Esettanulmány: munkáltatói márkaépítés a Sonynál

Mint a világ egyik legnagyobb és legrégebben fennálló elektronikai és szórakoztatóipari csoportok egyike, a Sony nemcsak a globális partnerekkel verseng a kreatív tehetségekért, de az egyre sokasodó, gyorsan fejlődő start-up vállakozásokkal is. Kazushi Ambe nagyvállalati vezetői elnökhelyettesként és egyben az Emberi Erőforrások felelőseként úgy véli, hogy a Sony a lehető legjobbat ajánlja a legígéretesebb jelentkezőknek. Az egyik oldalon adottak egy nagyvállalat széleskörű lehetőségei és forrásai a másik oldalon a Sony arra bátorítja a dolgozóit, hogy ismerjék meg a képzeletük határait. A Sony mögöttük áll még abban az esetben is, ha kudarcot vallanak, mindaddig, amíg ez egy pozitív tanulási tapasztalatot jelent.

Egészen a Walkmantől a PlayStationig  generációk nőttek fel a Sony ikonikus termékeivel. A Sony azonban tisztában van vele, hogy ahhoz hogy fennmaradjon és növekedjen folytonos innovációra van szüksége. A Kodak és a Blockbuster sorsa élesen emlékeztet arra, miként indulhatnak gyors hanyatlásnak még a piacvezetők is, ha nem tartanak lépést a világ könyörtelen változásával. A Sony nagy előnye az új és az eredeti keresésében, hogy majdnem 70 év jelenlét után az üzletágban, életünk forradalmasításának terén tanúsított ereje mindmáig töretlen. A kutató és fejlesztő csoport egyre tolja ki az olyan változatos területek határait, mint a biotechnológia és a virtuális valóság. „Küldetésünk, hogy inspiráljuk és kielégítsük vevőink és dolgozóink kíváncsiságát.” – mondja Kazushi Ambe „ Olyan emberek vonzalmát akarjuk megnyerni, akiket kíváncsiságuk arra sarkalja, hogy új ötleteket fedezzenek fel és álmokat váltsanak valóra, melyben csak képzeletük szabhat határt.

 

Kreatív szabadság

Mr Ambre felismeri, hogy a jó képességű és kreatív tehetségért való verseny soha nem látott intenzitással tombol.  Ebben a versenyben nem csak a cég hagyományos partnerei jelentenek fenyegetést, de az olyan kisebb vállalkozások sokasága is, amely a közvetlenség és kreatív szabadság olyan fokát tudja biztosítani, ami egy nagyvállalatnál nem lenne lehetséges.

„Olyan embereket akarunk, akik kihívásokat keresnek, és ha vonzóak akarunk lenni számukra, akkor kihívásokkal teli karriert kell nekik ajánlanunk.” – mondja Mr. Ambe. „ A fejlesztési lehetőségek széles kínálata világszerte ismert, ideértve a különböző üzletágakban való tapasztalatszerzést és mentorálást. Ha vannak is olyan versenytársaink, akik ugyanezt tudják nyújtani dolgozóiknak, számuk elenyésző. Azt akarjuk, hogy az emberek élvezzék a képességeikbe vetett bizalmunkat. Bízunk azon képességükben, hogy képesek stratégiai céljainkat valóra váltására és ezért cserében élvezhetik a beléjük vetett bizalmunkat.”

„Döntő jelentőségű, hogy több szabadságot tudunk nyújtani az embereinknek az új ötletek kigondolásában és kipróbálásában, mint amennyit egy kisebb start-up vállalkozás biztosítana.„ – folytatja. „Elérhetővé tesszük számukra az innovációk kifejlesztéséhez szükséges infrastruktúrát és nem bánjuk azt sem, ha kudarcot vallanak. Valójában egy bizonyos mértékű kudarc kifejezetten kívánatos a részünkről, mint az alkotó folyamat velejárója. A műszaki tudományok történelme világosan megmutatja, hogy a nagyság sokszor a kudarcból születik. Elsőre nem minden sikerülhet tökéletesen, azonban ha nem adjuk fel a kutatást és a finomítást, az áttörés nem marad el. Ezzel ellentétben a kisebb vállalatoknak általában gyorsan nyereségre kell váltaniuk az ötleteiket, különben veszteségessé válnak , következésképp nem nyújthatják ugyanazt a szabadságot.”

