A gamification egy olyan stratégia, amely értékes eredményeket hozhat különböző típusú vállalatoknak, amennyiben megfelelően alkalmazzák azt, ráadásul rendkívül hatékony lehet a munkavállalók elkötelezettségének javításában.

A játékmechanizmusok, játéktervezés és -értékelés üzleti területekre, például a HR és toborzás területére történő bevezetésével a vállalatok olyan eredményeket érhetnek el, amelyek a hagyományos technikák használatával nehezen lennének megvalósíthatók.

Na, de hogyan működik a gamification a HR területén, és mit tehet egy vállalat annak érdekében, hogy a maximumot hozza ki ebből a módszerből?

Gamification a gyakorlatban

A gamification a vállalat különböző területein, több módon is alkalmazható.

Ami a HR-t és a toborzást érinti: a megközelítés leggyakoribb alkalmazási területei közé tartoznak a kifejezetten a jelöltek felmérésére tervezett játékok, valamint a kvízek és játékalapú feladatok bevezetése a belső csapatépítés- és szakemberfejlesztés céljából.

Több nagyvállalat is gamificationt alkalmazott, hogy fejlessze a munkaerő-felvételi és -kezelési folyamatokat. Például a professzionális szolgáltatásokat nyújtó PwC a Multipoly elnevezésű játékot alkalmazva értékelte jelentkezőit. A játék két fordulóból állt. A játékosok először a jelentkezésüket adták be, majd virtuális interjún és gyakornoki programban vettek részt. Azok, akiket továbbjutóként választottak ki, a játék második fordulójában már személyesen vehettek részt. Erre a cég budapesti irodájában került sor.

A Cisco kommunikációs technológiai vállalat is alkalmazta a gamificationt, akárcsak a KPMG, a Google és az USA hadserege.

A Randstad részt vett azon folyamatban, amely a HR és toborzás területére fejleszti ki ezt a koncepciót. Mindez a Randstad Innovation Fundon (RIF) keresztül történik, ami egy olyan vállalati befektetési séma, amely különböző területek növekedését és modernizálását támogatja.

A jelenlegi portfóliónak része a Pymetrics nevű eszköz, amely játékosított pszichometriai felmérésekkel teszi hatékonyabbá a jelöltek keresését és kiválasztását. 20 rövid játékot tartalmaz, amelyek számos, képzettséghez és szakmai háttérhez közvetlenül nem kapcsolható kognitív és érzelmi tulajdonságok mérésével értékelik az úgynevezett „soft skilleket”.

A RIF támogatást nyújtott a HackerRank számára is. Ez egy olyan online közösség, amely több programozási nyelvben szereplő kódolási kihívások alapján keresi meg és rangsorolja a legjobb programozókat, és kiválasztja őket különböző pozíciókra

Paul Jacquin, az RIF ügyvezető partnere így nyilatkozott: „Az ilyen próbálkozások bizonyítják, milyen fontos és értékes a progresszív gondolkodás a HR területén, és hogy kifejezetten a gamification hogyan nyújthat új, izgalmas lehetőségeket mind a munkáltatók, mind a jelöltek számára.”

Az előnyök

Ahogyan azt a Pymetrics és a HackerRank példái is mutatják, a gamification produktív stratégia lehet azon vállalatok számára, amelyek új, izgalmas módszereket keresnek a potenciális jelöltek érdeklődésének felkeltésére és az állásra jelentkezők értékelésére.

A Pymetrics rendszer egyik legfontosabb előnye, hogy a játékok révén a munkáltatók az egyének önéletrajzában felsorolt oktatáson, képzettségen és tapasztalatokon túlra is beláthatnak. Betekintést nyújt azon „soft skillekbe” és érzelmi intelligenciába, amelyet számos vállalat keres.

A gamification másik nagy előnye az az, hogy milyen fokú elkötelezettséget képes elérni a résztvevőknél. Ez rendkívül értékes szempont, ha a „passzív” jelölteket – azok az emberek, akik nem keresnek aktívan állást, de nyitottak lehetnek egy új karrierlehetőségre, ha vonzó ajánlatot kapnak – szeretné bevonzani, illetve megtartani.

A gamification elkötelezettséget szolgáló jellege azon vállalatok számára is értékes lehet, akik úgy kívánják maximalizálni a produktivitást, hogy a meglévő munkavállalók megtartásába fektetnek be.

A professzionális szolgáltatásokat nyújtó Aon nemrég publikált jelentése az Y-generáció 540 álláskeresőjét kérdezte meg arról, mi a véleményük a gamificationről. A válaszadók egyöntetűen egyetértettek abban, hogy a játékos elemek fenntartották érdeklődésüket, és olyan előnyöket emeltek ki, mint például az azonnali visszajelzés és az interaktív, kihívást jelentő felmérések.

A kutatás azonban a gamification néhány potenciális hátrányát is kiemelte, rámutatva, hogy a munkáltatóknak a stratégia alapos megtervezésével kell minimálisra csökkenteniük a kockázatot.

A gamification helyes használata

Az Aon eredményei szerint fontos a megfelelő hangnem és egyensúly megtalálása, amikor a gamification elemeit bevezetjük a toborzás vagy szakemberfejlesztés területén. Bármi, amit túl hangsúlyosan nevezünk „játéknak”, komolytalannak és esetleg irrelevánsnak tűnhet, különösen olyan toborzási helyzetekben, ahol a jelöltek számára nagy a tét.

A vállalat így nyilatkozott erről: „A kihívást az jelenti, hogy bizonyítsuk, hogy gamification elemei megfelelőek az adott célhoz. Minden egyes jelentkező azt szeretné, ha komolyan vennék, ezért ügyelni kell arra, hogy az ilyen jellegű a felmérések indokolhatóak legyenek.”

A vállalatok számos fontos lépést tehetnek annak érdekében, hogy a gamification nagyobb valószínűséggel érje el a kívánt eredményeket, és kapjon pozitív reakciót a résztvevőktől. Ezek közé tartozik:

Egyértelmű cél megfogalmazása, és a folyamat ezt szem előtt tartó megtervezése.

A gamification, valamint az egyéb eszközök és módszerek egyensúlya.

A jelöltekkel vagy az alkalmazottakkal folytatott kommunikáció, gondoskodva arról, hogy megértsék a játék lényegét, és azt, hogy mi kerül felmérésre.

Visszajelzés gyűjtése a résztvevőktől, hogy azonosítani lehessen a folyamat azon elemeit, amelyek jól működnek, illetve amelyek esetleg átdolgozást igényelnek.



Rendszeres felülvizsgálat, biztosítva, hogy a felmérések mindig relevánsak és megfelelőek legyenek.

A gamification átgondolt, analitikus megközelítése valószínűleg létfontosságúnak bizonyul majd azon vállalatok számára, akik maximális eredményt várnak ettől a módszertől.

Megfelelő alkalmazás esetén a vállalat hamarosan élvezheti a változatosabb és produktívabb toborzási folyamat, a nagyobb munkahelyi elkötelezettség és a hatékonyabb szakemberfejlesztés előnyeit.