Kezdeményező, dinamikus, precíz, rugalmas. Ismerős szavak az álláshirdetésekből. De mit takarnak valójában ezek a buzzword-ök? Sok esetben olyan készségeket, amik elengedhetetlenek az adott pozícióhoz, így fél siker, ha ismerjük a valódi jelentésüket és megfelelően használjuk őket önéletrajzunkban is jelentkezéskor. 

Ebben a cikkben összegyűjtöttük az álláshirdetésekben leggyakrabban előforduló kulcsszavakat (buzzword) magyarul és angolul is és segítünk értelmezni őket, valamint hogy az önéletrajzban és az interjún hogyan mutathatjuk be profi módon, hogy rendelkezünk valóban velük. 

kulcsszavak az álláshirdetésekben.

Szinte nincs olyan álláshirdetés, amiben ne találkoznánk olyan kulcsszavakkal (buzzword), amik segítenek felkelteni a jelentkezők érdeklődését az adott pozíció iránt. A sokadik ilyen olvasása után már könnyedén átsiklunk felettük, főleg, ha nem tudjuk pontosan, milyen értelemben használják az adott kifejezést. 

Ezek a kulcsszavak azonban sokszor valóban az adott pozícióhoz elvárt tulajdonságokat fogalmazzák meg, valós képet adnak a cég kultúrájáról, emiatt sem érdemes átsiklani felettük, hanem fontos, hogy ismerjük a hozzá kapcsolódó jelentést is. 

buzzword kisokos.

Összeállítottunk egy listát a leggyakrabban előforduló kulcsszavakból a hozzájuk tartozó jelentéssel, aminek ismeretében könnyebben állíthatjuk össze, vagy aktualizálhatjuk önéletrajzunkat és segíthet az interjúkra való felkészülésben is. 

1./ jó kommunikációs készség.

(strong communication skills)

Ha a kommunikációs készség kiemelten szerepel az elvárások közt, akkor az adott munkakörhöz elengedhetetlen, hogy tisztán és egyértelműen tudjunk fogalmazni szóban és írásban is. Biztos, hogy ügyfelekkel, vagy kollégákkal kell rendszeresen kapcsolatot tartani, és valószínűleg a prezentáció is része a munkakörnek. 

Ha ilyen állásra jelentkezünk, érdemes olyan szituációkat bemutatni az állásinterjún, ahol szükség volt jó tárgyalókészségre, vagy prezentációra. 

Kulcsszavak, amik hasonló elvárást támasztanak: jó interperszonális készségek (strong interpersonal skills), jó íráskészség (strong writing skills), jó előadói készség (good presentation skills). 

2./ precíz, ügyel a részletekre.

(detail-oriented)

Az ideális jelölt ez esetben az aki, inkább kétszer ellenőriz valamit, mielőtt elkészül, mint egyszer sem és ugyanolyan gondosan jár el a legapróbb feladatnál is, mint egy komplexebbnél. Ha ilyen munkakörre jelentkezünk, biztosak lehetünk benne, hogy hibátlan munkát várnak majd tőlünk. 

Ilyenkor érdemes többször átnézni jelentkezésünket is, kövessük pontosan a leírást, ellenőrizzük önéletrajzunkat, hogy biztosan ne legyen benne sehol elgépelés, vagy bármi hiba. Az interjúra pontosan érkezzünk, legyen nálunk minden szükséges dokumentum, a beszélgetés során pedig érdemes lehet bemutatni korábbi szervezési feladatainkat, akár esemény, akár egy projekt kapcsán, és kiemelni, miért volt fontos volt a pontosság. 

Kulcsszavak, amik hasonló elvárást támasztanak: pontosság (accuracy), összeszedett (organized).

3./ dinamikus.

(dynamic)

Tekinthetjük a „kezdeményező” megfelelőjének. Ilyen esetben elvárt, hogy a munkaköri leíráson felül felmerülő feladatokat is ellássuk majd. Magabiztos, önállóan gondolkodni és tevékenykedni képes jelöltet várnak, aki vezetőként is megállja a helyét egy-egy projekten, vagy csapatban. 