Mr. Ambre kiemeli a Sony által nyújtott munkakörülmények és kultúra fontosságát az inspiráció előmozdításában. Ezen felfogása tetten érhető az ún. „kíváncsiság laborok” létrehozásában, ahol már sok élmezőnybeli ötlet született. „ Az embereinknek nagyfokú önállóságot biztosítunk és megpróbálunk dinamikus és szórakoztató környezetet teremteni.”

 

Nyertes stratégia

Ez feltétlenül egy nyertes stratégia. A 2014. évi Randstad Awardhoz 200 000 ember megkérdezésével készült felmérés során a Sony a világ második legvonzóbb munkahelyének bizonyult, csupán a BNW előzte meg, a Samsungot azonban maga mögé utasította a harmadik helyre. A Sony lett az első „az érdekes munkakör” vonatkozásában, amely egy kulcsfontosságú tényező a kreatív tehetségek számára. A Randstad Award azt is megmutatta, hogy a Sony különösen vonzónak számít a friss diplomások és a fiatalok körében (18-24 éves korosztály)

Mr Ambe a Sony kulcsfontosságú erősségének tartja a versenyképesség tekintetében a Sony vonzerejét a jó képességű fiatalok körében, ugyanakkor felismeri azt is, hogy a karrierhez való hozzáállás változóban van, amint a fiatalok gyakrabban változtatják munkahelyüket a korábbi generációknál. ”Míg a hosszabb munkaviszony jövedelmező lehet a Sonynak és dolgozóinknak, ez sosem lehet az egyetlen cél. Üdvözöljük azt a tényt, hogy az emberek friss tapasztalatokat akarnak szerezni. Szeretünk kapcsolatban maradni, és sok ember végül újra csatlakozik hozzánk”- mondja.

 

„Egyetlen” Sony

A körülbelül 140 000 embert foglalkoztató Sony csoport sok szektorban és földrajzi piacon van jelen. Hogyan törekszik a kohézió fenntartására a munkaerő körében? „Bár központjaink és a fő kutatási, fejlesztési és pénzügyi tevékenységet folytató egységeink Japánban találhatók, a film divízió központja Los Angeles, a zenei részlegé New York és számos gyártó és szervizkapacitás is található világszerte. De nem vagyunk egy portfolióhoz tartozó vállalat. Van egy fő értékrendszer és iránymutatás, amelyet az „egyetlen Sony” testesít meg, mondja Mr. Ambe.  „Az „egyetlen Sony” nem pusztán egy szlogen, nyomon követhető azon emberek számában, akik a csoportszintű digitális platformokon keresztül mozognak a csoporton belül. Keressük az átívelő lehetőségeket a kutató és fejlesztési szektoron belül és a különböző divíziók emberei folyamatosan megosztják egymással ötleteiket”

 

Sose add fel az álmaid

Mit is tanulhatnak a nagyvállalatok a Sonytól? Mindenekelőtt azt, hogy a kíváncsiság fiatalon tart. A Sony annak köszönheti, hogy a világ legvonzóbb munkáltatói közé tartozik, hogy a dolgozóit arra bátorítja, hogy sose adják fel az álmaikat és megadják számukra a  lehetőséget ezek megvalósításához.

 

Munkáltatói márkaépítés a Sonynál

A 2014 es Global Randstad Award válaszadói egy, a világ 50 legnagyobb vállalatát tartalmazó listát kaptak. A Sony a második legvonzóbbnak bizonyult, csaknem 60 % válaszolta azt, hogy szívesen dolgozna a vállalatnak és ez az arány a friss diplomások és a fiatalok (18-24 éves korosztály) körében meghaladta a 60 százalékot. Globálisan a három fő tényező egy munkáltató kiválasztásánál a versenyképes fizetés és juttatási csomag, hosszú távú biztonság és a kellemes munkakörnyezet.

Még több esettanulmányt találhat a Standing Out 2016 kiadványunkban.


   

Kazushi Ambe
Az ügyfél szerepköre Corporate Executive SVP, in charge of Human Resources, Sony Group

a szerzőről

Kazushi Ambe - Corporate Executive SVP, in charge of Human Resources, Sony Group

Kazushi Ambe 1984-ben csatlakozott a Sony-hoz. He took up his current post as Corporate Executive SVP, in charge of Human Resources, in 2014, having worked in senior positions in Japan and the US.

< vissza az előző oldalra

hozzászólások

Még nincs hozzászólás.

Szóljon hozzá!

  1.  
elküldöm