A tapasztalat lenne a legfontosabb tulajdonság, amikor valakit felveszünk szervezetünkbe? Vagy az olyan "soft skillek", mint az értékrend vagy a lelkesedés, többet számítanak?

Bár dönthetünk csupán a nyers tudás alapján, elég sok mindent szem előtt kell tartanunk, hogy biztosak legyünk benne, a megfelelő embert választottuk a feladatra.

Mire figyeljünk oda felvételkor

Az olyan tulajdonságok, mint például a hozzáállás, az értékrend és a szakma iránti lelkesedés, mind fontosak, attól függetlenül, hogy mennyi tapasztalattal is bír a jelölt. Ezek biztosíthatják azt, hogy a potenciális alkalmazott elégedett legyen a feladatával, így hasznos tagja legyen cégünknek.

Mikor a LinkedIn globális toborzási trendfelmérése szerint 2016-ban a toborzók 32%-a azt mondta, hogy a munkaerő-megtartás a legfontosabb, világossá vált, hogy az alkalmazottak elégedettsége kiemelt szempont kell legyen. Ez úgy biztosítható, ha a céges kultúra és a jelölt világnézete közel áll egymáshoz.

Az, hogy mikor fontosabb a tehetség és a lelkesedés a tapasztalatnál, mindenképp a felvételt vezető menedzser és a cég döntése. Hogy mit veszünk számításba, szintén az adott helyzettől, cégtől és osztálytól függ.

Egyes vállalatoknál például nagy kockázatot jelenthet egy tapasztalatlan jelölt felvétele, másoknál viszont a jelöltek jövőbeli értéke sokat nyom a latba.

Hozzáállás

Az ember hozzáállása sok mindent elmond arról, milyen alkalmazott lesz belőle. Ha lelkes és szívesen oszt meg ötleteket már az interjúfolyamat során, akkor ez annak a jele, hogy alkalmazottként is így fog viszonyulni pozíciójához.

A jelöltek személyiségének megismeréséhez egy kis kutatást is végezhetünk: nézzük meg, milyen az online jelenlétük. Egy közösségi médiás keresés sokat elárul értékeikről és prioritásaikról. Már ebből kiderülhet például az, mennyire felelnek meg a cég értékrendjének.

A HR-es szoftvereket fejlesztő Jobvite 2016-os kutatása (Recruiter Nation Report 2016) szerint a cégek 60%-a gondolja azt, hogy új alkalmazott felvételekor a céges kultúrába való beilleszkedés a legfontosabb. Ezért különösképp érdemes odafigyelni arra, hogy a jelölt erre alkalmas legyen.

A fenntarthatóságtól a vevők iránti elkötelezettségig bármi is legyen az, amit cége fontosnak ítél meg, ha a jelölt is hasonlóképpen vélekedik, az jó jele annak, hogy a szervezet hasznos tagja lesz. Ez néha lényegesebb, mint a tapasztalat.

„Soft skill”-ek

Több olyan szerepkör van, ahol a kommunikációs készség, az emberekkel való együttműködési készség és a hasonló soft skillek fontosabbak, mint maga a munkatapasztalat. A World Economic Forum (WEF) munkák jövőjéről szóló jelentésében azt írta, hogy „az olyan soft skillek, mint a meggyőzőképesség, az érzelmi intelligencia és a pedagógiai érzék minden szakmában fontosabbak lesznek, mint az olyan szűkös technikai tudások, mint a programozás vagy a gépkezelés.”

Például, ha olyan pozícióra keresünk embert, ahol a kommunikáció kiemelt szerepet kap, szakmától és karrierszinttől függetlenül olyan valakit kell találnunk, aki nem érzi magát kényelmetlenül, ha emberek előtt kell beszélnie, akár cégen belül, akár cégen kívül. Vagy vegyük az analitikai pozíciókban dolgozókat; náluk a kezdeményezőkészség elengedhetetlen.

Ha tudjuk, hogy egy jelölt rendelkezik azokkal a soft skillekkel, amelyek a pozíció betöltéséhez szükségesek, akkor meg tudjuk őt különböztetni az olyan jelöltektől, akik - bár hasonló tapasztalati szinten állnak - nem rendelkeznek ezekkel. Bár nagyon nehéz megfogni, mégsem hagyhatjuk figyelmen kívül kiválasztáskor az olyan tulajdonságokat sem, mint az önbizalom. Hiszen egy önbizalommal teli jelölt sokkal több hasznot hozhat a cégünknek, mint a bizonytalanabbak.

Céges helyzet

Hol szeretne a cég tartani jövőre? Vagy az elkövetkezendő 5-10 évben? Ha ismerjük egy cég hosszú távú terveit, hatékonyabban tudjuk kiválasztani a jelölteket, hiszen látjuk, hogy milyen gyorsan szeretnénk elérni a célokat.

Ha a gyors növekedés a cél, egy tapasztalt jelölt hasznosabb lehet, hiszen rögtön segíteni tudja a munkamenetet. De ha a jövőbeli terjeszkedés, valamint a hosszabb távú hozzáadott érték fontosabb, egy kevésbé tapasztalt alkalmazott lehet a jobb választás, akit saját elvárásaink szerint nevelhetünk ki.

Nagy változásokon megy keresztül a szakma? Talán egy újonc jobban beválhat, mint egy öreg róka, hiszen könnyebben alkalmazkodik a változásokhoz. Bár ez nem igaz mindenkire, de általánosságban elmondható, hogy a tapasztalt dolgozók megszoktak egy adott munkamódszert, és nehezükre esik az átállás.

Természetesen bárhogy is döntünk, sok minden függ a jelölttől. Azonban fontos szem előtt tartani, hogy a tapasztalat nem feltétlen a legfontosabb tulajdonság a jövőbeni munkatársak kiválasztásakor.

A hatékony toborzáshoz a munkavállalók motivációinak ismerete is elengedhetetlen. Ismerje meg a magyar munkavállalók véleményét, töltse le a Randstad Employer Brand Research 2018 kutatást!