A vezetők és a csapatvezetők nagy hatással vannak a munkavállalók motivációjára, ami a munkával való elégedettség, a termelékenység és a vállalat általános sikereinek egyik legfontosabb mozgatórugója. Ebben a cikkben azt vizsgálom, hogy a különböző vezetési stílusok hogyan alakítják a motivációt, és gyakorlati stratégiákat mutatok be a csapatok elkötelezettségének fenntartására. Célom, hogy segítsek Önnek, mint vezetőnek, felismerni a saját hatását a munkavállalók motivációjára, és megmutatni, hogyan alakíthat ki elkötelezettebb és energikusabb csapatot.

Ha egyszerű, de hatékony módszert keres a csapat motivációjának felmérésére, javaslom, töltse le a Hand Workshop című anyagunkat – ez egy remek eszköz a nyílt beszélgetések kezdeményezéséhez.

ismerje meg a csapat elkötelezettségét a Hand Workshop segítségével.

Töltse le az útmutatót.

letöltöm

a vezetés hatása.

A vezetés döntő jelentőségű lehet az alkalmazottak motivációja szempontjából. A Gallup kutatása szerint a vezetők körülbelül 70%-ban befolyásolják a csapat elkötelezettségét, ami jól mutatja a vezetés munkahelyi motivációra gyakorolt hatását. Sőt, minden második alkalmazott váltott már munkahelyet egy rossz vezető miatt, ami megdöbbentő statisztika, és jól mutatja, hogy a rossz vezetés mennyire közvetlenül járul hozzá a motiváció csökkenéséhez és a fluktuációhoz.

Ezek az eredmények egy fontos megállapítást támasztanak alá: a vezetés nem csupán a feladatok ellenőrzéséről szól, hanem mérhető hatással van a morálra, az elkötelezettségre és a munkaerő-megtartásra is. A megfelelő megközelítés motivált, jól teljesítő csapatot teremt, míg a helytelen magatartás az elkötelezettség csökkenéséhez és a magas fluktuációhoz vezethet. A következő részekben azokat a vezetői magatartásformákat vizsgáljuk, amelyek fokozzák a motivációt, és azokat, amelyek gátolják azt.

pozitív vezetői magatartásformák.

A jó vezetők értelmet adnak a munkának. Azáltal, hogy következetesen kommunikálják a csapat munkájának szervezetre vagy közösségre gyakorolt hatását, elősegítik, hogy részeseinek érezzék magukat valami nagyobbnak, ami erősíti a belső motivációt. A napi feladatok összekapcsolása a nagyobb célokkal még a rutinmunkát is értelmesebbé teszi.

A bizalom szintén fontos motiváló tényező. Számos csapattal dolgoztam együtt, és azt tapasztaltam, hogy azok a vezetők, akik hatáskörrel ruházzák fel csapataikat és önállóságot biztosítanak nekik, általában fokozzák az elkötelezettséget. Amikor a munkatársak tisztában vannak vele, hogy az az ő projektjük, értékesnek és kompetensnek is érzik magukat. A hatékony vezetők nem mikromanage-elnek, hanem világos elvárásokat fogalmaznak meg, és támogatást nyújtanak - nem pedig ellenőriznek.

A konstruktív visszajelzés szintén elengedhetetlen. A Gallup egy másik tanulmánya szerint a konstruktív visszajelzést kapó alkalmazottak 80%-a  jóval elkötelezettebb. A jó vezetők rendszeresen adnak hasznos, megvalósítható tanácsokat, amelyek segítik az alkalmazottak fejlődését.

a vezetés szerepe a motivációban - motiváló és demotiváló vezetői viselkedés
a vezetés szerepe a motivációban - motiváló és demotiváló vezetői viselkedés

Ezenkívül az eredményes vezetők nem csak feladatokat osztanak, hanem mentorként is működnek. Támogatják a készségfejlesztést és az alkalmazottak karrierje iránti őszinte érdeklődéssel ápolják a lojalitást és a motivációt. Ha egy vezető egyéni megbeszéléseket szervez a karrier célok átbeszélésére, azzal hosszú távú elkötelezettséget építhet.

A tehetséges vezetők emellett példamutatóan cselekszenek. Rugalmasságuk, őszinteségük és lelkesedésük megadja az alaphangot a csapatnak. Az a vezető, aki a kihívások során is nyugodt marad és megoldás orientáltan cselekszik, arra ösztönzi az alkalmazottakat, hogy ők is így tegyenek.

