A világgazdaság legdinamikusabban fejlődő ágazatában is szüntelen a tehetségek iránti kereslet. Az IT/telco vállalatoknál naponta jelennek meg új, egyre egyedibb munkakörök a gyors digitális fejlődés hatására (Internet of Things, AI, robotika).


Ez mérhetetlen nyomást gyakorol szinte minden szektorban tevékenykedő szervezetre, hiszen folyamatosan versenyezniük kell a legújabb technológiákat ismerő fejlesztőkért, mérnökökért és más STEM készségekkel rendelkező szakemberekért, akiknek a segítségével megőrizhetik a pozíciójukat az egyre erősödő piaci versenyben. 


Mit jelent ez az Ön vállalata számára? Bizonyára Ön is megtapasztalta már az ITC szektora jellemző, készségek terén megmutatkozó hiányt,  még akkor is, ha nem ez a cége fő tevékenységi területe. A digitalizáció térnyerésével ugyanis a legtöbb iparágra és vállalatra kihat ez a szűkösség, akár a szakmai munkát támogató infrastruktúra kiépítéséhez, akár ügyfélalkalmazások kialakításához van szükségük szakemberre. Ráadásul 2018-ra a megfelelő készségek hiánya rosszabb lehet, mint valaha, a CompTIA becslése szerint ugyanis a technológiai szektorra jutó költések 5-7%-kal növekednek. 


Számos kulcsfontosságú trend a magasan képzett munkavállalók iránti kereslet növekedéséhez vezet. Az egyik ilyen trend, hogy a tech vállalatok minden új lehetőséget kihasználnak a terjeszkedésre a nagyobb iparágakban. Ez nagy nyomást helyez az elérhető tehetségekre, különösen az analitika, gépi tanulás vagy éppen a mesterséges intelligencia (AI) területén új ismeretekkel rendelkező jelöltekre. 

Mire vágynak a dolgozók?

Ez a verseny minden eddiginél nagyobb hatalmat ad a jelöltek kezébe, nem csupán a fizetés, hanem az egyéb juttatások, feltételek tekintetében is. A világ 30 országában összesen 175 000 munkavállaló részvételével készített Randstad Employer Brand Research 2018-as eredményei alapján a munka-magánélet egyensúlya, valamint a munkahelyi biztonság a második és harmadik helyen szerepel egy munkahely kiválasztásánál. Az első helyen - nem meglepő módon - a jó fizetés és a juttatások állnak. 


A munka és magánélet egyensúlya már régóta felkapott téma a tech szektorban, többek között a Wired cikke is foglalkozott a témával. E szerint a sok beszéd ellenére ezidáig nem sikerült ilyen téren megreformálni a szektort, pedig a 25-44 év közötti munkavállalók számára kiemelkedően fontos szempont munkahelyválasztáskor. Vagyis ahhoz, hogy ezen korosztály számára (akik egyébként a legnagyobb csoportot teszik ki jelenleg a munkaerőpiacon) vonzóvá tegyük a vállalatunkat, olyan munkáltatói értékajánlatot (EVP - employee value proposition) kell kialakítanunk, amely egyensúlyt ígér a munka és magánélet között. A HR szakembereknek pedig, akik a leginkább felelősek azért, hogy megteremtsék a megfelelő egyensúlyt a munkavállalók számára, ezen érték mentén kell dolgozniuk.  

A karrier és magánélet közti egyensúly biztosítása nemcsak a tehetségek bevonzásában, de a munkavállalók megtartásában is fontos szerepet játszik, különösen a női dolgozók esetében. Egy olyan szektorban, amely egyébként is küzd a nemi diverzitás megteremtéséért, elkerülhetetlen, hogy az IT vállalatok több figyelmet fordítsanak a női munkatársak kiégésének megelőzésére, amit az eltolódó munkarend eredményezhet. Kutatási eredményeink alapján a szektorban dolgozó nők 49%-a szerint a munka-magánélet egyensúlya a legfontosabb tényező, amikor arról döntenek, hogy maradjanak-e a jelenlegi munkahelyükön vagy váltsanak. Ez magasabb, mint azoknak az aránya, akik első helyen a fizetés és juttatások mértékét jelölték meg egy munkahelyen való maradás elsődleges szempontjaként. 


Míg az eltolódó munkaidő veszélyeztetni az iparág vonzerejét, összességében az IT/telco a legvonzóbb szektor az összes vizsgált iparág közül. Míg világszinten a válaszadók 53%-a dolgozna szívesen ezen a területen, addig a magyar munkavállalók 42%-a helyezkedne el örömmel a telco szektorban, megelőzve a gyógyszer- és vegyipart, valamint szolgáltatásokat (mindkét területen a megkérdezettek 41%-helyezkedne el szívesen).  Kétségtelen, hogy a szektor népszerűségének egyik fő oka a startupokat és technológiai óriásokat jellemző rendkívül magas juttatások. Ráadásul a technológia ma már a mindennapi életünket is teljesen áthatja, így mind fogyasztói, mind szakértői szemmel izgalmas területté vált. 


Ugyanakkor a kutatásunkból az is kiderült, hogy a munkavállalók  kissé tartanak is ettől a szektortól. Míg vonzerőt tekintve az 1. helyen szerepel, addig csak a 4. helyet foglalja el aszerint, hogy a munkavállalók mennyire érzik magukat kompetensnek a területen, mennyire érzik úgy, hogy képességeik alapján el tudnának helyezkedni az adott szektorban. A válaszadók csupán 38%-a gondolta úgy, hogy pozíciótól függetlenül rendelkezik az IT/telco szektorhoz szükséges képességekkel. Ez az előfeltételezés megnehezítheti a szektor vállalatai számára, hogy megtalálják a legtehetségesebb munkavállalókat a nem technikai pozíciókba. 


Az iparág munkaadóinak ezt észben kell tartaniuk, és tudatosan fejleszteniük kell a munkáltatói márka stratégiájukat, hogy minél többféle munkavállalót meg tudjanak szólítani. Az egyes célcsoportok motivációinak megértése segít abban, hogy a pozíciónak, korosztálynak, nemnek, lokációnak megfelelő, egyedi üzeneteket fogalmazzanak meg.

töltse le a szektor riportot