Az interjún érdemes olyan szituációban bemutatni alkalmasságunkat, ahol fontos volt a kezdeményezőkészség, vagy a vezetési készség.

Kulcsszavak, amik hasonló elvárást támasztanak: vezetői készség (leadership skills), kezdeményezőkészség (self-starter). 

home office
home office

4./ gyorsan változó.

(fast-paced)

A „gyorsan változó” jelző olyan környezetre utal, ahol nincs két egyforma munkanap. Bármikor jöhet utolsó pillanatos, azonnali feladat, tűzoltás, módosuló, vagy feltorlódó határidő, vagy új feladat. Olyan jelölt lesz alkalmas erre a munkára, aki képes alkalmazkodni a folyamatosan változó helyzetekhez és aki ezeket az akadályokat könnyedén veszi. 

Az interjún ezt a készségünket olyan feladatok bemutatásával demonstrálhatjuk, ahol előfordult, hogy utolsó pillanatban kellett módosítást elvégezni, vagy több projekten kellett párhuzamosan dolgoznunk.

Kulcsszavak, amik hasonló elvárást támasztanak: agilis (agile), multitasking, képes nyomás alatt dolgozni (able to work under pressure)

5./ rugalmas.

(flexible)

A fentihez hasonlóan itt is az alkalmazkodókészség a lényeg. Bármikor beeshet egy új feladat, és ha úgy adódik, munkaidőn túl is be kell fejezni, ha határidős. Előfordulhatnak olyan feladatok is, amik nem szerepelnek a munkaköri leírásban, de épp akkor szükséges megoldani. Legtöbb esetben saját magunknak.

Egy interjún olyan esetekkel tudjuk rugalmasságunkat jól bemutatni, amikor gyors, vagy okos megoldásra volt szükség.  

Kulcsszavak, amik hasonló elvárást támasztanak: képes nyomás alatt dolgozni (able to work under pressure), multitasking, új megoldások keresése (thinking outside of the box)

6./ előrelépési lehetőség.

(growth opportunity)

Ez sokszor olyan pozícióknál jelenik meg, ahol alacsony az alapfizetés, vagy olyan alacsonyabb munkakör, amit csak rövid ideig töltenek be (például junior, vagy gyakornoki állások).

Ilyenkor az interjún érdemes rákérdezni a részletekre, hogy milyen időtávon belül várható előrelépés és mik lesznek a további lehetőségek. 

7./ ninja.

Főleg start-up és/vagy tech cégek hirdetéseiben láthatjuk ezt a szót, ami a lelkes, motivált, valóban hozzáértő jelöltet takar. Olyan szakembert keresnek, aki valóban jó a szakmájában és szereti is azt, amit csinál. Emellett általában egy laza, energikus közeget takar, ahol bárhova eljuthatunk. Érdemes szem előtt tartani azonban, hogy ezeknél a pozícióknál legtöbbször sokrétű, mély szakértelmet várnak el az adott területen, jó problémamegoldó készséggel. 

Ezt a szót azonban állásinterjún jobb, ha nem használjuk magunkra, mert eléggé nagyképűen hangozhat. Inkább mutassuk be példákkal korábbi tapasztalatainkat és jártasságainkat. 

Kulcsszavak, amik hasonló elvárást támasztanak: guru, Jedi, rock star, szuperhős (superhero)

8./ lelkes.

(passionate)

Ha ez a szó szerepel az állásleírásban, olyan jelöltet keresnek, aki valóban szereti azt, amit csinál, azaz a leendő feladatait, vagy elkötelezett a cég tevékenysége iránt. Legtöbbször nonprofit cégeknél, vagy ügynökségeknél fordul elő. Aki csak a munkaidejét letölteni menne, annak nem ezek lesznek a tökéletes lehetőségek. 

Alkalmasságunkat ebben az esetben leginkább úgy bizonyíthatjuk, hogy alaposan utánanézünk a cégnek, mielőtt interjúra érkeznénk, hogy lássák, hogy valóban érdekel minket az, amivel foglalkoznak és képesek vagyunk azonosulni velük. 

