Ha eldöntötte, hogy ideje új állás után néznie, és már az önéletrajz frissítésen is túl van, akkor jöhetnek az interjúk. Egy interjún sokat megtudhatunk a cégről, de érdemes figyelnünk az olyan árulkodó jelekre is, amelyek arra utalnak, hogy esetleges jövőbeli főnökünk nem éppen ideális a számunkra.


A megfelelő menedzser megkönnyíti és kellemesebbé teheti a mindennapi munkánkat. Éppen ezért fontos, hogy már az interjún kiderítsük, hogy egy igazán jó vezetővel van-e dolgunk. 

Íme a top tippjeink, amelyek segíthetnek:

Hallgassuk meg figyelmesen a kérdéseiket, és értsük meg prioritásaikat.

Az interjúztató szakember kérdéseiből sokat megtudhatunk jövőbeli főnökünkről. Például, ha arról kérdez, hogy mik a jövőbeli céljaink és ezeket hogyan szeretnénk elérni, az arra utal, hogy figyelembe veszik személyes fejlődésünket is.

LaKisha Greenwade a személyes márka szakértője, a Forbes Coaches Council tagja úgy véli: "egy jó vezető/főnök érdeklődik a személyes fejlődésünk iránt, és lehetőséget biztosít a tehetséggondozásra." Azt tanácsolja, hogy ha úgy látjuk, nincs egy konkrét, világos módszerük fejlődésünk támogatására, akkor "azonnal meneküljünk ettől a karriergyilkos lehetőségtől."


Terri Tierney Clark szerint, ha egy interjún azt kérdezik, hogy mit szeretünk csinálni hétvégente vagy hol szeretünk nyaralni, az azt jelenti, hogy a személyiségünk iránt is érdeklődnek. Ha fontos számunkra a munka-magánélet egyensúlya, akkor az ilyen típusú kérdésekre mindenképp érdemes odafigyelnünk. Úgy véli, hogy egy interjún azt is megtudhatjuk, ha egy potenciális jövőbeli vezetőt keresnek bennünk, vagy valaki olyat, aki precízen követi a kapott instrukciókat. Erre utalhat például, ha korábbi feladatainkról, felelősségeinkről kérdeznek vagy olyan helyzetekről, ahol vezető szerepben voltunk. Figyeljünk oda ezekre a kérdésekre, ha a jelenleginél magasabb pozícióban szeretnénk elhelyezkedni. 

Kérdezzük meg, hogyan szeretnek irányítani.

A legegyszerűbb módja annak, hogy kiderítsük, jó vezetővel állunk-e szemben, ha okosan kérdezünk. Ha egyenesek akarunk lenni, kérdezzük meg, hogyan szeret irányítani, milyen módszereket preferál. A Lifehacker.com korábbi főszerkesztője, Alan Henry azt ajánlja, hogy kérdezzünk rá a vezetési stílusra és arra, milyen típusú emberekkel tud igazán jól együttműködni. Szerinte ezzel a módszerrel egy nagy adag stressztől kímélhetjük meg magunkat.


Ha ennél kicsit óvatosabbak lennénk, akkor kérdezzük korábbi vezetői tapasztalatairól. Próbáljuk meg kideríteni, hogy hasonló karrierutat járt-e be mint mi.  Ha igen, a munkakapcsolatunk sokkal kellemesebb lehet jövőbeli vezetőnkkel. Anne Fischer karrier rovatvezető szerint "gyakran nehezebb kommunikálni egy olyan emberrel, aki soha nem járt a mi cipőnkben vagy olyan régen végzett a miénkhez hasonló munkát, hogy már nem emlékszik az azzal járó nehézségekre és kihívásokra".


Fontos, hogy odafigyeljünk arra, hogyan válaszol az interjút irányító szakember a kérdéseinkre. Tisztelettel és türelmesen, vagy érezhető egyfajta unalom, esetleg megvetés a hangjában? Kevin Seridan szerző és employee engagement tanácsadó szerint a rossz kommunikációs készség a rossz főnök egyik legfőbb jellemzője.


Figyeljük meg a HR-es kommunikációs képességeit az interjúnk során. Ha elhalmoz minket világos és tömör információkkal az állásról, és figyelmesen meghallgatja a mi mondandónkat, kérdéseinket is, az egy sikeres munkakapcsolat kezdetét jelentheti. 

Figyeljünk a ki nem mondott dolgokra is. 

Figyelnünk kell a non-verbális jelekre is az interjúnk során. Például, ha az interjúztató folyamatosan a telefonját nézegeti, akkor talán nem ő lesz a legideálisabb vezető a számunkra.


Ennek az az oka, hogy valószínűleg ez a magatartás tükrözi a tipikus viselkedését, és egy Baylor egyetemi tanulmány megállapította, hogy azok a vezetők, akik a munkavállalóik helyett inkább a telefonjukra figyelnek, elveszítik a munkatársaik bizalmát és az irántuk érzett elkötelezettséget. Bizonyára nem szeretnénk olyan csapatban dolgozni, ahol a kollégáink elégedetlenek, és alábecsülve érzik magukat. 


Ezek a potenciális kollégák szintén értékes információval szolgálhatnak, ami segít megkülönböztetni a jó vezetőt a rossztól. Figyeljük meg, hogyan viselkedik velük az interjúztatónk. Barátságos velük vagy durva? Az IGEOS vállalati tanácsadó cég alapítója, Valerio Pascotto azt javasolja, hogy "figyeljük meg, mennyire érzékenyek és hogyan hatnak másokra."  

Ha jól ment az interjú, érdemes megkérnünk az interjúztatót, hogy találkozhassunk néhány munkatárssal, akikkel jó eséllyel együtt dolgoznánk, ha minket választanak. Ha elutasítják kérésünket vagy vonakodnak, érdemes átgondolnunk, hogy miért. Lehet-e bármi rejtegetnivalója az interjúztatónak, például hogy nem jó a kapcsolata a szorosan együttműködő beosztottjaival. 

Az Egyesült Államokban például kettőből egy munkavállaló hagyott már el munkahelyet azért, hogy megszabaduljon főnökétől, de hazánkban is minden tizedik felmondásban szerepet játszik a felettessel való rossz viszony. Ebből is jól látható, hogy milyen fontos tényező a sikeres elhelyezkedésnél a jövőbeli vezetőnk személyisége az elégedettségünk szempontjából. 

 Készen áll a váltásra?

keresse meg álmai állását