6 tipp a munkahelyre való visszatérés megkönnyítéséhez.

A legnagyobb kihívás a munkáltatók számára ebben az időszakban a járványhelyzet alatt otthonról dolgozó munkatársak irodába történő visszatérésének megtervezése. A vezetők számára prioritásként kezelendő a munkavállalók biztonsága a rugalmasság, valamint az egyensúly megteremtése mellett a nagyobb kohézió és együttműködés érdekében. Ez utóbbi ugyanis a másik fontos aspektusa az irodába való visszatérésnek.

Az otthoni munkavégzés az esetek többségében egyértelműen hatékonyan működött, azonban az is megfigyelhető volt, hogy a személyes interakciók által nyújtott előnyök sokszor elmaradtak, akármennyire is sikerült hozzászokni a videóhívásokhoz és az egyéb kapcsolattartási módokhoz. Ezt elősegítendően a munkavállalók teljes, vagy részbeni visszatérése a munkahelyekre az elkövetkezendő időszak legnagyobb kihívása lesz a HR osztályok és a munkáltatók számára.

A munkavállalók többségének kényelmetlenséget okozhat a munkahelyre való visszatérés, nem is csak a bejárás, de sok esetben annak pszichés akadályai miatt is (pl. a fertőzéstől való félelem, szorongás). Az új tanév kezdete is sok szülőben aggodalmat ébresztett az iskolai átfertőzés miatt.  Emiatt komolyabb biztonsági intézkedéseket is várnak el a munkahelyen a munkáltató részéről. Ezek az intézkedések, a kötelező maszk használat zárt térben, vagy a távolságtartás, a „new normal” részét is képezhetik sok helyen, ami szintén sokakban ellenérzést kelthet a korábbi munkakörülményekhez képest.

A COVID-19 fertőzés veszélyének minimalizálása mellett azonban számos más kérdést is meg kell oldani a visszatérés kapcsán. A legfontosabb, hogy az új intézkedések elősegítsék az alkalmazottak legjobb teljesítményét, mind egyénileg, mind csapatban, amihez biztosítani kell a személyes együttműködés lehetőségét. Erre az egyik legjobb megoldás a hibrid munkarend, ami lehetővé teszi az otthoni munkavégzést is az irodai napok mellett.  

A járványidőszak alatt a munkavállalók többsége várta a munkahelyre való visszatérést, a korlátozások feloldását követően azonban fokozatosan változott ez az arány. Az irodába való visszavágyódás elsődleges oka a kollégákkal való személyes interakciók hiánya volt a legtöbb munkavállaló számára. Napjainkban is ez a kettősség figyelhető meg legtöbb helyen a visszatéréssel kapcsolatban: a dolgozók többsége némileg tart a (tömeges) személyes jelenlét okozta kockázatoktól, azonban megvan részükről az igény a szocializációra is.  

visszatérni az irodába.

A Randstadnál a helyi egészségügyi intézkedéseket szem előtt tartva lépésről lépésre vezetjük be a hibrid munkarendet. A fokozatos visszatérés, ami magában foglalja az új szabályokat és a korlátozott irodai létszámot, lehetővé teszi kollégáink számára, hogy biztonságosan és kényelmesen térjenek vissza az irodai mindennapokhoz. Amszterdami és budapesti irodánkban egy alkalmazáson keresztül foglalhatnak maguknak irodai időt munkatársaink, ami segítségével nyomon követhető az irodai létszám és elkerülhető a zsúfoltság. Úgy gondoljuk, hogy ez egy lehetséges módja annak, hogy a huzamosabb távollét után könnyebben megszokhassák ismét a személyes jelenlétet.

Ez a megközelítés azonban nem egy általános megoldás, ami bármelyik szervezet számára működhet. Minden munkáltatónak érdemes rugalmas megközelítést alkalmaznia a számára megfelelő megoldás kialakításához, szem előtt tartva a járványügyi intézkedéseket, a helyi piaci viszonyokat és nem utolsó sorban munkavállalóik igényeit is. 

Segítségként összeállítottunk egy 6 pontos listát, ami hozzájárulhat az alkalmazottak biztonságos és stressz-mentes visszatéréséhez a munkahelyre.

1./ első a biztonság.

A legtöbb vállalat elismerésre méltóan a dolgozók egészségét helyezte előtérbe a járványidőszak alatt biztonságos munkaterek kialakításával, megfelelően kommunikált új protokollokkal, és a dolgozók jóllétének folyamatos monitorozásával. 2020 márciusában a Randstad is közreműködött a Safely Back to Work Alliance létrehozásában, ami a járvány első napjaitól támogatta a biztonságos visszatérést a munkahelyekre. A szövetség által biztosított erőforrások azóta is számtalan vállalkozás számára nyújtanak komoly segítséget a munkahelyre történő biztonságos visszatérés elősegítésében.