Ne feledje, hogy a pozitív vezetés nem csak a feladatok menedzseléséről szól – hanem az emberek inspirálásáról is. A bizalom építésével, érdemi visszajelzésekkel, a munkatársak mentorálásával és a példamutatásával a jó vezetők motivált, elkötelezett csapatokat alakíthatnak ki. Ha a vezetés erős, a munkatársak nem csak dolgoznak – hanem kibontakoznak.

a vezető szerep buktatói.

A pozitív vezetés legfontosabb aspektusainak feltárása után ugyanolyan fontos felismerni azokat a gyakori buktatókat, amelyek alááshatják a csapat motivációját.

Tapasztalatom szerint a következő vezetői magatartásformák gyakran vezetnek elkötelezettség csökkenéséhez és frusztrációhoz:

1/ Mikromanagement és túlzott kontroll – A mikromanagementet alkalmazó, a feladatok felett állandóan ott lebegő főnök bizalmatlanságot közvetít. Az ilyen kontroll alatt álló munkavállalók úgy érzik, hogy kreativitásuk és önállóságuk korlátozva van, ami nagy valószínűséggel frusztrációhoz és az elkötelezettség csökkenéséhez vezet.

2/ Kommunikáció vagy iránymutatás hiánya – Ha Ön, mint vezető, nem közli az elvárásait és nem ad visszajelzést, az alkalmazottak bizonytalanok lesznek a feladataik prioritásait illetően. Az iránymutatás hiánya is frusztrációt okozhat és csökkenti a motivációt.

3/ Negativitás és igazságtalanság – Az a vezető, aki csak kritizál, de soha nem dicsér, vagy aki részrehajló, gyorsan demoralizálhatja a csapatot. Ha a kemény munkát nem ismerik el, vagy a jutalmakat igazságtalanul osztják el, az emberek elveszítik a motivációjukat.

a vezetés szerepe a motivációban - rossz vezetés szerepe
a vezetés szerepe a motivációban - rossz vezetés szerepe

4/ A munka és a magánélet egyensúlyának figyelmen kívül hagyása – Azok a vezetők, akik 24 órás rendelkezésre állást várnak el és nem tisztelik a határokat, a csapatot a kiégésig hajthatják. Ha a munkatársak félelmükből engedelmeskednek, belső motivációjukat teljesen elveszítik. Idővel elfordulnak a munkától vagy kilépnek.

5/ Rossz példamutatás – Az elégedetlen vagy etikátlan vezető rossz példát mutat. Ha egy vezető nem tartja be a határidőket, késik vagy kritizálja a vezetést, a csapat követi a példáját vagy elveszíti a tiszteletet. A tisztelet hiányában csökken a motiváció, ami az egyik oka annak, hogy az alkalmazottak 50%-a elhagyja a munkahelyét, amint azt a fent hivatkozott tanulmány megállapította.

Ezeknek a buktatóknak az elkerülésével a vezetők pozitív, motivált és jól teljesítő csapatot alakíthatnak ki.

ismerje meg a csapat elkötelezettségét a Hand Workshop segítségével.

Töltse le útmutatónkat a workshop feladathoz.

letöltöm

így fejlődhetnek a vezetők.

Miután megvizsgáltuk a pozitív vezetés hatását és a gyakori buktatókat, a következő lépés a fejlődés. A Randstadnál a következő kulcsfontosságú stratégiákat alkalmazzuk a vezetés hatékonyságának javítása és a munkavállalók motivációjának növelése érdekében:

1/ Önismeret fejlesztése – Ösztönözze a vezetőket, hogy 360 fokos értékelések, névtelen felmérések vagy a Randstad „Hand Workshop” programja révén kérjenek visszajelzést, hogy felismerjék a motivációt csökkentő szokásaikat.

a vezetés szerepe a motivációban - a hand workshop
a vezetés szerepe a motivációban - a hand workshop

2/ Fektessen be a vezetői képzésbe – Támogassa a vezetők kommunikációs, konfliktuskezelési és coaching készségeinek fejlesztését. A vezetői készségek elsajátíthatók és finomíthatóak.

