A versenyképes fizetések és juttatások ajánlása csak a szükséges minimum a jelöltek bevonzásához. Amire azonban igazán hangsúlyt kell fektetnünk: olyan emlékezetes jelentkezői élmény kialakítása, amely a tehetségek fenntartható pótlásának is alapja lesz.

Ismerjük fel a jelöltélmény szükségességét!
A vállalat által nyújtott jelöltélmény a teljes munkáltatói márka rendkívül fontos részét képezi. Amennyiben alábecsüljük ennek a szakemberek bevonzásának átfogó stratégiájában betöltött szerepét, komoly hibát követünk el a vezető munkáltatóvá válásunkért folytatott törekvéseinkben. A pozitív élmény jelentősen javíthatja a munkáltatói márkát, segíthet abban, hogy az állásra jelentkezőkből ügyfelek és a márka nagykövetei legyenek, sőt még az új alkalmazottak elköteleződését is javíthatja. Ha a betöltetlen pozíciókra jelentkezők által megtett út javításába fektetünk be, az hosszú távon megtérül a vállalat számára.

De hogyan kezdjük?
Kezdésként ismerjük el, hogy a jelentkezők által átélt élmény fontos a vállalat számára. Azok a munkáltatók, akiknél a felvételi folyamat rossz élményt jelent, tönkretehetik a vállalat megítélését, ami nemcsak a munkaerő, hanem a bevételek elvesztésével is járhat. A 2018-as TalentBoard CandE felmérés alapján elmondható, hogy a rossz (5-ből 1 csillagra értékelt) élményt átélt észak-amerikai álláskeresők 50%-a úgy nyilatkozott, hogy megszakítanák a kapcsolatot a lehetséges munkáltatóval, vagyis sem egy esetleges jövőbeni álláslehetőséget nem fontolnának meg, sem a bántó magatartást tanúsító vállalat termékeit nem vásárolnák meg. A számok alacsonyabbak Ázsiában és az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) régióban (45%, illetve 36%), de még így is jelentős azoknak a száma, akik hasonlóan cselekednének.


A vállalat által nyújtott jelentkezői élmény létfontosságú eleme a munkáltatói és vállalati márkának. Emiatt a bejárt út folyamatos felügyelet és javítása elengedhetetlenül fontos ahhoz, hogy bevonzza az üzleti növekedést elősegítő szakembereket. Amint megszereztük a vezetőség és a résztulajdonosok támogatását, máris leküzdöttünk egy fontos akadályt. A vízió sikeres megvalósításához olvassa tovább cikkünket, és megtudhatja, hogyan határozhatja meg a vállalat küldetését, azonosíthatja a szükséges feladatokat, és hogyan használhatja az elérésükhöz szükséges forrásokat.

Fő lépések a vállalat által nyújtott jelentkezői élmény meghatározásához

  • Vegye figyelembe az összes előzetes találkozási pontot, amellyel az álláskeresők még azelőtt szembesülhetnek, hogy bekerülnek a toborzási folyamatba! A TalentBoard szerint a jelentkezők 71%-a végez saját keresgéléseket, ezért a legtöbbjüknek már azelőtt kialakul a véleménye a vállalatról, hogy eljutna a jelentkezési fázisig.
  • Ismerje fel azokat a belső és külső, befolyással bíró személyeket, akik fontos szerepet játszhatnak abban, hogy hogyan látják a jelentkezők a munkáltatói márkát! Ily módon jobban fejlesztheti a márkát támogató stratégiai kapcsolatokat.
  • Vizsgálja meg a jelentkezési folyamatot, és azonosítsa az összes lépést, amellyel az álláskeresők a jelentkezés során szembetalálják magukat! Ennek segítségével felismerheti a folyamathoz nem illő részeket, és optimalizálhatja a jelentkezők által bejárt utat.
  • Végezzen felmérést a jelentkezők körében (mindenki vagy csak néhány ember részvételével), hogy felmérje a véleményüket! Ezen interjúk segítségével jobban felismerheti a folyamatban vagy a jelöltkezelésben fennálló hiányosságokat, és korrigálhatja a hosszú ideje meglévő hibákat.
  • Fejlesszen ki stratégiát azon jelentkezők kezelésére, akiket nem vettek fel, de a jövőben megüresedő pozíciókra megfelelőek lehetnek. Az általuk bejárt jelentkezői út folytonos lehet, mert potenciálisan alkalmasak lehetnek a vállalat által nyújtott más álláslehetőségek esetén.

