esettanulmány: munkáltatói márkaépítés az Australian Broadcasting Corporationnél (ABC)

ABC: rajtam kezdé’

Mivel nagyjából a szakma csúcsát jelentette, az ABC-nek (Australian Broadcasting Corporation – Ausztrál Rádiókommunikációs Vállalat) hagyományosan sohasem volt gondja a tehetségek bevonzásával. A nagyobb kihívás mindig is az ausztrál közönség magas elvárásainak és a műsorszolgáltatói chartában megfogalmazottaknak való megfelelés volt. Az ABC People igazgatóját, Samantha Listont kérdeztük arról, hogy mit tesznek ezen értékek fenntartásáért, azok milyen szerepet játszanak  az ABC munkáltatói márkaképének alakításában, és a tehetséggondozás hogyan tud lépést tartani a média egyre gyorsuló elvárásaival.   

Az ABC 5000 fős stábja rengeteg különböző tehetséget hoz össze. Ott vannak a műsorvezetők, a kameramanok és a produkciós team többi tagja, akik a műsorkészítésért felelnek, de dolgoznak itt még sugárzásért felelős technikusok vagy éppen a cég digitalizációját vezető innovációs csapat. Emellett az ABC-nek, mint minden nagyvállalatnak, van HR, pénzügyi és más back office munkatársa, akik a vállalat zavartalan működéséért felelnek, illetve ott van a kereskedelmi osztály, amely a DVD-ket, könyveket és egyéb termékeket árusítja.

Az ABC-nek saját gyártású és független cégekkel koprodukcióban készült műsorai is vannak. Szinte minden ausztrál nagyvárosban megtalálható egy stúdiója. Emellett óriási rádiós hálózatával az egész csendes-óceáni régiót ellátja az Australia Network és a Radio Australia műsoraival.

Mint minden médiavállalatnak, az ABC célja is a friss és vonzó tartalom gyártása. De állami médiumként az ABC felé a minőségi elvárások sokkal magasabbak, mint a legtöbb magánkézben levő médiánál. Alapító chartájának értelmében az ABC-nek kötelessége független, nemzeti műsorszolgáltatást nyújtania. Ennek eredménye az a kitartó oknyomozás, ami ugyan nem mindig teszi népszerűvé a politikusok és egyéb hatalmak körében, de bizonyítja, hogy megfelel a saját elvárásainak.

Az ABC-nek „érthetőnek” és „elérhetőnek” kell lennie, utóbbit földrajzi értelemben is fontos szem előtt tartani egy akkora multikulturális országnál, mint Ausztrália. Mikor Tasmániában megszűnt a helyi gyártás, a felháborodás hatalmas volt. Azonban az ilyen döntések mutatják, milyen vékony kötélen egyensúlyozik a vállalat, ha egyszerre akar elérhető és költséghatékony is lenni.

az értékek vonzásában

 „Nem mi fizetjük a legtöbbet a piacon, de úgy hiszem, vonzó munkáltató vagyunk” - véli Samantha Liston. „Az újságírók számára az, hogy egy újságtól az ABC News-hoz szerződnek, olyan előrelépés, amely rögtön a szakmájuk csúcsára repíti őket, és ezért sokan bevállalják az alacsonyabb fizetést is. Integritásunk és függetlenségünk megőrzése szintén fontos vonzerő az újságírók számára, akik itt olyan szabadságot élvezhetnek, mint sehol máshol. Természetesen az ilyen elhivatott embereket nem könnyű menedzselni, de a HR-csapatban ez a munkánk szépsége!”

„Márkánk vonzereje átragad a back office és kereskedelmi csapatokra is” - folytatja Liston. „Viszonylag keveset változik a stáb, ami azt mutatja, hogy az emberek szeretnek a szervezet tagjai lenni, és ragaszkodnak az értékeinkhez.”

a nemzeti identitás reflexiója

Az ABC munkáltatói márkájának részét képzik azok a képzések és lehetőségek, amelyek máshol nem lennének elérhetőek. Az újságírói és technikai „kadétprogramok” minden évben jelentkezők százait vonzzák be. A legutolsó újságírói kadétprogram keretében kifejezetten olyan őshonos, illetve más etnikai kisebbségből származó tehetségeket kerestek, akik digitális téren is jeleskedtek.

