Egy állásinterjún számos interjúkérdés hangzik el, amik egy része már ismerős lehet. Akadhat azonban olyan, ami elsőre furán hangozhat és nem értjük a célját. Ezek legtöbbször a soft skill-ekre, azokra a készségekre irányulnak, amikből kiderül, valóban alkalmasak vagyunk-e az adott pozícióra. 

A soft skill-ek ugyanis azokat a személyes és szociális készségeket jelentik, amik a szakmai tudáson túl meghatározzák, hogy mennyire fogunk tudni beilleszkedni egy munkahelyen. Leggyakrabban az alábbi készségeket soroljuk ide: 

  • szervezőkészség
  • együttműködés, csapatmunka
  • kommunikációs készség
  • rugalmasság, alkalmazkodóképesség
  • probléma megoldás

Ezek a készségek szinte minden munkakör esetén hasznosak lehetnek beosztástól és szakterülettől függetlenül, általában csak fontossági sorrendjük változik egy-egy pozíció esetén. 

Összegyűjtöttünk 5 olyan interjúkérdést, ami a fenti készségek valamelyikének meglétére irányul, hogy segítsünk abban, mire érdemes fókuszálni, hogy az adott készséget minél jobban bemutathassuk válaszunkban.

1/ „hogyan szokta megoldani, ha egyszerre több feladata is van?”

Az egyik leggyakoribb soft skill interjúkérdés általában a szervezőkészségre irányul.

A szervezőkészség megmutatja, hogy mennyire vagyunk képesek rendszerezni saját feladatainkat: felmérni azokat, rangsorolni őket, tartani a határidőket, illetve hogyan tudunk gazdálkodni a rendelkezésre álló erőforrásokkal.

Mivel egy átlagos munkanapon is ritkán fordul elő, hogy minden az előre eltervezetten alakul, és nem esnek be új feladatok, amit adott esetben azonnal meg kell oldani, az interjúztató is kíváncsi lesz rá, hogy az ilyen helyzeteket hogyan oldjuk meg. 

A válaszban fókuszáljunk arra, hogy bemutassuk saját munkamódszereinket a feladatok priorizálására: hogyan mértük fel a feladatokat és az ahhoz szükséges időt, mi alapján döntöttük el, hogy melyik feladat élvez elsőbbséget, és ennek megfelelően hogyan osztottuk be a rendelkezésünkre álló időt, hogy minden elkészülhessen. Megemlíthetjük, ha használunk esetleg valamilyen eszközt (app, naptár, vagy akár egyszerű listák) feladataink rendszerezésére és nyomon követésére.

2/ „hogyan dolgozott együtt olyan kollégával, akiről mindenki tudta, hogy nehéz vele együtt dolgozni?”

Ez a kérdés az együttműködési készségre és a csapatmunkára fókuszál.

A csapatban dolgozás megköveteli, hogy mindenki egyenlően vegye ki a részét a munkából és segítsék egymást a tagok, ha valaki elakad valamivel. Hozzá tartozik az is, hogy az egymás közti konfliktusokat tudják kezelni és kezdeményezzenek megoldásokat a problémákra. A legtöbb munkára nem vezetőket, hanem olyan csapatjátékosokat keresnek, akik ezekkel aktívan hozzá tudnak járulni a csapat sikeréhez. 

Előfordulhat, hogy olyan emberekkel is együtt kell működni, akikkel nem szívesen dolgozunk együtt, ezért az interjúkon gyakran hangzik el ez a kérdés. 

A válaszban ilyenkor azt érdemes kiemelni, hogyan próbáltuk megoldani a helyzetet, ahelyett, hogy a problémákat ecsetelnénk. Említsük meg, hogy milyen lépéseket tettünk azért, hogy a közös munka gördülékenyen menjen, akkor is, ha teljesen más munkamorált képviselt a kolléga.

interview
interview

3/ „hogyan mutatna be egy olyan folyamatot/feladatot/terméket valakinek, aki nem jártas az adott területen?"

Itt az interperszonális kommunikációs készségeinkre kíváncsi az interjúztató. 

A személyes kommunikáció ugyanis kulcsfontosságú a legtöbb projekt esetén, különösen, ha különböző területekről érkeznek a résztvevők. Fontos, hogy hatékonyan adjunk át információt, ezért ez a kérdés is arra irányul valójában, hogy bemutassunk egy olyan esetet, ahol sikeresen adtuk át az üzenetet kollégánknak, segítettük a megértésben. 

4/ „tud olyan esetet mondani, amikor nem a tervek szerint alakultak a dolgok?”

Ez a kérdés az alkalmazkodóképesség felmérésére irányul. 

Az alkalmazkodóképesség megmutatja, hogy hogyan viszonyulunk a változásokhoz. Bármely munkahelyen előfordul, hogy nem a terveknek megfelelően alakulnak a dolgok, előrébb kerül a határidő, csúszás van valamelyik részfeladatnál a folyamatban, változik a költségkeret, vagy elégedetlen az ügyfél. 

A munkáltatók olyan embereket alkalmaznak szívesen, akik ilyen esetekben nem omlanak össze, hanem képesek alkalmazkodni az új helyzethez és újraterveznek. A válaszban is érdemes egy ilyen esetet kiemelni, amikor alkalmazkodtunk az új feltételekhez és így is sikeresen megoldottuk az adott feladatot. Akár egy hétköznapokból vett példával is bemutathatjuk.

5/ „hogyan oldotta meg?”

Ennél a kérdésnél a problémamegoldó készségünkre kíváncsi az interjúztató.

A problémamegoldó készség bizonyítja, hogy ötleteinkkel hozzá fogunk tudni járulni majd a célok eléréséhez, képesek vagyunk B tervet is felállítani és megoldást találni a felmerülő problémákra. 

A válaszban érdemes kifejteni azt is, hogyan jutottunk el a megoldásig, és ha a megoldás hozzájárult valami jobbá tételéhez is, még pozitívabb benyomást tehetünk.  

Nem tudhatjuk előre, hogy milyen kérdéseket fog feltenni nekünk az interjúztató az állásinterjún, de a fentiek ismeretében előre felkészülhetünk ezekre a soft skill-ekre irányuló kérdésre is. Gondoljuk végig lehetséges válaszainkat, amivel bemutathatjuk, hogy rendelkezünk az adott készséggel, így élesben már biztosan nem fog minket zavarba hozni egy-egy furának tűnő kérdés sem.  

További interjú felkészülést segítő tippekért böngéssz cikkeink között: