gondolkodjon a HR-es fejével!

Vajon milyen a lenyűgöző önéletrajz, és hogyan jön rá a HR-es arra, hogy valaki hazudik az állásinterjún?

 Minél többet tudunk a HR-es kiválasztási technikákról, annál valószínűbb, hogy megírjuk életünk legjobb CV-jét, és sikeresek leszünk az állásinterjún. Kérdéseinkre Chavot-Horváth Nikolett, a Randstad Business service & costumer care csapat team leadere válaszolt.

mi alapján tudja eldönteni a HR-es, hogy egy jelölt megfelelő lesz egy adott pozícióra?

A legfőbb kiindulási alapot mindig az adott munkakör és a hozzá kapcsolódó elvárások jelentik. A pozíció felvétele során az ügyfél elmondja, melyek a számára legfontosabb tényezők, illetve milyen tapasztalatot, kompetenciákat keres a jövőbeli jelöltben. Az interjút ezekre a kulcsfontosságú tényezőkre építjük, és ez alapján eldöntjük, mennyire felel meg a jelentkező az adott munkakörre. Számunkra az lesz a befutó, aki a céghez, a feladatokhoz és a szervezeti kultúrához egyaránt tökéletesen passzol.

milyen szempontok szerint válogat a szakértő a több száz (vagy akár több ezer) beérkező önéletrajz közül?

A pozíció által megkívánt szakmai készségek, tanulmányok és tapasztalatok alapján.

mi volt a legfurcsább CV, amellyel karrierje során találkozott?

Egy középkorú hölgy annyira ki akarta emelni a családcentrikusságát, hogy a gyerekeiről rakott be képet az életrajzba. Sok CV sajnos elmarad a minőségi elvárásoktól. Számunkra az a minimum követelmény, hogy ne szerepeljen helyesírási hiba az életrajzban, a struktúra pedig tagolt és átlátható legyen. Gyakran előfordul, hogy keverednek a nyelvek a CV-ben: az angol verzióban magyar szavak maradnak, és fordítva.

milyen a meggyőző önéletrajz?

Rögtön kirajzolódnak benne a jelölt képességei. Egyszerű, strukturált, összeszedett, letisztult, és a legfontosabb információkra helyezi a hangsúlyt. A vizualitás manapság szintén nagyon fontossá vált, így érdemes az életrajzot kisebb logókkal és grafikai elemekkel bővíteni.

milyen szűrőkérdésekkel készül egy profi HR-es az állásinterjúra, hogy megtalálja a tökéletes jelöltet?


Ez nagyon pozíciófüggő. Az ügyfélszolgálatnál ilyen például a monotonitástűrés, a terhelhetőség, a csapatban való együttműködés vagy a multitasking képessége. Azonban legalább ennyire lényeges ezen a területen a türelem, a gördülékeny kommunikáció, a nyelvtudás és a tárgyalástechnikai ismeretek. A szűrőkérdések ezekre a kompetenciákra épülnek.

milyen a jó interjú, és átlagosan mennyi idő kell ahhoz, hogy kiderüljön valakiről: ő az ideális jelölt?


Ha a beszélgetés első 10 percében érezzük, hogy az adott személy lesz a befutó, akkor szívesen beszélgetünk vele tovább. Belemegyünk a komplexebb, nehezebb kérdésekbe is. Egy jó jelölttel mindig élmény interjúzni, hiszen szinte azonnal kialakul egy beszélgetés. Persze a kevésbé meggyőző jelöltek esetén is van egy tiszteletbeli időkeret, ameddig lehetőséget adunk nekik a bizonyításra.

hogyan deríti ki a toborzási szakember, hogy valaki hazudik az interjún?


A legfontosabb, hogy mindig gyakorlati példákra, illetve konkrét élethelyzetekre kell rákérdezni, mert ezekből látszik igazán, hogy a jelölt válasza fiktív vagy valóban megtörtént eseményen alapszik.

miért kérdezik a jelöltet gyakran arról, hogy mi a hobbija a munka mellett?


Mert a munkáltató számára is fontos, hogy a leendő kollégája kipihenje magát és megfelelő csatornát találjon a feltöltődésre, ha egy adott területen nagy a mindennapi nyomás… Ebből a válaszból sokszor kiderül, hogy a jelölt mennyire kiegyensúlyozott, mennyire fontos számára a kreativitás, esetleg milyen értékrenddel bír.

Betekintést nyertünk a toborzási szakértők gondolkodásába, de a karrierépítésnek még számos olyan területe van, amelyben érdemes elmélyíteni a tudásunkat. A karrier tippekben még több hasznos cikket olvashatunk az önéletrajzírásról, a személyes márkaépítésről és arról is, hogyan készüljünk fel egy állásinterjúra.

megnézem

kapcsolódó cikkek