foglaljon helyet a döntéshozók körében!

Vezetőnek lenni a legnagyobb kihívások egyike. CEO-ként folyamatosan követnünk kell a fejlődési trendeket, motiválnunk a csapatot, és létfontosságú, hogy kialakítsunk egy vonzó víziót a vállalatunk jövőjéről. Most kiderül, hogyan kerülhetjük el felsővezetőként a kudarcot, és melyek a legfontosabb lépések a vezetői kapcsolatépítéshez, a legnagyobb tehetségek megtalálásához.

hogyan lehet valakiből jó felsővezető?

A legfontosabb, hogy bármikor képesek legyünk felelős döntéseket hozni, emellett jó vezetőként lelkesítőnek és empatikusnak kell lennünk a munkatársainkkal, hogy pozitívan befolyásolhassuk a teljesítményüket. Először azt érdemes átgondolnunk, hogy milyen típusú vállalat lenne ideális számunkra. A személyiségünkhöz egyáltalán nem illő cégeknél ugyanis az esetek 90%-ában teljesen biztos a kudarcunk vezetőként.

A vezetéshez nemcsak elkötelezettnek kell lennünk a vállalat céljait illetően, hanem átfogó vízióval kell rendelkeznünk a cég jövőjét illetően. Ez sziklaszilárd kritikatűrő képességet igényel, mert egy ilyen fontos pozícióban a cég tulajdonosaitól gyakran kaphatunk kemény bírálatokat.

így fejlődnek a sikeres vezetők

CEO-ként nagyszerűen érezhetjük magunkat egy változatos feladatkörben, ahol széles körű tapasztalatgyűjtésre nyílik lehetőségünk. A poszt-digitális korban csak akkor tarthatjuk dinamikus fejlődésben egy vállalat működését, ha lépést tartunk a legfrissebb innovációkkal. Így vehetjük fel a megfelelő tempót, különben a legújabb trendek elszáguldanak mellettünk. Nem lehetünk sikeres felsővezetők, ha nem értünk a digitalizációhoz és az adatközpontúsághoz a 21. században.

A vállalat vezetése megkívánja tőlünk, hogy folyamatos önfejlesztéssel dolgozzunk a saját képességeinken, és minél gyorsabban, egyre határozottabban tudjunk dönteni kemény helyzetekben, mivel ezzel adjuk a legtöbb értéket a vállalat eredményes működéséhez. Minden kínálkozó alkalmat érdemes megragadnunk, amit a cég egy vezető képzésére biztosít. Ha például lehetőségünk nyílik arra, hogy részt vegyünk egy akkreditált egyetemi vezetői oktatáson, akkor mindenképpen ragadjuk meg az alkalmat, mert ezáltal bővíthetjük ismereteinket a leghatékonyabban a pénzügyi, a marketing- és a menedzseri területeken, amelyek nélkülözhetetlenek lesznek a munkánkhoz. Akkor is érdemes belevágnunk egy-egy ilyen képzésbe, ha a vállalat nem ad rá anyagi támogatást, mert ez új lendületet adhat ahhoz, hogy feljebb lépjünk a karrierlétrán.

hiba-menedzsment, rendszeresség, más nézőpontok keresése… és SMART

Ezekkel a szempontokkal tudunk felsővezetőként nagyot fejlődni.

Egyrészt tisztában kell lennünk a saját gyengeségeinkkel. Csak úgy válhatunk jobb vezetővé, ha időt szánunk ezek leküzdésére, és túllépünk a saját árnyékunkon. Senior vezetőként mindig rettentően kevés az időnk, de még ennek ellenére is teret kell biztosítanunk valamilyen tréningre, fejlesztőtevékenységre. Úgy nyerhetünk időt a feladatok tengerében, ha egy előre kialakított ütemtervre alapozzuk a munkánkat. A vezetői problémák megoldásában pedig bármikor friss és hasznos nézőpontot kaphatunk akár a junior munkatársainktól is, hiszen lehet, hogy épp a fiatal generáció képviselői adnak nekünk egy nagyszerű ötletet, amely a haladás irányába terel egy fontos projektet.

De vajon mire lesz szükségünk egy ilyen fontos szerepkörben a legfontosabb célok meghatározásához? Remekül használhatjuk a SMART módszertant – a CEO Magazin elemzése szerint a vezetőknek ezzel a szemlélettel van a legnagyobb esélyük arra, hogy kitűzött céljaikat a meghatározott időn belül elérjék. Ez az angol rövidítés összefoglalja a vezetői tevékenységek lényegét. A CEO munkájának specifikusnak (specific), mérhetőnek (measurable), alkalmazhatónak (adaptable), reálisnak (realistic) és időhöz kötöttnek (time-bound) kell lennie.

A SMART szempontjainak betartásával jó eséllyel időben teljesítjük a célkitűzéseinket, és elégedettek lesznek a tevékenyünkkel.

hogyan bukik el a legtöbb vezető?

A kutatások szerint az intenzív nyomás alatt lévő CEO optimális esetben általában közel 5 évig tud vezetni egy vállalatot. Vajon melyek azok a tényezők, amelyek szinte borítékolják egy vezető hanyatlását?

A korábban említett készségfejlesztés hiánya könnyen kudarchoz vezethet, hiszen a sok munka mellett rettentő nehéz több területen tájékozottnak lennünk, és emellett irányítanunk egy céget. Ám ennél sokkal valószínűbb gyengeség lehet a vezetői tevékenységünkben, ha nem rendelkezünk egy alaposan végiggondolt jövőképpel a cég működését illetően.

A Chief Learning Officer folyóirat által kiadott legfrissebb tanulmányból kiderül, hogy a legtöbb vezető képtelen kialakítani egy olyan új stratégiát, amit a vállalat tulajdonosai elvárnak tőle a növekedéshez. Az elemzés arra is rámutat, hogy a vezetők jelentős része nem tud létrehozni olyan munkakultúrát, amely nagyobb teljesítményt eredményezne, és ez rossz hatással van a produktivitásra, ezáltal a felsővezetők megítélésére.

a vezetői kapcsolatépítés és a tehetségtoborzás

Felsővezetői szinten minden átértékelődik bennünk, amit korábban a kapcsolati hálóról gondoltunk. Jó vezetőként ismernünk kell a megfelelő partnereket és a legjobb fejvadászokat, ezáltal nagyon hosszú ideig megőrizhetjük a pozíciónkat a legkeményebb kihívásokkal teli versenyszférában is. Minél több olyan emberrel érdemes ismeretséget kötnünk, akik segíteni tudnak abban, hogy új tehetségeket találjunk a cég különösen fontos pozícióira, illetve értékes tanácsaikkal hasznos ötleteket adhatnak nekünk a vállalat további fejlesztéséhez.

Érdemes ápolnunk a kapcsolatot a régi kollégákkal, mert segítségükkel könnyebben találhatunk rá a professzionális lehetőségekre. A lényeg az, hogy állandóan a szakmai érdeklődés homlokterében legyünk, és ebben óriási segítségünkre lehet egy átgondolt LinkedIn-profil. A jól felépített, részletes profil itt ugyanis felbecsülhetetlen értékkel bír, és a szakmai információáramlásban a tapasztalatok megosztásával akár véleményvezér is válhat belőlünk, ami a karrier szempontjából is hatalmas előrelépést jelenthet számunkra. Minél jobban bekapcsolódunk a szakmai beszélgetésekbe a posztokkal és kommentekkel, annál jobb eredményeket érhetünk el a vezetői kapcsolatépítésben.

Proaktív vezetőként vonzanunk kell a céghez a kiemelkedő tehetségeket, ám a felkutatásukhoz nélkülözhetetlen egy képzett toborzási szakember. Vezetőként nagyon szigorúan kell válogatnunk a fejvadász-jelöltek között, egy rossz szakemberválasztás miatt ugyanis cégünknek mélyen a zsebébe kell majd nyúlnia egy-egy hiba javítása során.

Válasszuk ki azokat a toborzási specialistákat, akik a legjobban illeszkednek az adott iparághoz, az általunk keresett szakirányú tapasztalatokhoz, illetve a szakmai céljainkhoz. Egy ilyen kvalifikált fejvadásszal jóval nagyobb esélyünk lesz arra, hogy megtaláljuk az adott területre a legjobb jelöltet, aki szakmailag a legtöbbet tudja hozzátenni a cég fejlődéséhez.

Sok sikert kívánunk Önnek a kihívásokkal teli, ám annál nagyobb eredményekkel kecsegtető felsővezetői feladatokhoz!

vegye fel a kapcsolatot a felsővezetői kiválasztással foglalkozó szakértőinkkel!

tovább olvasok