Esettanulmány: Munkáltatói márkaépítés a Jensson Pharmaceuticánál

Mint a világ vezető gyógyszerészeti vállalatainak egyike, a Janssen Pharmacutica felismerte, hogy a nagyon keresett tehetségek elköteleződésében, akiken az üzlet alapszik, létfontosságú szerepet játszanak az értékek. Sikeres munkáltatói márkastratégiájuk a dolgozók való életből vett történetei és tapasztalatai köré épülnek, olyan hitelességet és hatást kölcsönözve ezzel, melyhez hasonlót egy ügynökség által megszerkesztett marketing kampány nehezen tudna nyújtani. Gert Quintiens, tehetség akvizíciós menedzserrel és Tim De Kegel, közügyekért és kommunikációért felelős vezető igazgatóval megtárgyaljuk, mennyire fontos kitartani a valóság mellett, hogy azokat az emberek vonzzák, akik változást akarnak elérni.

4000 dolgozóval Belgiumban (beleértve 1600 kutató tudóst és 1600 gyártási személyzetet) a Janssen egyike a legnagyobb gyógyszerészeti kutató és gyártó leányvállalata a világszerte 150 000 embert foglalkoztató Johnson & Johnson csoportnak. Orvosi téren tett áttöréseik egészen az alapító Dr. Paul Janssen által a hatvanas években kifejlesztett forradalmi fentanyl anesztéziától a jelenleg tesztelés alatt álló csontvelőrák elleni gyógyszerekig tartanak. A gyártóegységek több mint 60 %-át gyártják az aktív gyógyszerészeti hozzávalóknak a  Johnson & Johnson számára világszerte.

A Janssen egyike a 29 kutatásra szakosodott nemzetközi gyógyszerészeti cégeknek, akik a Belgium „gyógyszervölgyeként” ismertté vált területen működik. A Randstad Award felmérése következetesen rámutatott, hogy ez az a szektor, amelyben Belgiumban legszívesebben dogoznának az emberek. A cég első helyen áll a vonzerő tekintetében olyan kulcsfontosságú tényezőket illetően, mint a fizetés, szakmai előremenetel, érdekes munkakör, valamint környezeti és társadalmi tudatosság.

„Szerencsések vagyunk, hogy egy olyan jól kifejlesztett kollaboratív szisztéma tagjai lehetünk, amely összehozza az egyetemeket, kórházakat, kormányzati szerveket, tudományos testületeket és a hozzánk hasonló vállalatokat. Ezek az erős gyökerek segítenek minket hozzá, hogy mind a befektetőket és a legjobb „tudós agyakat” Belgiumba csábítsuk.”- mondja Tim De Kegel.

Tény, hogy az áttöréseket emberek érik el és a gyártás minőségét és biztonságát is emberek garantálják. A Janssen alapelve, hogy minél gyorsabban találnak megoldást, annál gyorsabban lehet az embereket meggyógyítani – „a betegink várakoznak”  - mondta Dr. Paul Janssen. „Fő missziónk, hogy új termékeket találjunk és a lehető leggyorsabban piacra dobjuk őket” – mondja Gert Quintiens. „Egészen az IT-től és a logisztikától a mérnökökig, tudósokig és persze a HR-ig, mindannyian összefoghatunk, hogy ezt a célt támogassuk.”

Az értékek értéke

„Bár a sok más gyógyszerészeti cég jelenléte sok előnyt hordoz magában, ugyanakkor nagyon intenzív versenyt is kelt a szükséges tehetségekért.”- folytatja Mr. Quintiens. „Tény, hogy a versenyképes fizetés fontos. Azonban az orvosok és tudósok, akikre szükségünk van ahhoz, hogy lépést tarthassunk az innovációval, szintén értelmet akarnak látni a pályafutásukban és olyan cégeknek dolgozni, akik osztják az értékeiket. Egy példa arra, hogy milyen kihívásokkal kell szembenéznünk, hogy hogyan győzzünk meg egy orvosdoktort, hogy az új gyógyszerek kifejlesztésével az egységeinkben ugyanolyan változást idézhetnek elő a betegek egészségét illetően, mint egy klinikán vagy egy kórházban. Nem mindig a gyógyszerészeti cégek az első gondolatai egy orvosnak, amikor képesítést szerez.”

Mint minden más nagy és jövedelmező multinacionális csoport, a gyógyszerészeti cégek is tetszhetnek távolinak és érzéketlennek az értékeket és értelmet kereső fiatal diplomások új generációjának szemében. Mr De Kegel és Mr Quintiens éppen ezért hiszik, hogy a Janssent megkülönböztető tényezőt a munkaerő vonzása és megtartása terén az alap hitvallása, „credo”-ja jelenti. Ez a hitvallás kiterjeszti a felelősséget az emberekre, akik használják a termékeket, a személyzetre, a beszállítókra és feltalálókra egyaránt.