A jelentkezői élmény meghatározása azzal kezdődik, hogy meghatározzuk az összes olyan pontot, ahol a jelentkezők találkozhatnak a vállalattal. Könnyű elsiklani a kis részletek felett, de a vállalatok néha még a nagyokat is figyelmen kívül hagyják, pedig ezek rendkívül nagy hatással vannak arra, ahogy a jelentkezők megítélik a vállalatot. Ennek eredményeként előfordulhat, hogy elszalasztja annak lehetőségét, hogy kapcsolatot alakítson ki a jelentkezőkkel.

Öt tipp a jelentkezők találkozási pontjainak fejlesztéséhez

  1. Minden egyes találkozási pontot mérjen fel annak meghatározásához, hogy hogyan segíthetné vagy javíthatná a jelentkezők által megtett utat! Jelentős befektetésekre van szükség, vagy gyorsan kezelhető hiányosságokról van szó? Ennek segítségével megállapíthatja, milyen forrásokra van szükség a hibák orvoslásához.
  2. Figyelje, hogy mit mondanak mások a vállalatról! Mivel a jelentkezők átlagosan hét információforrást használnak egy vállalat felderítéséhez, ezért érdemes tudnia, mit osztanak meg mások a cégről.
  3. Mérlegelje, hogy mit tud, illetve mit nem tud módosítani! Keveset tud tenni az interneten megjelenő negatív értékelések ellen, viszont javíthatja a pozitív értékelések arányát. Ösztönözze az alkalmazottak képviselőit, hogy segítsenek a pozitív üzenet terjesztésében! Ez ellensúlyozza majd a rossz értékeléseket.
  4. Vizsgálja felül a jelentkezési folyamatot! Ha nem lehet gyorsan jelentkezni (vagy egyáltalán, mobiltelefonon jelentkezni), azzal számos leendő alkalmazottat elveszít. Vegye végig a megtett utat, és gondolja át, hogyan érezné magát jelentkezőként!
  5. Készítsen javítási tervet! Miután azonosította az összes találkozási pontot, dolgozzon ki egy tervet, és határozza meg a legsürgetőbb hiányosságokat! A hosszú távú célokról se feledkezzen meg: amikor a pillanatnyi hibák orvoslásán dolgozik, akkor is ezek eléréséért küzdjön!

A közösségi médiában való erős jelenlét kiépítése sarkalatos pontja a jelentkezői élménynek, ezért gondoskodjon arról, hogy ezen a területen megfelelő befektetésekre kerüljön sor! Számos lehetőség van a Facebook, Glassdoor, YouTube, LinkedIn, Twitter, Instagram és egyéb oldalak által nyújtott találkozási pontok alakítására, így a források sok helyre terjeszthetők ki. Habár jelentős a ráfordítandó idő és energia, a jól megvalósított közösségi média stratégia exponenciálisan megtérülhet.

5 tipp, amellyel a közösségi média erősítheti a márkát

  1. Forduljon segítségért az adatokhoz! Tudja, hogy milyen látogatók keresik fel oldalait és csatornáit? A közösségi média összes vezető oldala képes analitikai betekintést nyújtani az ilyen kérdésekben, így Ön jobban láthatja, kikhez jutnak el információi. Ez segít a tartalom jobb összeállításában és létrehozásában.
  2. Adjon lehetőséget a szószólóknak! A jelenlegi és korábbi alkalmazottak, követők, sőt még a beszállítók is segíthetnek terjeszteni az üzenetet a közösségi médiában. Mivel ők együtt sokkal szélesebb kört érnek el, mint a vállalat egyedül, ily módon nagyszerűen fejleszthető a márka.
  3. Részesítse képzésben a promótereket! Ha megmutatja nekik, hogyan segíthetnek a munkáltatói márka megosztásában és támogatásában, akkor a márka sokkal hatékonyabb nagyköveteivé válnak. Megismertetheti velük az alkalmazottak közreműködését segítő technológiákat, például a PostBeyondot vagy egyéb, megosztásra használható eszközöket, hogy még hatékonyabbak lehessenek.
  4. Legyen tisztában azzal, hogy melyek a megfelelő csatornák. A LinkedIn a leghatásosabb módja a szükséges szakemberek bevonzásának, vagy a Facebook és a Twitter jobb elérést biztosít? Határozza meg, hogy melyek azok a csatornák, amelyek relevánsak a toborozni kívánt munkakör és készségek szempontjából, és a legfontosabbakra koncentráljon!
  5. Próbálkozzon az organikus és a fizetett eléréssel is! Általában az organikus elérés a preferált módszer, amikor szakembereket szeretnénk elérni, de gondolt már arra, hogy fizetett kampányokkal népszerűsítse a márkát és a jelentkezők kapcsolódási pontjait? Még ha csak kis keretösszeget is fordít az állásajánlatok, posztok és tartalmak népszerűsítésére, azzal is nagy előrelépést tehet a célok elérése felé.

