mit tartogat a jövő

a munka világa számára?

Hogyan alakul a munka világának jövője a robotok és mesterséges intelligencia korában? A leggyorsabb válaszhoz egyszerűen vegye elő okostelefonját!

A mobil technológia átalakítja a munkáltatók és munkavállalók kapcsolatfelvételét, együttműködését és az üzleti célok végrehajtását. A közeljövőben ez a mindenütt jelen lévő platform – a fogyasztói technológia más fejlesztéseivel együtt – a szakemberek és a foglalkoztatás teljesen más szemléletmódját harangozza be.

Gondoljunk csak bele: az Ericsson szerint a világon 6,1 milliárdra nő az okostelefonok száma. Az Amazonnak mindössze 25 év alatt sikerült átalakítania a kereskedelem több ezer évig megszokott működését. A mesterséges intelligencia már számtalan digitális termékbe beépül. A vállalatok többé már nincsenek fizikai korlátok közé szorítva, hiszen a munkaerő a világ különböző helyein szétszóródva is együttműködhet, köszönhetően a felhőnek. És az IDC előrejelzése szerint a következő hat évben felgyorsult ütemben növekszik majd az adatok mennyisége, 2025-re 33-ról 175 zettabyte-ra (1021 byte), így nagy szükség lesz analitikai szerverekre.

Milyen hatással vannak ezek a fejlődések a munka jövőjére? Számos fogyasztói technológia a háttértevékenységeknek tör utat. A felhasználói élményt erőfeszítések nélkülivé, átláthatóvá és zökkenőmentessé téve, a fogyasztói üzletágak oly módon befolyásolják a munkaerő-technológiát, hogy azzal a következő években újradefiniálják a foglalkoztatás fogalmát.

Például az emberi felhő mindössze néhány év alatt teljesen feltagolt számos iparágat. Az egy bizonyos fajta tevékenységet kereső munkavállalók készségeiket, kívánt munkavégzési idejüket, fizetésüket és egyéb preferenciáikat megadva gyorsan megtalálhatják az ugyanilyen feltételekkel kereső munkáltatót, akiknek listája folyamatosan nő. A munkaerőpiac különböző helyeinek virágzása – Uber a sofőröknek, DoorDash az ételszállításhoz, Toptal a webes programozók számára–  azt jelenti, hogy a munkáltatók és a munkaerő hatékonyabb módon, időben megtalálják, akit keresnek.

A Staffing Industry Analysts becslése szerint a globális „hakni gazdaság” termelése 2017-re 3,7 billió dollárt ért el. Ebből 82 milliárd dollárt az emberi felhő termelt. A „hakni gazdaság” legnagyobb részét, 2,1 billió dollárt a független vállalkozók alkalmazása tette ki.

Az emberi felhő elterjedése többféleképpen alakítja át a munka jövőjét. Az alkalmazottak eddig soha nem látott lehetőségeket kapnak, mivel rugalmasan megválaszthatják, hol és mennyit dolgoznak. Például egy fejlesztő különböző projekteket kereshet ahelyett, hogy egy teljes munkaidős állást választana. Ez a napirendjéhez és lakhelyéhez illő, rugalmas munkaidőt tesz lehetővé. Ugyanakkor arra is lehetőséget biztosít, hogy életmódja köré építse a karrierjét, és ne fordítva.

A munkáltatók szempontjából a felhő előmozdítja az „éppen időben rendelkezésre álló” munkaerő alkalmazását. Ugyanúgy, mint ahogy Uber segítségével fuvart rendelünk, gyorsan fejlődik egy olyan B2B modell, amely azonnal elérhető szakembereket biztosít vállalatok számára. Például a CornerJob egy olyan platform, ahol a munkáltatók gyorsan találhatnak órabérben dolgozó alkalmazottakat vendéglátási, értékesítési, kereskedelmi és egyéb szektorokba. A szakemberek számára a twago hozzáférést biztosít jelentős hálózatához a szabadúszó munkaerőpiacon, valamint vállalati tehetségbázis megoldásával.

A felhasználói élmény természetesen főszerepet játszik a felhő bővülésében. Egy platform alkalmazásának rendkívül megnyerő élményt kell nyújtania ahhoz, hogy a munkavállalók használni akarják. Éppen ezért a platformfejlesztők az elmúlt években arra koncentráltak, hogy számos olyan, hasznos funkciót fejlesszenek, amelyek segítenek a munkavállalóknak készségeik bemutatásában, elért eredményeik megosztásában, valamint saját márkájuk kiépítésében. A fogyasztói technológiából levont tanulások jelentős befolyással voltak a toborzást segítő eszközök fejlesztésére, amelyek olyan funkciókat tartalmaznak, mint a mobiltelefonos jelentkezés, közösségi médiában való megosztás, chatbot alkalmazása és egyéb megszokottá váló lehetőségek.

Az emberi felhő terjeszkedésével együtt jár a létrehozott adatmennyiség robbanásszerű növekedése. Az ilyen információk egyrészt rendkívül hasznosak, másrészt viszont zavarba ejtőek is. Számos toborzó és munkaerő-kölcsönző cég gyűjti, hogy mennyit keres egy projektmenedzser óránként Kuala Lumpurban vagy mennyi egy ápolónő éves fizetése New Yorkban. Vannak arra vonatkozó törekvések, hogy ne csak az egyes munkaköröknek fizetett béreket, de a világ különböző munkaerőpiacain az egyes készségek iránti keresletet is nyomon kövessék. Ez a jelentős törekvés nemcsak hatékonyabban kapcsolja össze a munkavállalókat a munkáltatókkal, hanem közben a munkaerő rendelkezésre állásának és költségeinek előzetes becslését is lehetővé teszi. A próbálkozás sikerének kulcsa az analitika fejlődése, amely nemcsak történelmi áttekintést képes nyújtani, hanem előrejelző útmutatásokat is képes összeállítani.

Azonban az adatok és azok kezelése továbbra is kihívást jelent számos vállalat számára, amelyek egymással össze nem illő rendszereket és platformokat használnak. A begyűjtött információk nagy részét ömlesztve tárolják, és a szakemberek kezelése is ehhez hasonló: az állandó munkavállalókat a HR felügyeli, míg a kölcsönzött munkaerő adminisztrációs feladatait a beszerzési osztály végzi. Ez a szegmentált megközelítés csak akkor orvosolható, ha a különböző csapatok integrációt valósítanak meg. A keresztfunkcionális csapatok megvalósíthatóvá teszik az átláthatóságot, és a vállalat az adatok alapján irányítható.

Vagyis az adatok, illetve az átláthatóság fontos szerepet kapnak a jövőben – mind a munkáltatók, mind a szakemberek szempontjából. A mesterséges intelligencián alapuló eszközök, például a pymetrics nagyobb szerepet fognak játszani a munkavállalók és munkáltatók adatok alapján végzett összekapcsolásához. A munkakeresők számos online információforráshoz is hozzáférhetnek majd, amelyek segítik őket készségeik fejlesztésében, márkájuk kialakításában, szakmai lehetőségek és hálózatok keresésében.

Az alkalmazottaknak és az alkalmazóknak a munka világának gyors fejlődésével kell szembenézniük, és a fejlődés nagy részét a felhő, az adatkezelés és a felhasználói élmény további innovációja alakítja majd. Ha szeretne egy kis előzetest arról, hogy merre tartunk, csak gondoljon bele, milyen mértékben befolyásolja mindennapi életünket a fogyasztói technológia.

kapcsolódó cikkek