A munkavállalók otthoni munkavégzését lehetővé tevő vállalati politika több mint egy nagyszerű juttatás. Segít olyan kiváló szakemberek bevonzásában, akik rugalmas munkafeltételekre vágynak. De nem egyszerűen arról van szó, hogy megengedjük az alkalmazottaknak, hogy otthonuk egy csendes, konnektorral felszerelt sarkából dolgozzanak. Az otthoni munkavégzés több olyan kihívás elé állítja őket, melyekkel az irodában valószínűleg nem kell szembesülniük. Mielőtt bevezetné az otthoni munkavégzés lehetőségét, fontolja meg néhány intézkedés bevezetését, amely segít abban, hogy munkavállalói a lehető legproduktívabbak legyenek.

Az otthoni munkavégzés lehetőségének előnyei
A nemrég több vállalat által, köztük az IBM, meghozott döntés fényében felmerülhet a kérdés: jó ötlet-e, hogy hagyjuk otthonról dolgozni alkalmazottainkat. Az IBM, amely sokáig élen járt az otthoni munkavégzés lehetővé tételében, 2017-ben bejelentette, hogy megváltoztatta vállalati politikáját. 2007-ben még arról számolt be a vállalat, hogy világszerte alkalmazottaik körülbelül 40 százaléka nem rendelkezik hagyományos irodával. De a vállalat hozzáállása megváltozott, és számos alkalmazottuk visszatért az irodába. 

Ám úgy tűnik, az IBM kivételnek számít. Az otthoni munkavégzés nem új divat: évek óta folyamatosan növekszik azon alkalmazottak száma, akik legalább részben otthonról dolgoznak. Nemrég a Gallup által végzett felmérés szerint 43 százalékra nőtt azon alkalmazottak száma, akik legalább néha dolgoznak otthonról. 

Global Workplace Analytics felmérése szerint a munkáltatók közel hatvan százaléka a távmunka jelentős előnyeként említi meg a költségcsökkentést. A Dell alkalmazottainak egynegyede dolgozik teljes munkaidőben vagy hetente néhány napot otthonról, és a vállalat 2020-ra szeretné megduplázni ezt a számot. A Dell beszámolója szerint évente körülbelül 12 millió dollárt spórolnak az ingatlanköltségeken azáltal, hogy rugalmasabbak a munkavégzési helyeik. A pénzügyi előnyök mellett vegye figyelembe azokat is, amelyeket a toborzásnál szerezhet! A keresés kiterjeszthető a legképzettebb jelöltekre, és nem kell megfizetnie a lakhelyváltoztatás költségeit.

Habár az alkalmazottakban önállóság érzetét és zavartalan munkavégzés lehetőségét keltheti az otthoni munkavégzés, ugyanakkor az elszigeteltség és a kollégáktól való elkülönülés érzéseivel is meg kell küzdeniük. Hogyan segíthet nekik ezen érzések legyőzésében?Mutatjuk.

Hogyan tegyük elkötelezetté és boldoggá az alkalmazottakat?

1. Biztosítsa a munkaeszközöket!

Ne számítson arra, hogy az alkalmazottaknak van modern számítógépük vagy laptopjuk, nagysebességű internetkapcsolatuk vagy VoIP-kompatibilis telefonjuk. Biztosítsa számukra az összes szükséges eszközt, többek között egy számítógépet, amelyre telepítve van az összes szükséges szoftver, például VPM és e-mail kliensek! Hozzon létre fiókot számukra minden olyan felhő alapú szolgáltatáshoz és alkalmazáshoz, amelyeket a vállalat használ, például a Dropboxhoz, hogy már az első napon készen álljanak a munkára!

2. Egyetlen kommunikációs vagy együttműködési felületet használjon!

A csapattagokkal és más kollégákkal folytatott kommunikáció nehézségekbe ütközhet, ha egyesek Skype-ot, mások Google Hangoutsot vagy Slacket használnak. A fájlok létrehozása és megosztása szükségtelenül bonyolulttá válik, ha az egyik csapat Microsoft Office-t, a másik a Google G-Suite-ját használja. Válasszon ki egyetlen felületet vagy alkalmazást, és az egész vállalatra terjessze ki annak használatát!

3. Ütemezzen be rendszeres csapatmegbeszéléseket!

Nincs is jobb módja annak, hogy mindenki egyetértésben dolgozzon, mint a heti csapatmegbeszélések. Ez még akkor is igaz, ha a megbeszélésre konferenciahívással vagy online videochattel kerül sor. Ezenkívül vegye fontolóra a csapatépítő események szervezését, ahol legalább évente egyszer mindenki találkozhat.

4. Szakítson időt a négyszemközti megbeszélésekre!

Nem ritkaság, hogy az alkalmazott nem tudja, mi járhat a menedzsere fejében, ez pedig gyakran elszigeteltség érzéséhez és az otthonról dolgozó alkalmazottak figyelmének elvonásához vezethet. Ütemezzen be rendszeres négyszemközti megbeszéléseket – baráti, heti csevegéseket és formális teljesítményértékeléseket!

5. Mozdítsa ki őket otthonról!
Az emberek természetükből adódóan társas lények, és mindenkinek szüksége van némi interakcióra másokkal. Ha az otthonról dolgozó alkalmazottak közel laknak az irodához, alakítson ki ideiglenes munkahelyeket számukra, ahol leülhetnek, bedughatják laptopjukat és telefonjukat, és dolgozhatnak. Ha túl messze laknak, fontolja meg egy co-working iroda tagsági díjának részben vagy egészben történő megtérítését. Ez havonta néhány száz dollárba is kerülhet, de még mindig költséghatékonyabb, mint irodát bérelni.