a munkahely biztonsága, valamint a munka és magánélet egyensúlya közel olyan fontos, mint a bérezés.

A munka világa drámaian megváltozott egyetlen év alatt, és a munkaképes korú felnőttek a munkahely biztonságát és a munka és magánélet egyensúlyát közel annyira fontosnak tartják, mint a bérezést, amikor munkáltatót választanak. Ez volt az egyik legfontosabb megállapítása a Randstad Employer Brand Research (REBR) 2021-es kiadásának, a globális adatok alapján.

Az év első negyedében lebonyolított REBR kutatás a legátfogóbb munkáltatói márka kutatás a világ munkaképes korú népességének körében, mely 34 piacon 190.000 ember részvételével készült. A kutatásban világszerte részt vett munkavállalók véleménye alapján összességében elmondható, hogy a járványra adott válaszok a munkáltatók részéről erősítették a munkáltatói márkákat: a megkérdezettek 68%-a nagyobb lojalitást érez a munkáltatója iránt, és csak 6%-uk érzi magát kevésbé lojálisnak. A felmérés arra is rámutatott, milyen fontos a munkahely biztonsága a világ munkavállalói számára: egy negyedük fél attól, hogy 2021 során elveszítheti az állását.

A munkáltató pénzügyi biztonsága közvetlen hatással van a munkaképes korú felnőttek lojalitására, a legvonzóbb ágazatokban ezt említik leggyakrabban a jó munkáltató ismérveként. Azok a munkaképes korú felnőttek, akiknek a munkájára közvetlenül hatott a világjárvány, kétszer olyan valószínűnek tartják, hogy új munkahelyet keressenek, mint azok, akik munkájában nem érződött a járvány hatása.

A kutatás globális eredményei alapján a legfontosabb megállapítások a következők:

  • A munka és magánélet egyensúlya (58%) és a biztos munkahely (56%) majdnem ugyanolyan vonzó a munkavállalók számára, mint a jövedelem és a juttatások (62%)
  • A válaszolók 68%-a a járványnak köszönhetően lojálisabbnak,  6%-uk pedig kevésbé lojálisnak érzi magát a munkáltatójához.
  • A megkérdezett munkavállalók 40%-ának befolyásolta munkakörülményeit a járvány
  • A munkaképes korú felnőttek 26%-a fél, hogy elveszíti az állását 2021-ben.
  • Azok a munkaképes korú felnőttek, akiknek a munkájára közvetlenül hatott a világjárvány, kétszer olyan valószínűnek tartják, hogy új munkahelyet keressenek, mint azok, akik munkájában nem érződött a járvány hatása.

„A munka világa hatalmas mértékben átalakult az elmúlt másfél évben, de a tehetségek megtalálásának és megtartásának alapjai változatlanok maradtak a legutóbbi kutatásunk szerint. A készséghiánnyal küzdő szervezetek hasznosíthatják leginkább a kutatás által nyújtott információkat, melyeket világszerte több mint 190.000 munkaképes korú felnőtt megkérdezéséből összegeztünk. Ha ennek tudatában rangsorolják az általuk keresett munkaerő pénzügyi és nem pénzügyi igényeit, felkészültebben vághatnak neki a tehetségekért folytatott harcnak.”-  Jacques van den Broek, vezérigazgató és elnök.

változnak az ösztönzők – a munkahely biztonsága, a vállalkozás rugalmassága, illetve a munka és magánélet egyensúlya vezető tényezők.

Habár továbbra is a bérezés és a juttatások marad világszerte a legfontosabb tényező a tehetségek bevonzásában (a válaszadók 62%-a említi ezt), a munkaképes korú felnőttek szerint bizonyos nem anyagi jellegű szempontok is lényeges szerepet játszanak a munkahely kiválasztásában. Most, hogy a járvány elmosta a határokat a munkára és a magánéletre szánt idő között, a munka és magánélet egyensúlya iránti igényét a válaszadók 58%-a nevezte meg elvárásként, míg a munkahely biztonságát 56%-uk.

Bár a munkaerő bevonzásának legfontosabb három tényezője tavalyhoz képest változatlan maradt, helyi különbségeket találtunk az idei adatokban. Az előmenetel lehetősége például Latin-Amerikában fontosabb, mint a vonzó fizetés és juttatások – ez az egyetlen térség, ahol a pénzügyi juttatás nem a legfontosabb ösztönző. Észak-Amerikában és Délkelet-Ázsiában a második legvágyottabb ösztönző a munka és magánélet egyensúlya (60% és 54%), míg a FÁK-térségben a munkáltató anyagi stabilitását nagyon fontosnak tartják (77%). A kellemes munkakörnyezet a második legfontosabb ösztönző Európában (64%), Latin-Amerikában a bérezés és juttatások viszi a második helyet (69%).

rebr_global_report_szempontok.jpg
rebr_global_report_szempontok.jpg

a munkáltatók járványra adott válaszai nagyban befolyásolják a munkaerő megtartását és lojalitását.