Mivel a jelentkezői élmény nagy része függ attól, hogy milyen utat járnak be a jelentkezők, amikor a honlap „Karrier” részére lépnek, ezért különösen gondosan járjon el, hogy a lehető legpozitívabb élményt nyújtsa a kiválasztási folyamat során. Ez azt jelenti, hogy ügyelnie kell a testreszabásra és a kommunikációra.

5 tipp, hogy a jelentkezők elégedettek legyenek

  1. Hatékony folyamatot dolgozzon ki! Ez tartalmazzon saját kommunikációs terveket és idővonalakat minden jelentkezéshez. Ez segíti a munkaerő felvételéért felelős menedzsert abban, hogy az új munkaerő felvétele hatékonyabb legyen, illetve hogy jobban kezelhesse a jelentkezők elvárásait.
  2. Alkalmazzon személyre szabott kommunikációt! Akár manuálisan, akár az alkalmazottakat nyomon követő technológiával valósítja meg ezt, a kommunikáció személyessé tétele esetén a jelentkezők értékelni fogják, hogy egyedi személyként, nem csak egy újabb névként kezelik őket.
  3. Kérjen visszajelzést! A jelentkezők szeretik tudni, hogy számít a véleményük – még akkor is, ha nem őket választják. Biztosítson lehetőséget arra, hogy a jelentkezéstől a felvételig tartó folyamat minden egyes lépéséről elmondhassák visszajelzésüket, kifejezhessék a folyamattal kapcsolatos frusztrációjukat és pozitív megítélésüket.
  4. Közöljön információkat! A jelentkezők tudni akarják, miért nem őket választották. Álljon készen arra, hogy konstruktív magyarázatot nyújtson, így a vállalatnál átélt élményük összességében pozitív lehet.
  5. Jelöljön ki felelősöket! A munkaerő felvételéért felelős menedzser mellett jelöljön ki olyan személyeket, akik megválaszolják az újonnan felvett munkaerő bérjegyzékkel, egészségbiztosítással vagy bármely egyéb üggyel kapcsolatos kérdéseit!

Az emlékezetes jelentkezői élmény kidolgozásakor ne feledkezzen meg arról, hogy nem egyszeri erőfeszítésről van szó! Akárcsak a munkáltatói márka, a jelentkezők által bejárt út is folyamatos figyelmet igényel: kapcsolatfelvételt a közösségi médiában, tartalmak létrehozását, valamint a jelöltektől érkező visszajelzések felmérését. Úgy tűnhet, hogy jelentős befektetetésről van szó, de minimális költségvetéssel és részmunkaidős felelősökkel is visszhangot keltő eredmény érhető el. A legfontosabb: olyan, átfogó megközelítést dolgozzon ki, amely az összes találkozási pontot figyelembe veszi, és a legfontosabb tevékenységek felügyeletére és fejlesztésére helyezze a fő hangsúlyt!

5 tipp a jelentkezői élmény folyamatos fejlesztéséhez

  1. Nemrég felvett alkalmazottakból, valamint a munkáltatói márka felelőseiből állítsa össze a feladatért felelős csapatot! Kollektív tudásuk segíthet a fejlesztésre szoruló területek azonosításában.
  2. Miután meghatározta a területek fontossági sorrendjét, készítsen idővonalat a találkozási pontokat érintő, alacsonyabb prioritású projektek végrehajtásához, miközben megoldja a legégetőbb feladatokat!
  3. Értékelje a technológia használatának azon lehetőségeit, amelyek segíthetnek a folyamatok fejlesztéseiben! Az új innovációk akár a jelentkezők és a munkaerő felvételéért felelős menedzser adminisztrációs terheit is csökkenthetik.
  4. Bizonyítsa a megtérülést! Eltarthat egy ideig, de a jó jelentkezői élmény szakemberek bevonzására tett hatásának mérése igazolhatja, hogy van értelme az e területen történő befektetéseknek.
  5. Folytassa a belső, munkaerő felvételéért felelős menedzser és egyéb érintettek oktatását arról, hogy hogyan tehető még jelentkezőbarátabbá a folyamat!