2./ beszéljünk az előnyökről.

A visszatéréssel kapcsolatos aggodalmak nem csak a biztonság miatt merülhetnek fel. Azokban, akik otthonról is maradéktalanul el tudták látni feladataikat, joggal merül fel a kérdés, hogy miért lenne egyáltalán szükség az irodai jelenlétre ehhez. A munkáltatóknak emiatt érdemes egyértelműen megfogalmazni a munkavállalók felé azokat az okokat, amiért az irodai munkavégzést preferálják. Megfelelő kommunikációval egyértelműsíthető, hogy miért szükséges a személyes interakció a szervezet teljesítményéhez - akár a termelékenység, a kreativitás, az együttműködés, vagy az elkötelezettség javítása érdekében. Nem mellesleg, személyes jelenlét mellett könnyebb a munkahelyi szocializáció, és a közös kávézás élménye is csak így az igazi. 

3./ tegyük lehetővé a rugalmas megoldásokat.

Számos munkaerőpiaci felmérés rámutatott arra, hogy a munkavállalók egy része inkább felmondana, minthogy teljes munkaidőben visszatérjen az irodába. Ezt megelőzendő, érdemes megfontolni az egyes munkakörök esetében, hogy hosszú távon mennyire fenntartható a teljes távmunka, vagy megfelelő-e a hibrid munkarend az adott pozícióban.  A home office a legtöbb szervezet számára sikeresen működött, nőtt a produktivitás és elégedettebbek a dolgozók is, ami szintén a távmunka lehetőségének biztosítása mellett szól, akár részben, akár egészben. 

4./ tervezzük meg az átállást.

Ha a távmunka hosszú távon nem fenntartható megoldás, a hibrid munkarend segítheti az átállást. Ez lehetőséget ad a munkavállalóknak, hogy ismét megszokják a munkába járást, komfortosabban érezzék magukat zárt környezetben kollégáikkal, és ismét megtalálják az egyensúlyt az otthoni teendők és a munka között.

5./ kérjünk visszajelzést munkavállalóinktól.

Workmonitor kutatásunk is alátámasztotta, hogy a munkavállalók nagy része a pandémia alatt is érezte munkáltatója támogatását. Ez részben annak is köszönhető, hogy a munkáltatók valamilyen formában (kérdőívekkel, személyes beszélgetésekkel) igyekeztek figyelemmel kísérni munkavállalóik mentális egészségét, folyamatosan kapcsolatban lenni. A járványidőszak alatt bevezetett munkavállalói felméréseket, személyes beszélgetéseket vezetők és beosztottak között azonban érdemes fenntartani a visszatérés után is. Az innen nyert adatokból amellett, hogy továbbra is támogathatjuk jóllétüket, jobban megismerhetjük igényeiket is és ennek megfelelően alakíthatjuk akár munkáltatói márkánkat, vagy megtartási stratégiánkat

6./ segítsük munkavállalóinkat.

A járványidőszak alatt a Randstad a dolgozók igényeinek megfelelően változtatott munkavállalói segítségnyújtási programján. Ha folyamatosan vizsgáljuk, hogy hogyan tudjuk minél hatékonyabban támogatni munkavállalóinkat a programon keresztül, azzal növelhetjük elköteleződésüket és produktivitásukat is. A különböző wellness, vagy mentális egészséget szolgáló programok, gyermekgondozási támogatások mind megkönnyíthetik az irodába való visszatérést, valamint hozzájárulhatnak az általa okozott stressz csökkentéséhez.

Az elmúlt másfél év a világ minden táján próbára tette a munkavállalókat és a munkáltatókat egyaránt. Ahogy átlépünk a fellendülés szakaszába, a munkáltatók számára kiemelt figyelmet kap az otthoni munkavégzésről való áttérés az irodaira, az ennek nyomán fellépő a bizonytalanságot pedig kezelni kell. Hogy elkerülhessük tehetséges munkavállalóink tömeges elvesztését, érdemes tehát hatékony lépéseket tenni visszatérésük támogatásához, mert a tehetségekért folyó harc élesedése mellett ezt kockázatot egy vállalkozás sem engedheti meg magának.

a szerzőről.

jacques van den broek

ceo and chair of the executive board

A Randstad Global vezérigazgatójaként küldetésének tekinti, hogy segítsük az embereket és szervezeteket lehetőségeik maximális kiteljesítésében.