, ami rossz fényt vethet ránk. Ellenőrizzük beállításainkat, célszerű privátra állítani a profilt, hogy csak ismerőseink láthassák az általunk megosztott személyesebb jellegű tartalmakat. 

12./ mivel tűnhetek ki a többi jelentkező közül?

Leginkább azokkal a soft skill-ekkel, amik elengedhetetlenek az adott munkakörhöz. Hogy ezeket hogyan demonstrálhatjuk az interjú során, azt ebben a cikkben részletesebben is bemutatjuk. Az alkalmazkodó készség, a kreativitás, az érzelmi intelligencia, a tárgyalókészség vagy a kritikus gondolkodás mind olyan kulcskompetenciák, amik a legtöbb állás betöltéséhez szükségesek. Ha tehát megfelelő példákkal be tudjuk mutatni, hogy rendelkezünk a munkakörhöz szükséges készségekkel, biztosan ki fogunk tűnni a többi pályázó közül. 

13./ miért nincs megjelölve fizetési sáv az álláshirdetésnél?

Amellett, hogy a fizetési sávokat sok cég üzleti titokként kezeli, a fizetést egy-egy munkakör esetén sok minden befolyásolja: a munkavállaló korábbi tapasztalata, szakmai ismeretei, kompetenciái, a szektor, amiben a cég tevékenykedik, vagy éppen a munkavégzés helye. Ezeket figyelembe véve érdemes bérkalkulátorokban ellenőrizni a saját tapasztalatunknak és szakterületünket megfelelő bérsávokat is, mielőtt megjelöljük a fizetési igényünket. 

Ha egy álláshirdetésben megjelenik a fizetési információ,  biztosak lehetünk benne, hogy  transzparens a rendszer és valószínűleg vonzóak a bérszintek is az adott cégnél.

14./ megkérdezzem az interjú végén, hogy milyen további lépések várhatók?

Igen, ha úgy érezzük, hogy az interjút követően is megfelel minden elvárásunknak a lehetőség és szívesen folytatnánk a kiválasztási folyamatot, bátran érdeklődjünk róla. A Randstadnál tanácsadóink mindig szívesen adnak tanácsot és támogatást is a következő interjúhoz, ezért is érdemes a Randstad karrieroldalán böngészni és jelentkezni.  

Most, hogy minden gyakran ismételt kérdésre választ kaptál, itt az ideje újult erővel belevetni magad az álláskeresésbe!

megnézem az állásokat