A munkavállalók többségének még a szabadsága alatt is rendelkezésre kell állnia, ha céges ügyben keresik, bár a megkérdezettek fele egyáltalán nem örül annak, ha az irodán kívül munkával kell foglalkoznia. A Randstad Workmonitor legfrissebb adatai szerint a munkahelyi nyomás ellenére csupán minden harmadik alkalmazott érzi úgy, hogy a nyaralás alatt is reagálnia kell a hivatalos levelekre, hívásokra.



Munkaidőn kívül is készenlétben állnak a magyar munkavállalók: a Randstad 2015. évi második negyedéves Workmonitor kutatása szerint a megkérdezettek 63 százalékától elvárja a főnöke, hogy a szabadidejében is elérhető legyen. „Ez kicsit magasabb a globális átlagnál, ráadásul az elmúlt években nőtt az ilyen jellegű elvárás a munkáltatók részéről: a 2012-es felmérésünk szerint még csak az alkalmazásban dolgozók 37 százalékának kellett 0-24 órában rendelkezésre állnia” – emelte ki Szokody Ágnes, a Randstad Hungary marketing menedzsere. 

Az elvárásoknak megfelelően a válaszadók 56 százaléka munkaidőn kívül is azonnal válaszol a céges levelekre és hívásokra, annak ellenére, hogy a megkérdezettek fele kifejezetten nem örül annak, hogy az iroda elhagyása után is foglalkoznia kell munkaügyekkel. „Ráadásul sokan nem tartják tiszteletben a hivatalos munkaidőt: már a 3 évvel ezelőtti kutatásunkban is a válaszadók 89 százaléka nyilatkozott úgy, hogy szabadidejében is rendszeresen keresik hivatalos ügyben” –fűzte hozzá Szokody Ágnes.



Szabadság alatt sem kapcsolódhatunk ki?



Az alkalmazottak többségétől nemcsak hétköznapokon, de a szabadságuk alatt is elvárja a munkaadójuk, hogy elérhetőek legyenek e-mailben és telefonon. Ennek ellenére nem engedünk a pihenésből: mindössze a megkérdezettek egyharmada érzi úgy, hogy ilyenkor is válaszolnia kell a céges megkeresésekre, 76 százalékuk viszont egyszerűen nem gondol munkára a szabadsága alatt. „Pedig üzenetekből ilyenkor sincs hiány: már 2012-ben is a munkavállalók 74 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a szabadsága alatt is megkeresik munkaügyben, az okostelefonok terjedésének köszönhetően ráadásul ez az arány valószínűleg még nőtt is” – jegyezte meg Szokody Ágnes. – „Ugyanakkor ahhoz, hogy egy munkavállaló egész évben megfelelően tudjon teljesíteni, szükség van a regenerálódásra, ezért fontos lenne, hogy a munkaadók a szabadság idejére biztosítsák a teljes kikapcsolódást” – tette hozzá a szakember. 





Munkaidőben kompenzálunk



A munka- és szabadidő közti határok teljesen elmosódtak: nemcsak otthon foglalkozunk céges ügyekkel, de az irodába is bevisszük a magánéletünket. A 3 évvel ezelőtti Randstad Workmonitor kutatásban még csak a magyar munkavállalók 39 százaléka mondta, hogy a munkahelyén is szokott magánügyeket intézni, 2015-ben viszont már a megkérdezettek 55 százaléka nyilatkozott így. 

Bár ez egy magas szám, mégis jócskán elmarad a globális átlagtól: a magyaroknál mindössze a japánok, lengyelek és görögök ügyelnek jobban arra, hogy munkaidőben szigorúan céges ügyekkel foglalkozzanak.



A felmérés hátteréről:



A Randstad Workmonitor egy 34 országra kiterjedő felmérés, amely elsősorban a munkavállalói attitűdöket vizsgálja. A negyedévente végzett kutatás egy-egy speciális témakör mellett a globális és helyi munkaerő-piaci trendeket is monitorozza. A 2015 második negyedévére vonatkozó statisztikák alapjául szolgáló adatokat 2015. április 17. és május 4. között vették fel. A felmérés során Magyarországon több mint 400, legalább heti 24 órában fizetett alkalmazottként dolgozó, 18-65 éves munkavállaló válaszolt a kérdésekre. 

A sajtóközleményben idézett 2012-es adatok a Randstad Workmonitor 2012. első negyedéves kutatásból származnak, amelyben 3645, legalább heti 24 órában fizetett alkalmazottként dolgozó, 18-65 éves magyar munkavállaló vett részt.