Hogyan használjuk az online teret, közösségi hálózatokat és önéletrajzot arra, hogy a munkaadók a legideálisabb jelöltet lássák bennünk? Van néhány tanácsunk.

Egy újabb lépésre készül a karrierlétráján? Elkezdett böngészni az aktuális álláshirdetések között, megnézte tüzetesebben a szimpatikusabb munkaadókat, érdeklődött a kapcsolati hálóján keresztül... De mit szólna, ha azt mondanánk, az első dolog, amit fontolóra kellene venni, az nincs a felsoroltak között? Mi lenne, ha először a tükörbe néznénk?

Természetesen nem kifejezetten a fizikai megjelenésre gondolunk, sokkal inkább a személyes márkánkra. Gondoljunk csak bele, hogy a vállalatok mennyi energiát fektetnek abba, hogy a legjobb fényben tüntessék fel magukat, és folyamatosan építsék a saját munkáltatói márkájukat. Legtöbbször ez segíti őket hozzá a legjobb jelöltek megtalálásához. A munkavállalóknál is hasonló a helyzet. Úgy indulhatunk a legjobb esélyekkel álmaink pozíciójának megszerzéséért, ha szánunk egy kis időt a személyes márkánk felépítésére, alakítására.

 

Hol kezdjük el

Az önéletrajzunk átvizsgálása és néhány referencia beszerzése sajnos nem elegendő (bár nem árt) álláskereséskor. Ahhoz, hogy a megfelelő hatást gyakoroljuk a munkaadókra, innentől jóval több figyelmet kell fordítanunk egy tudatos, egységes és pozitív online jelenlétre.

Ahhoz, hogy a munkaadó egy átfogó, pozitív képet kaphasson rólunk, szükséges a profilunk frissen tartása, illetve érdekes, releváns tartalmak posztolása a social media felületeinken, kiváltképp a LinkedIn profilunkon, illetve, ha külföldön keresünk állást, akkor a Twitteren is számíthat az aktív jelenlét. Mindenképp osszuk meg időnként nagy nevű véleményvezérek posztjait is, mivel így még több ember számára válunk láthatóvá amellett, hogy érdeklődési körünkről is információt adhatunk leendő munkaadónknak.

 

A LinkedIn fiók fontossága

A LinkedIn a világ legnagyobb professzionális hálózata, 2017 áprilisában már több mint 500 millió felhasználóval. Mi következik mindebből? Az, hogy ez a csatorna kiválóan alkalmas a saját márkánk megcsillogtatására. Használjuk ki az oldal adta lehetőségeket: kérjünk ajánlásokat ismerőseinktől, osszuk meg tapasztalatainkat, engedjünk betekintést aktuális sikeres projektjeinkbe, adjunk tanúbizonyságot szakértelmünkről.

Laura Shin a Forbes “The Millennial Game Plan: Career And Money Secrets To Succeed In Today's World” című e-bookjának írója szerint hosszú út vezet egy vizuálisan vonzó és egyben könnyen megtalálható profil felépítéséhez. Fontos a jól megválasztott profilfotó és borítókép, és győződjünk meg róla, hogy az iparág szempontjából fontos kulcsszavakat beágyaztuk a címsorokba, így a HR-tanácsadók, fejvadászok könnyen ránk bukkanhatnak a megfelelő jelölt keresése közben.

Mi a teendő, ha nagy tudással rendelkezünk egy adott szakterületen? Osszuk meg véleményünket az aktuális témákkal kapcsolatosan különböző blogokon. Az interneten számtalan platform létezik a publikálásra, és ez egy kiváló módja lehet, hogy megcsillogtassuk tudásunkat, bemutassuk készségeinket és tapasztalatainkat.  Ha beszélgetést kezdeményezünk olvasóinkkal, kifejezhetjük a téma iránti elkötelezettségünket, ami egy jó szakember egyik legfontosabb ismérve. Még több látogatót és követőt érhetünk el a blogunk és a LinkedIn fiókunk összekapcsolásával.

 

Hatáskeltés az önéletrajzzal

Amikor kialakítottunk egy egységes online jelenlétet, akkor jött el az idő az önéletrajzunk újragondolására. Lehet, hogy az önéletrajz elavult dolognak tűnik, azonban a legtöbb HR szakember először az önéletrajzok átnézésével kezdi a keresést. Mary Eileen Williams, a "Land of the Job You Love" könyv szerzője azt tanácsolja az álláskeresőknek, hogy fektessenek elég időt és energiát a tökéletes önéletrajz kialakításába, mivel még mindig ez a legfontosabb dokumentum, amely összegezve tartalmazza az egész szakmai előéletünket.

Győződjünk meg arról, hogy "az összes írásos anyagunk szemet gyönyörködtető és kellemesen olvasmányos" - magyarázza Eileen a Huffington Postban. Rendezzük az információkat pontokba, és hagyjunk megfelelő mennyiségű üres teret az önéletrajzunkban és motivációs levelünkben ugyanúgy, mint az online profiljaink és a névjegyünk esetében. A HR-tanácsadók, fejvadászok mindössze átlagosan 6 másodpercet töltenek az önéletrajz átnézésével, így a fontos részletek kiemelésével sokkal jobban felkelthetjük az érdeklődésüket.

Amikor elkezdjük keresni karrierünk következő állomását, emlékeztessük magunkat, hogy a személyes márkánk eddigi karrierutunk egy-egy darabkájának bemutatására szolgál az online közösségi térben, és győződjünk meg róla, hogy az általunk kialakított kép alkalmas-e arra, hogy a munkáltató meglássa bennünk az általa keresett tehetséget.

 

Készen áll az álláskeresésre?