Ahogy a hangsegédek gyorsan részévé válnak mindennapi életünknek – a Fogyasztói Elektronika Show számos bemutatója is komolyan alapozott ezekre –, elképzelhető-e, hogy hamarosan ilyen mesterséges intelligencián (MI) alapuló eszközök kezdik el forradalmasítani a hagyományos HR folyamatokat?

Hangsegéd bevonása a HR munkájába
A hangalapú keresés technológiája egy viszonylag egyszerű fejlesztés. Egy „felébresztő szó” – például „Alexa” használata után a felhasználó kérdéseket tehet fel vagy utasításokat adhat arra, hogy bizonyos korábban beállított műveletek végrehajtására kerüljön sor.

 A Gartner azt jósolta, hogy 2020-ra az internetes böngészések 30 százaléka képernyő nélkül zajlik majd. A kutatócég elmagyarázta, hogy „azáltal, hogy nincs szükség kézre és szemre a böngészéshez, a hangalapú interakció számos tevékenységre kiterjeszti a webes élményt, például vezetésre, főzésre, sétára, társasági életre, edzésre vagy gépkezelésre.

Ezáltal a hangsegédek a termelékenység hajtóerejének tekinthetők, lehetővé téve, hogy a munkavállalók elvégezzék feladataikat, és ezzel párhuzamosan gyűjtsék be a szükséges információkat. A HR-osztályokon ezt azt jelenti, hogy az emberek a munka összetettebb és kreatívabb részeire összpontosíthatják energiájukat: azokra, amelyeket a technológia nem tud elvégezni. Mivel a mesterséges intelligencia nem rendelkezik a kimondatlan utalások észleléséhez szükséges érzelmekkel, hús-vér embereknek kell figyelembe venniük olyan szempontokat, mint a kulturális alkalmasság, ambíció és személyiségtípus.

Hangalapú technológia a toborzó chatbotokban
A mesterséges intelligencián alapuló szoftver és automatizálás is segítheti a vállalatokat a legmegfelelőbb jelöltek azonosításában. Az olyan programok, mint a Mya és a Wade & Wendy képesek kezdő chates interjúkat folytatni, listázva a legmegfelelőbb jelölteket, valamint növelve a elköteleződésüket. Az ilyen rendszerek a gépi tanulás és meghatározott algoritmusok alapján képesek javasolni bizonyos jelölteket, valamint egyeztetik velük az interjúk időpontját. Ezzel átveszik a HR néhány időigényesebb feladatát a szakemberektől.

Ezek a chatbotok hangalapú technológiát használhatnak, hogy az álláskeresők számára kellemesebb legyen az élmény. A Talkpush kifejlesztett egy ilyen rendszert, amelyről azt mondják, hogy „az első párbeszédalapú jelöltkezelő rendszer (Candidate Relationship Management, CRM)”.

A Talkpush szerint megoldásuk lehetővé teszi, hogy a toborzók több időt töltsenek a megfelelő jelöltekkel folytatott beszélgetésekkel, ezáltal „javul a jelöltek által átélt élmény, valamint jelentősen csökkennek az egyes felvett munkaerőkre számított költségek és idők”. A legtöbb álláskereső örülne, ha a toborzók több időt szánnának a kommunikációra. A LinkedIn Global Talent Trends 2016 (Globális szakembertrendek 2016) jelentése kimutatta, hogy az egyik legnagyobb akadály, amellyel a jelöltek munkahelyváltás esetén szembenéznek az, hogy nem kapnak visszajelzést, miután jelentkeztek egy vállalathoz. Ha hangsegéden alapuló chatbotot használ a jelentkezőkkel való kapcsolatfelvételhez, vállalata valószínűleg jelentősen fejlesztheti a jelöltek által átélt élményt.

Az emberi tényező megőrzése
Fontos azonban, hogy ne hagyjuk, hogy a technológia átvegye az irányítást a vállalat toborzási folyamata felett. Saját felmérésünkben azt találtuk, hogy az álláskeresők 87 százaléka szerint teszi személytelenebbé a technológia az álláskeresést, miközben a munkavállalók 82 százaléka nyilatkozott úgy, hogy akkor ideális a vállalattal folytatott párbeszéd, ha az innovatív technológiák a háttérben maradnak és csak másodlagos szerepet játszanak a személyes emberi interakció mögött.

Ez az eredmény rámutat arra, hogy a vállalatoknak meg kell találniuk az automatizálás és az emberi tényező közötti egyensúlyt. A jelöltek megtartásában döntő jelentőséggel bír, hogy a toborzási folyamatban jelentős szereppel bírjanak a hús-vér emberek, valamint nekik kell megalapozott döntést hozniuk arról, hogy egy adott jelölt alkalmas-e a vállalat számára.

A LinkedIn Global Recruiting Trends 2018 (Globális toborzási trendek 2018) jelentése alapján „új interjúztató eszközök – ezek közül számos mesterséges intelligencián alapul – rostálják az önéletrajzokat, és automatikusan szűrik a jelölteket, így a csapat több időt fordíthat arra, hogy a legjobbakkal vegye fel a kapcsolatot”.

Amikor a hangsegédről van szó, ez a legfőbb üzenet: a mesterséges intelligencia segítheti a toborzó csapatot, de nem helyettesítheti azt. Bár a mesterséges intelligencia bizonyára számos HR folyamatot forradalmasít, és rengeteg időt spórolhat meg, az álláskeresők mindig az emberi tényezőre vágynak.

A technológia és emberközpontúság párhuzama élesen jelen van a Randstad Hungary mindennapjaiban. ATS-rendszerek segítségével szűrjük ki adatbázisból a megfelelő jelölteket, a rendszer pedig további javaslatokat ad tanácsadóinknak. A technológia a jelöltekkel való kapcsolattartásban is végigkísér minket: chatbotok segítségével szólítjuk meg őket, majd a böngészéstől a jelentkezésig végigvezetjük őket a jelentkezés teljes folyamatán. 

Randstad_Atlanta-Kloubert-04-17_144.jpg
Randstad_Atlanta-Kloubert-04-17_144.jpg