Az ABC által nyújtott lehetőségek között fontos szerepet kap a helyi őslakosok alkalmazása. Kulcsfontosságú a számukra nyújtott állás- és karrierlehetőségek bővítése, hiszen így az egész ausztrál médiában növelhetik a helyiek lehetőségeit. Lehet, hogy ez a kereskedelmi adóknál nem élvez prioritást, közmédiumként az ABC-nek kötelessége, hogy minden lehetőséget megadjon a szakma iránt érdeklődő helyieknek és Torres Strait-szigeti őslakosoknak. Az ABC az őslakosok számára egy saját dráma teamet is felállított. A The Australian újság az eredményeket látva "kirobbanó mennyiségű hazai produkcióról” számolt be. Az így született produkciók egy része az 
ABC saját gyártású műsora, míg másik része olyan független filmprodukciós vállalatokhoz kötődik, mint a Blackfella Films, amelynek több dolgozója is az ABC-nél kezdte pályáját.


A 2012-es Redfern Now sorozat premierjekor a Sidney Morning Herald ezt írta: „A Redfern Now készítői számára a sikert nem a nézőszám fogja jelenteni, hanem az az egyszerű tény, hogy egyáltalán főműsoridőbe került, valamint az, hogy az őslakos filmkészítők egy új generációjának munkáját dicséri.” A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a Redfern Now közönségsiker lett, és már készül a második évada.

„Az ausztrál nép sokszínűségére való reflexióra nagyon büszkék vagyunk az ABC-nél, ebben toborzásunk, képzésünk és karrierprogramunk  nagy szerepet játszik” - mondja Liston. „Azt szeretnénk, hogy közönségünk a népesség minden részének hangját meghallhassa és arcát megláthassa. Elkötelezettek vagyunk abban, hogy a fehér férfiak által dominált stúdiók és irodák helyett egy sokszínű közösséget alkossunk. Mindig van hova fejlődni, de az, hogy az executive csapat fele nő, jól mutatja fejlődésünket.”

egy változó ipar

A digitális tér növekedésével a média mint iparág elképesztő, nagyon gyakran zavaró tempóban fejlődik. De Samantha Liston hisz abban, hogy ezek a változások rengeteg új lehetőséget nyitottak meg az ABC előtt. Ennek köszönhető az ABC2 és az ABC3 csatornák elindítása, amelyek rengeteg különféle programmal kívánják szórakoztatni az óvodásokat, gyermekeket és fiatal felnőtteket. Az ABC i-viewt, a csatorna online műsorvisszajátszóját egyre többen keresik fel; havonta átlagosan 4,5 millió műsort tekintenek meg rajta, ennek felét iOS-eszközökre letöltött applikációk segítségével. A közösségi média szintén fontos részét képezi az ABC továbbképzési programjának, a csatorna Digitális Képességfejlesztő Menedzsere 130 órát tartott a csatorna dolgozóinak csak az elmúlt egy évben. Az ABC több mint 150 Facebook-oldalt és több mint 200 hivatalos Twitter-fiókot tart fenn.

„Alkalmazkodnunk kell a fejlődéshez, és a tartalomgyártásban a lehető leghatékonyabbnak kell lennünk. Példának okért újságíróinktól ma elvárjuk, hogy digitális, televíziós és rádiós tartalmakat is gyártsanak, ahelyett, hogy külön csoportokban dolgoznának” - magyarázza Liston. „Ugyanakkor nem szabad elfelejtenünk értékeinket. Úgy gondolom, megtaláltuk az egyensúlyt: az ausztrálok nagy többsége (85%-a) szerint értékes szolgáltatást nyújtunk. Örök kihívás a számunkra, hogy ezt a bizalmat megőrizzük annak ellenére, hogy rohamtempóban változik a szakma és a társadalom.”

munkáltatói márkastratégia az ABC-nél

Az ABC volt 2014-ben Ausztrália legvonzóbb munkáltatója. A válaszadók 50%-a mondta biztosra, hogy szívesen dolgozna a csatornánál. Ennek fő okai az érdekes álláslehetőségek, a jó továbbtanulási és fejlődési lehetőségek, illetve az egészséges piaci háttér volt.

 

Érdekli a munkáltatói márkaépítés? Olvasson még többet a témában Employer Branding központunkban!

Szeretné tudni, hogy mely vállalatok Magyarország legvonzóbb munkáltatói? Nézze meg a Randstad Employer Brand Research 2017 eredményeit!

a szerzőről

Samantha Liston - az ABC People igazgatója

Samantha Liston 2013 márciusában csatlakozott az ABC csapatához az ABC People igazgatójaként. A médiaszektorban széles körű tapasztalattal rendelkezik a HR és munkavállalói kapcsolatok terén. Az ABC előtt a Seven West Media HR részlegének csoport vezérigazgatója volt, emellett a Fairfaxnél és a News Limitednél is foglalkozott HR-rel, valamint munkavállalói kapcsolatokkal.

< vissza az előző oldalra

hozzászólások

Még nincs hozzászólás.

Szóljon hozzá!

  1.  
elküldöm