3/ Tegye prioritássá az alkalmazottak elkötelezettségét – Tekintse a csapat morálját kulcsfontosságú teljesítménymutatónak. Az elégedettségi felmérések és a fluktuációs ráták nyomon követése segít a vezetőknek felelősséget vállalni a motivációért.

4/ Alkalmazzon bevált gyakorlatokat – A rendszeres egyéni beszélgetések, a nyilvános elismerés, a konstruktív visszajelzések és a közvetlen vezetői stílus elősegítik a pozitív kultúra kialakulását. Még a kis gesztusok, mint például a csapat minden reggeli üdvözlése, is sokat számítanak.

a vezetés a kulcs.

Összegzésként szeretném hangsúlyozni, hogy a vezetés a munkavállalói motiváció kulcsfontosságú eleme. Bármelyik vállalat számára, amely erősíteni szeretné munkahelyi kultúráját, az egyik legokosabb lépés, ha befektet az erős, hatékony vezetésbe.

Ha Ön vezető, csapatvezető vagy bármilyen vezetői pozíciót tölt be, szánjon egy percet a következő kérdésekre: Valóban inspiráljuk a csapatunkat? Mi az az egy dolog, amit én vagy mi, vezetők, tehetünk a motiváció növelése érdekében? A vezetési stílus apró változtatásai nagy eredményeket hozhatnak – nagyobb elkötelezettséget, alacsonyabb fluktuációt, sőt, jobb üzleti teljesítményt.

Ha a vezetés jól működik, a hatása vitathatatlan. 

főbb tanulságok

1/ A vezetés közvetlenül befolyásolja az alkalmazottak elkötelezettségét – a vezetők akár 70%-kal is javíthatják a csapat elhivatottságát, míg a rossz vezetés hozzájárul a fluktuációhoz.

2/ A pozitív vezetői magatartás motivál – azok a vezetők, akik világos és meggyőző víziót osztanak meg, ösztönzik az önállóságot, konstruktív visszajelzéseket adnak és mentorálják csapataikat, elkötelezettebb és produktívabb munkatársakat tudhatnak maguk körül.

3/ A bizalom és az elismerés a legfontosabb motiváló tényezők – Az alkalmazottak motiváltabbak, ha felelősséget kapnak és elismerik erőfeszítéseiket. A rendszeres visszajelzés és elismerés növeli a morált és az elégedettséget.

4/ A vezetői hibák aláássák a motivációt – A mikromanagement, a rossz kommunikáció, a negatív hozzáállás és a munka-magánélet egyensúlyának hiánya a legfőbb demotiváló tényezők, amelyek aláássák a bizalmat és csökkentik az elkötelezettséget.

5/ A vezetőknek folyamatosan fejlődniük kell – Az önismeret, a vezetői képzés és a csapat elkötelezettségének prioritásként való kezelése segít a vezetők fejlődésében.

6/ A vezetés formálja a munkahelyi környezetet – Az alkalmazottak a vezetőiket tükrözik. A vezető hozzáállása, munkamorálja és integritása alakítja a csapat motivációját, termelékenységét és a vállalat általános sikerét.

Ha gyors és hatékony módszert keres a csapat motivációjának felmérésére, javaslom, töltse le a Hand Workshop című útmutatónkat – ez egy egyszerű, de hatékony gyakorlat, amely ösztönzi a munkahelyi erősségekről és kihívásokról szóló nyílt beszélgetéseket. Segít megérteni a csapat motivációját és elkötelezettségét, elősegítve ezzel az egyéni és a vállalati sikert.

ismerje meg a csapat elkötelezettségét a Hand Workshop segítségével.

Töltse le útmutatónkat a workshop feladathoz.

letöltöm
a szerzőről.
olivier lefevre
olivier lefevre

olivier lefevre

director talent advisory services randstad belgium

Olivier 2009-ben kezdte karrierjét a Randstadnál, jelenleg a Randstad Belgium Talent advisory services igazgatója. Szakterülete a szervezetek teljesítményének maximalizálása, stratégiai tanácsadás a humán erőforrások területén, különös tekintettel a jövőbiztos munkaerő-gazdálkodásra, adat alapú elemzések és rugalmas stratégiák segítségével. Mivel évek óta szorosan részt vesz a Randstad Employer Brand Research kutatásban is, e terület szakértőjének számít.

töltse le a "hand workshop" leírását tartalmazó útmutatónkat.

letöltöm