A munkáltatók járványkezelése és az ez idő alatt a munkavállalóikkal szemben tanúsított magatartása nagyban befolyásolta munkavállalóik lojalitását és munkáltatói márkájuk hitelességét. A megkérdezett munkavállalók több mint kétharmada mondta azt, hogy nőtt elköteleződése munkáltatója iránt az általa tett intézkedések nyomán, 68%-uk érzi úgy, hogy sokkal lojálisabb lett munkáltatójához, és mindössze 6%-uk válaszolt úgy, hogy kevésbé lojális hozzá. 

Észak-Amerikában, Latin-Amerikában és Délkelet-Ázsiában éreznek legnagyobb arányban lojalitást a válaszadók a munkáltatójuk felé (72%-os átlag), ami éles ellentétben áll a FÁK-térséggel, ahol jelentősen alacsonyabb lojalitást tükröz a felmérés (20%).

Az összes válaszadó 40%-ának munkakörülményeire volt hatással a járvány, azok, akiket közvetlenül érintett a válság, azt mondják, hogy ez nagymértékben hatással volt a karrierlehetőségeikre is. Azok a munkavállalók, akiket érintett a gazdasági leállás, több mint kétszer nagyobb valószínűséggel néznek új állás után az elkövetkezendő hat hónapban, mint azok, akikre a leállás nem volt közvetlen hatással.

rebr_global_report_munkahelyvaltok.jpg
rebr_global_report_munkahelyvaltok.jpg

az IT továbbra is a legvonzóbb ágazat, de a legnagyobb nyertes a mezőgazdaság.

A világjárvány rengeteg bizonytalanságot okozott a munka világában, de egy dolog biztosabbá vált: a digitalizáció felgyorsulása. Ahogy a cégek, dolgozók és fogyasztók teljes mértékben magukévá tették a munka és a mindennapi élet új formáit, a digitális eszközök és alkalmazások iránti igény az egekbe szökött. Ez segítette az infokommunikációs iparágat, hogy megtartsa a legvonzóbb ágazat pozícióját világszerte – a válaszadók 57%-a nyilatkozik így.

Ez ugyan nem okozott meglepetést – hiszen ez az ágazat volt a legvonzóbb a 2020-as kutatásban is – viszont egy sokkal kevésbé technikai ágazat hatalmasat ugrott előre idén a népszerűségi listán. A tavaly ötödik helyen szereplő mezőgazdasági szektor 2021-ben a második helyre szökkent. A gépjárműipar megtartotta tavalyi harmadik helyét.

rebr_global_report_szektorok.jpg
rebr_global_report_szektorok.jpg

Bár a mezőgazdaság vonzó ágazat a munkavállalók számára, kevesebb válaszadó gondolja úgy, hogy megvannak a képességei ahhoz, hogy ebben az ágazatban dolgozzon, összehasonlítva más ágazatokban való megfelelésük megítélésével. Ha oktatással és átképzéssel biztosítani tudjuk, hogy a munkavállalóknak meglegyenek a képességeik a mezőgazdaságban való elhelyezkedéshez, azzal hatalmas szakértelmet építünk a jövő számára.

A teljes Randstad Employer Brand Research Global Report még részletesebb betekintést nyújt a 2021-es kutatás eredményeibe:

  • milyen szempontokat értékelnek leginkább a munkavállalók munkahely választáskor
  • mi miatt döntenek a maradás, vagy a távozás mellett
  • az egyes szektorok vonzereje és összehasonlítása a többi szektorral.

Töltse le a teljes riportot a gombra kattintva:

a randstad employer brand research kutatásról.

A Randstad Employer Brand Research a világ legátfogóbb, legmélyebb független munkáltatói márka kutatása, amely több ezer vállalat közül választja ki a legvonzóbb munkaadókat. A kutatás mintegy 190,000, a 18-64 éves korosztályból kikerülő válaszadó véleményét gyűjti össze 34 piac vállalatairól. Az elemzés betekintést nyújt a potenciális munkavállalók munkahely választási szempontjaiba és motivációiba. Miért részesítik előnyben az emberek az egyik vállalatot vagy iparágat a másikkal szemben? Mi motiválja őket arra, hogy a munkáltatójuknál maradjanak, vagy épp máshol keressenek munkalehetőséget? A 2000 óta végzett kutatást a Randstad nemzetközi kutatópartnere, a Kantar végezte. A 2021-es kutatás lekérdezése 2021. januárjában zajlott. A felmérés eredményei alapján ítélik oda évről évre a legvonzóbb munkáltatóknak járó Randstad Award díjakat.