Kulcsszavak, amik hasonló elvárást támasztanak: elkötelezett (commited), energikus (energetic)

9./ eredmény orientált.

(result-oriented)

Ha ez a kifejezés szerepel a leírásban, arra a pozícióra olyan jelöltet keresnek, aki hatékonyan támogatja majd a működést, pénzt és erőforrást takarít meg, növelve azt a tevékenységi területet, amiért felelős. 

Ha korábban dolgoztunk a leírásban szereplőhöz hasonló munkakörben, vagy projekteket koordinálunk, az interjú során bemutathatjuk, hogyan tettük még hatékonyabbá. 

home office
home office

10./ önálló munkavégzés.

(self-motivation)

Ilyen esetben önállóan kell majd a legtöbb feladatot megoldani, senki nem fogja majd a kezünket az első napokban sem, valószínűleg csak a célok lesznek meghatározva, a hogyan pedig a mi feladatunk lesz. Ez a munkakör azok számára lesz megfelelő, akik magabiztosak és nem igényelnek folyamatos megerősítést. 

Egy interjún alkalmasságunkat olyan korábbi feladatok bemutatásával bizonyíthatjuk, amin önállóan dolgoztunk.

Kulcsszavak, amik hasonló elvárást támasztanak: proaktív (proactive), képes nyomás alatt dolgozni (able to work under pressure), szeretne önállóan dolgozni (willing to work independently), önállóság (self-determination)

11./ csapatjátékos.

(team player)

Az egyik leggyakoribb kifejezés, ami arra utal, hogy a cégnél az elért eredmény számít és nem az, hogy ez kinek az érdeme. A megfelelő jelölt képes másokkal közösen ötletelni, munkájukat támogatni és időben elvégezni a számára kiosztott feladatokat. 

Egy állásinterjún kiemelhetjük korábbi, másokkal együtt végzett projektjeinket, bemutatva, hogy közösen mit értünk el. 

így használd a kulcsszavakat önéletrajzodban.

Ha már ismerjük az álláshirdetésekben megjelenő kulcsszavak jelentését, könnyebben használhatjuk őket önéletrajzunkban is. 

A kulcsszavak használata azért fontos, mert ezek segítségével könnyebben találhatnak rá önéletrajzunkra a toborzók és megkönnyíthetjük vele a kiválasztás folyamatát is. Egy-egy önéletrajz átnézésére ugyanis átlagosan pár másodpercük jut mindössze, ezért ha a megfelelő kulcsszavakat tartamazza, az már fél siker számunkra. 

A megfelelő kulcsszavak azok, amelyek valóban leírják készségeinket és ismereteinket és illeszkednek az állásleírásban megfogalmazottakhoz. A releváns kulcsszavak kiválasztásához nézzük meg az álláshirdetésben szereplőket, majd bővíthetjük a listát más hasonló pozíciókéval is. Ebből a listából válogassuk ki azokat, amelyeket úgy érezzük, igazak ránk. 

Vigyázat! Ne írjunk olyan kulcsszavakat önéletrajzunkba, amelyek nem felelnek meg a valóságnak. Ez úgyis ki fog derülni már az első interjún. 

Fókuszáljunk arra, hogy miben vagyunk jók, és miben van tapasztalatunk. Az állásinterjún ezek valós szituációkon alapuló bemutatásával lehetünk sikeresek. 

mutasd be az állásinterjún.

A megfelelő kulcsszavak elhelyezése az önéletrajzban csak az első lépés, hogy tovább jussunk az első szűrőn. Az interjún való bemutatkozás lesz azonban az, ahol alkalmasságunkat alá is tudjuk támasztani. 

Törekedjünk arra, hogy az önéletrajzunkban szereplő, kulcsszóként használt készséget konkrét szituációkon keresztül mutassuk be, ahogy az egyes kulcsszavaknál is javasoltuk, hiszen a legtöbb ezek közül soft skill, amik a feladatra való alkalmasságunkat támaszthatja alá.  

Hogy teszteld frissen megszerzett ismereteidet, nézz körbe legújabb álláslehetőségeink közt, frissítsd önéletrajzod és jelentkezz!