Az álláskeresés, a sikeres interjúk és az ajánlat elfogadása után, itt a következő kihívás: a próbaidő. Új hely, új kollégák, új csapat, új munkáltató, új szabályok. Időt és energiát kíván majd a beilleszkedés és az új normák megtanulása, de az alábbi 8 lépés segíthet, hogy könnyebben átvészeljük ezt az átmeneti időszakot és gördülékenyen menjen a beilleszkedés.

1./ mutatkozz be.

Az első napon nagy valószínűséggel lesz egy közvetlen kollégánk, aki bemutat a csapat többi tagjának. De új csapattagként érdemes külön is bemutatkozni mindenkinek, váltani pár szót azokkal, akikkel kapcsolatba kerülünk az első időben. Pörgős munkakörnyezetben valószínűleg nem lesz alkalom mindenkinek egyesével az első héten, de ügyeljünk rá, hogy a közvetlen kollégáinkkal megtörténjen. Így tudni fogják, mivel foglalkozunk, és milyen esetben kereshetnek és egyúttal információt kapunk és kapcsolatot építhetünk már az elejétől. 

2./ szerezz egy régi motorost, aki segít eligazodni. 

Pár nap után minden bizonnyal ki fog rajzolódni, kik a véleményvezérek a csapaton belül, és ki rendelkezik a legtöbb tapasztalattal a helyi viszonyokról. Ő lehet a legnagyobb segítség abban, hogy eligazodjunk az új helyen, érdemes őt kérdezni és tőle segítséget kérni. Ezt a legtöbben szívesen meg is teszik. A kollégák elérhetőségei és a „ki kicsoda a cégen belül” típusú információk mellett biztosan tud majd jó tippekkel szolgálni a környék legjobb ebédhelyeiről is!

 

Woman sitting on a window sill having a chat with two colleagues.
Woman sitting on a window sill having a chat with two colleagues.

3./ ismerd meg az elvárásokat.

Az első napon érdemes egy kick-off meeting-et tartani közvetlen felettesünkkel, ahol amellett, hogy megköszönjük a lehetőséget, hogy csatlakozhattunk a csapathoz, átbeszéljük a felénk támasztott célokat és elvárásokat az első pár hétben, illetve a próbaidő alatt. Ha vezetői munkakörben kezdünk, ugyanezt a beszélgetést érdemes megejteni az első hónap folyamán a csapat tagjaival is, amikor már valamennyire ismerjük őket és ekkor átbeszélni velük elvárásainkat. Ebben az esetben semmiképp ne az első héten tegyük ezt, csak ha már rendelkezünk kellő információval a körülményekről.

4./ rendszerezd az információkat és tervezz előre. 

Az első pár hétben rengeteg lesz az új információ, ezért érdemes ezeket rendszerezni, hogy hosszú távon könnyebb eligazodjunk majd. Ehhez készíthetünk egyszerű jegyzeteket is, vagy akár táblázatokban is vezethetjük őket. Ha a ránk zúduló feladatok miatt az időmenedzsment okoz problémát, érdemes időt szánni arra is, hogy megtervezzük előre napjainkat, hogy tudjunk haladni a feladatokkal is az új dolgok betanulása mellett. 

5./ kérdezz.

Egy valamiért biztos nem fog soha senki neheztelni az új helyen: ha kérdezünk, mielőtt cselekszünk. Új csapattagként szinte elvárt is, hiszen simán előfordulhat, hogy valamit elfelejtenek említeni a betanítás során, vagy számunka nem annyira egyértelmű valami, mint annak, aki jó ideje dolgozik rajta. Legyünk tehát érdeklődőek, nyitottak az információkra és kérdezzünk bátran, az élethosszig tartó tanulás szellemiségében. Ez az az attitűd, amit mindenhol szívesen fogadnak.

 

1252
1252

6./ szállj be. 

Az első időszakban valószínűleg lesznek még üresjáratok, amikor épp nincs feladatunk. Ezt használjuk ki és legyünk proaktívak, segítsünk be csapatunk tagjainak, ha esetleg el lennének havazva. Igyekezzünk bevonódni minden futó projektbe, kérdezzünk, nézzünk utána a meetingen elhangzottaknak és ha van ötletünk, mondjuk el bátran. Ez szintén egy olyan típusú hozzáállás, amivel amellett, hogy jó benyomást tehetünk, könnyebben fel is tudjuk venni majd a fonalat. 

7./ mutasd meg, miért vagy itt.  

Ahogy mondják, a tettek többet érnek, mint a szavak. Ezért ami elhangzott az interjún, azt itt az ideje bizonyítani a gyakorlatban is. Ha a social media királyának, vagy az online kampányok mesterének, vagy a legprecízebb könyvelőnek állítottuk be magunkat, kezdjünk el javaslatainkkal és munkánkkal valóban hozzájárulni e tevékenységekhez. Figyeljünk a visszajelzésekre és kérjünk is a próbaidő alatt, hogy tudjuk, hogy jó-e az irány. 

8./ ismerd el, ha hibáztál.

Az első időszakban bizony van ilyen, el kell fogadni és felvállalni. Ne várjuk meg, amíg más veszi észre, ha már tudatában vagyunk annak, hogy valami nem úgy sikerült, ahogy terveztük. Ahelyett, hogy ezen aggódunk, vállaljuk fel és igyekezzünk megoldást találni rá. Ezzel is demonstrálhatjuk problémamegoldó készségünket, ami szinte minden területen elvárás.

 

A fentieket követve nagyban megkönnyíthetjük magunknak azt az átmeneti időszakot, amíg sikerül megszerezni minden fontos információt, megismerni mindenkit és teljesen részévé válunk a csapatnak. 

Ha pedig pár hónap után mégis úgy éreznénk, hogy nem ezt kerestük, mindig van egy újabb és jobb lehetőség: