hogyan lépjünk túl a toborzó marketing szakzsargonján álláskereséskor

Ezt már mind átéltük: találunk egy álláshirdetést, amelyet mintha ránk szabtak volna. Fantasztikus karrierlehetőséget, világszínvonalú céges hátteret ígér, egy olyan munkahelyet, ahol törődnek is az alkalmazottakkal. Álomszerűen hangzik, így jelentkezünk.

Az első állásinterjú gördülékenyen megy, majd a másodikon és a harmadikon is sikeresen teljesítünk. Felajánlják a pozíciót, és mi természetesen rábólintunk, így az állás a miénk. Mi baj lehet?


valami nincs rendben

Az első munkanapon már feltűnik az, hogy valami nem pontosan olyan, mint ahogy elképzeltük a hirdetés alapján. Ez nem az a munka, amire jelentkeztünk. A munkakultúra borzasztó, a kollégák barátságtalanok.

Néha lehetetlen külső szemlélőként megjósolni, milyen is lesz az állás, melyre jelentkezünk. A marketing lenyűgöző kifejezései lehengerlik a gyanútlan jelöltet, pedig néhányat közülük, mint például a „szimpatikus légkört”, a „kollegialitást”, annyiszor használnak, hogy elveszítik tartalmukat.

Még a menedzsment is eltúlozza jó tulajdonságait az interjúk során. Így Ön, a jelölt, csak részigazságot láthat. Fel kell tennünk a kérdést: hogyan lássunk át a toborzási terminológiákon és hozzuk meg a jó döntést?

Ehhez két dolog szükséges: megérteni, miért használják ezt a nyelvezetet a cégek, és hogy mit is értenek alatta!


miért fogalmaznak olyan csavarosan a marketingesek?

Mert működik. Egy marketingesnek az a dolga, hogy ügyfelét a legjobb fényben tüntesse fel, hogy kívülről ne láthassuk a rossz pontokat. A koszos bögrék és beázó plafonok mind rejtve maradnak addig, míg első nap bele nem süppedünk (nyikorgó) székünkbe. 

Ha megértjük, mi a cégek célja az álláshirdetéssel, könnyebben észrevehetjük az árulkodó típushibákat. A legfontosabb, hogy ne felejtsük el, hogy az álláshirdetés az, ami: hirdetés. A célja, hogy az álláskeresőt bevonzza, abban a reményben, hogy jelentkezni fog. A toborzási nyelvezet első ránézésre zavaros lehet, így meg kell tanulni a csavaros nyelvezetet értelmezni.


a csavaros nyelvet értelmezni

A rejtély felfejtésének első lépése, hogy meghatározzuk, mit is árulnak nekünk. Mindenképpen észre kell venni azt, hogy a cég egy vagy több valamit kihangsúlyoz. Ezeket fedezzük fel, és keressünk rá! Igaz-e az állításuk? Tényleg ők Kelet-Közép-Európa legnagyobb technológiai cége? Tényleg ők tartották meg a legtöbb alkalmazottat az évben?

A tények tények, és egy cég csak a legritkább esetben másíthatja meg, hogy mennyi irodája van, vagy hogy mekkora profitot termelt. De arról, hogy hogyan bánnak alkalmazottaikkal, sokkal könnyebb lódítani csak azért, hogy a megfelelő jelöltet elcsábítsák. Itt kezdődik az ügyeskedés. Szerencsére van pár elég biztos jel, például:

homályos leírás

Ha bármit homály fed, az nem jó jel. Legyen szó akár az állásról magáról, vagy a cégről, a leírásnak világosnak és érthetőnek kell lennie, amiben meghatározzák az igényeket és az elvárásokat. Ha ez nincs meg, akkor nem tudhatjuk, milyen a cég valójában.

Az ördög a részletekben lakozik, szóval érdemes az apróságokra figyelmet szánni. Ha az állítások nem egyértelműek, olvassunk utána! Az igazságot mindig meg lehet találni, csak bizonyítékot kell keresni, és ehhez sokszor mélyre kell ásni.

divatszavak

Vegyük észre, hogy a legtöbb cég divatos szavakat, („buzzwordöket”) használ, és értsük meg jelentésüket:

Versenyképes fizetés – Ez általában jó pár dolgot jelenthet, például a potenciális munkáltató még nem döntött a munkavállaló fizetéséről. Elképzelhető, hogy az interjú folyamán, vagy utána szeretné kialkudni. Erre érdemes odafigyelni! De az is lehetséges, hogy a munkáltató nem szeretné, hogy jelenlegi alkalmazottai megtudják, mennyit is fizetne ezért az állásért.

OTE – Az OTE (On Target Earnings) azt jelenti, hogy hazavitt bérének egy részét a fizetés, a másikat a teljesítményalapú díjazás teszi majd ki. Ha a cég ezt hirdeti, mindenképpen már az interjún rá kell kérdezni, hogy mi lesz a célszám, különben nem lehet eldönteni, hogy ez reális és elérhető-e.

Dinamikusság – Ez egy viszonylag új divatszó, és általában a fiatalosság üzenetét hordozza magában. A dinamizmust az állandó változás, innováció és előrelépések határozzák meg. Mindig fontos kikérni a munkaadó véleményét arról, hogy ez pontosan hogyan is jelentkezik ezen a munkahelyen.

munkahelyi kultúra

A „tradicionális” néha beszürkültet jelent, az „előretekintő” vagy „high tech” pedig azt, hogyan szeretnének megjelenni a piacon – és a cégek ehhez is igazítják a munkahelyi légkört.

A „kollegialitás” elég homályos kifejezés, és cégről cégre mást jelent. Bizonyosodjon meg erről az interjú során, kérdezzen rá: mit jelent nekik a kollegialitás? Hogyan segíti ezt a légkört a cég maga?

mióta van a munkakör a piacon?

Ha egy állást már jó ideje hirdetnek, az rossz előjel is lehet. Nem érdeklődik senki iránta? A legjobb jelöltek visszautasították az ajánlatokat? Ennek mindenképpen érdemes utánanézni!

vegye kézbe az irányítást

A munkaerőhiány miatt ma olyan időket élünk, mikor Ön, a munkavállaló, lépéselőnyben van a munkáltatóval szemben. Igen, ettől kicsit kaotikus lehet az álláskeresés, de a legtöbbször a hasznára válhat.

Az álláskeresésben segítenek a különféle oldalak, mint a LinkedIn: ha túl nagy a káosz, hívja segítségül ezeket. Ha kétségei vannak egy munkáltatóról az adatlapjuk alapján, vagy az interjú után nem teljesen világos, hogy pontosan milyenek is, vegye kézbe az irányítást maga! 

Kétség sem férhet ahhoz, hogy személyes és közösségi hálózata nagyobb, mint valaha volt: kérdezzen körbe, kutakodjon! Mit mond magáról a cég a LinkedInen és mit mondanak róla a mostani és korábbi alkalmazottak?

közösségi kutatás – munkavállalói tanúságtétel

A munkavállalói tanúságtétel talán a legjobb módszer arra, hogy egy cég munkáltatói márkájának valóságtartalmát ellenőrizzük. Erre figyeljünk oda, de ne mellőzzük a személyes közösségi kutatást sem! A LinkedIn jó kiindulópont, de ne felejtsük el a többi közösségi médiumot sem!

Ha épp állást keres, váltana, nézze meg folyamatosan bővülő álláskínálatunkat! 

tags: employer branding , global , career advice

< vissza az előző oldalra

hozzászólások

Még nincs hozzászólás.

Szóljon hozzá!

  1.  
elküldöm