Korábbi cikkünkben már bepillantást nyújtottunk az asszertív kommunikáció világába, annak magánéleti és munkahelyi előnyeivel együtt. Ha felébredt Önben a gondolat, hogy az asszertív kommunikáció segítségével szeretné pozitívabb mederbe terelni életét, akkor most érdemes tovább olvasnia! Cikkünkben tippeket, trükköket és gyakorlati praktikákat mutatunk az asszertív kommunikációs stílus elsajátítására.

Hallgassuk meg a másikat!

Érzelmileg nehezebb helyzetekben nehéz objektívnek maradni, és nem személyiségünk ellen felhozott vádakként megélni a kritikát. Még ilyen esetekben se veszítsük el a fejünket, figyeljünk a másikra, hallgassuk meg érveit, értsük meg gondolkodásmódját! Ha nem látjuk tisztán a miérteket vagy agresszív kommunikációs stratégiát folytat a másik fél, higgadtan tegyünk fel neki tisztázó, egyértelműsítő kérdéseket! Ezáltal feltárjuk az okokat, és éreztetjük, hogy fontos a véleménye, szeretnénk megérteni, hogy miből táplálkozik mondanivalója. A támadó fellépés helyett ezzel a stílussal egy bizalmasabb, nyugodtabb légkört teremtünk meg. 

Csak konkrétan!

Minden megnyilvánulásnál legyünk pontosak és konkrétak, így elkerülhetjük a félreértéseket és az ebből adódó bizonytalanságot és problémákat.

  • Rossz példa: Még nem tudtam foglalkozni a feladattal. Hamarosan nekiállok.
  • Jó példa: Egy másik projektre kellett most nagyobb figyelmet fordítanom, de amint végzek vele, máris kezdem. Ez körülbelül 1-2 óra múlva lesz. – A jó példában megindokoljuk a halogatást, illetve egy konkrét, határozott időtávot tűzünk ki, amivel a másik fél kalkulálni tud. 

Fedjük fel az érzéseinket!

Mondjuk ki a szituációval kapcsolatos érzelmeinket! Legyünk őszinték és nyíltak! A másik fél nem gondolatolvasó, így bármennyire is egyértelműnek tűnhet a kialakult helyzet által bennünk ébredező érzelmi hullám, ő nem fogja tudni. Írjuk körbe a szituációt, meséljünk érzéseinkről, és fejezzük ki igényeinket, hogy komolyan vegyenek! 

  • Rossz példa: Annyira idegesít, hogy megint elfelejtettél patront rendelni. Most mit mondjak az ügyfélnek? 
  • Jó példa: Nem cseréltetted ki a patront a nyomtatóban. Kellemetlenül érzem magam, hogy ismét haladékot kell kérnem az ügyféltől a szerződéskötéssel kapcsolatban. Kérlek, legközelebb jobban figyelj erre, mert a szavahihetőség és a határidők betartása cégünk egyik erénye! 

Ügyeljünk a beszédtempóra!

A nyugodt és határozott beszédtempóval, rövid, közvetlen, világosan kifejezett, normál hangú beszéddel, empatikusan, mégis saját véleményünk kinyilvánításával kiszámíthatóbb, mégis tiszteletre méltóbb vitapartnerek leszünk. A vita vagy véleménykinyilvánítás során csatoljunk vissza a másiknak, térképezzük fel, ő mit hogy lát. Ezzel mi is megerősítést vagy rávilágítást kapunk arra vonatkozóan, hogyan is lehetne máshogy megoldani a felmerült problémát.

  • Rossz példa: Nekem ez a véleményem és kész. 
  • Jó példa: Én így gondolom. Neked mi a véleményed erről?/ Te mit gondolsz róla? / Te hogy látod? 

Használjunk egyes szám első személyt! 

Az egyes szám első személyben megfogalmazott gondolatok ereje nagyobb. Ne általánosságban beszéljünk, ne vetítsük ki saját gondolatainkat! Az asszertív kommunikáció alkalmazása során nem a vitapartner önbizalmát romboljuk azáltal, hogy egy hiányosságára világítunk rá, hanem kapcsoljuk össze érzéseinkkel, ami növeli a partnerünk magabiztosságát, és segíti a mi álláspontunk megértését és elfogadását. 

  • Rossz példa: Nagyon zavaró tud lenni, hogy sokszor az utolsó pillanatban küldöd el a feladatokat. 
  • Jó példa: Zavar engem, hogy sokszor az utolsó pillanatban küldöd el a feladatokat, mert ezzel azt érzem, hogy az én szavam neked nem is fontos. 

Meggyőztük az asszertív kommunikáció fontosságáról? Gyakorolná az újonnan elsajátított praktikákat egy állásinterjún?

válogasson aktuális állásaink között