„A hitvallás minden döntés próbaköve, nem csupán egy dokumentum, ami a polcon porosodik. Ez a hitvallás felfedezhető a „kizárólag az elkötelezett szakemberek”-re szabott munkavállalói értékajánlati politikánkban – mondja Mr De Kegel. „A munkáltatói márkára irányuló felmérésünk megerősíti, hogy mennyire fontosak ezek az elkötelezettségek a pályázók és meglévő dolgozók számára. Úgy látom, hogy sok cég kezdi felismerni, hogy az értékek létfontosságúak és megpróbálják megteremteni ugyanazokat a kereteket. Ehhez azonban idő kell, amíg ezek a változások kifejtik hatásukat a szervezeten belül, így mi szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy hitvallásunk már több mint hetven éve jelen van a cég életében”

Kitartunk a valóság mellett

Manapság, amikor az embereket folyamatosan bombázzák a marketinggel és könnyen cinikussá válnak azzal kapcsolatban, amit a cégek üzennek nekik, az eredetiség keresése kéz a kézben jár a mélyebb tartalom utáni vággyal. A nyílt párbeszéd fontossága megnövekedett az által, hogy az emberek könnyedén elmondhatják a gondolataikat és a tapasztalataikat a közösségi médián keresztül.

„Azt akarjuk, hogy az emberek érezzék, hogy amit tesznek, kulcsfontosságú” mondja Mr. Quintiens. „Ahelyett, hogy megbíznánk egy ügynökséget azzal, hogy egy sor szemléltető eszközt és szlogent fejlesszen ki, megkérdeztük a dolgozóinkat, hogy hogyan közvetítenék a céget a potenciális jelentkezőknek. Az eredmény egy újfajta, több médiumban megjelenő kampány, amelyben a dolgozóink a nagyköveteink és ők mondják el a saját történetüket arról, hogy milyen a Janssennél dolgozni. Beszélnek például a vágyaikról és arról mit tesznek azért, hogy fenntartsák a munka és a magánélet megfelelő egyensúlyát.”

Hogyan illeszkedik bele ez a dolgozóközpontú kampány a Johnson & Johnson, mint anyavállalat szélesebb körű munkavállalói politikájába? „ A hozzáállásunk mindig is nagyon közel állt egymáshoz. A Johnson & Johnson tavaly átformálta a munkáltatói márkáját és ehhez a mi új kampányunk szolgát modellként. Egyre többen ismerik fel, hogy a legjobb, ha történeteket azok mondják el, akik megélik.”- mondja Mr De Kegel.

Változó piaci realitások

Amellett, hogy hangsúlyozza az értékek fontosságát, a Janssen felismeri annak a kemény piacnak a követelményeit, amelyen tevékenykedik. „Versenyzünk a többi csoporttal világszerte, innovatívnak kell maradnunk. Ahogy az egészségügyre szánt költségvetés egyre nagyobb nyomás alatt van, a lehető legköltséghatékonyabbnak kell lennünk.”- mondja Mr Kegel.

„Az erőforrásainkat a fő stratégiai prioritásokra kell összpontosítanunk. A legjobb új gyógyszerek kifejlesztése kétségtelenül része ennek. De az olyan nem kulcsfontosságú feladatok, mint az élelmezés, kiszervezhetőek.” – mondja Mr. Quintiens. A HR vajon stratégiailag fő tevékenységnek számít? Bár elismeri, hogy néhány cégnél nem számít annak, hiszi, hogy a cégen belüli HR nagyon is része a kulcsfontosságú területeknek, főleg egy olyan cégnél, ami ennyire függ a tehetséges friss diplomások alkalmazásától, és amelyik egy olyan piacon folytatja tevékenységét, amely jelentős változáson és szétesésen megy keresztül. „Közel kell maradnunk az üzlethez és lépést kell tudnunk tartani a folyamatos fejlesztésekkel, ami zajlik benne és körülötte.” – mondja.

Mit tanulhatnak más cégek a Janssentől? Mindenekelőtt, az értékek soha nem voltak fontosabbak, különösen a friss diplomások elitje számára, akik bárhol találhatnának állást, de sokra tartják a lehetőséget, hogy életeket tehetnek jobbá. A másik fontos megkülönböztető tényező a hitelesség. Bíznak és hatással vannak a hozzájuk hasonló emberekre.

Munkáltatói márka a Jensson Pharmaceuticánál

A Janssen végzett a negyedik helyen a munkavállalók számára legvonzóbb munkahelyek között a Randstad Award 2014 évi belgiumi felmérésben (az első öt közül három gyógyszerészeti vállalat volt). A Janssen benne volt az első háromban a versenyképes fizetés, a munkavállalói előnyök, a hosszú távú állásbiztonság, az érdekes munka, jó képzések és a megfelelő munka-magánélet egyensúly tekintetében.

Gert Quintiens & Tim De Kegel
Az ügyfél szerepköre Talent Acquisition Manager & Senior Director, Communications & Public Affairs resp.

a szerzőről

Gert Quintiens & Tim De Kegel - Talent Acquisition Manager & Senior Director, Communications & Public Affairs resp.

Gert Quintiens, tehetségakvizíciós menedzser: Gert Quintiens toborzási szakember közel 13 év tapasztalattal a Johnson & Johnson/Janssen Pharmaceuticánál Belgiumban és Hollandiában. Jelenleg egy cégen belüli tehetségakvizíciós csoportot vezet, mely toborzási szolgáltatásokat nyújt a Johnson & Johnson belgiumi és hollandiai tevékenységeihez. A csapatát végigkísérte a „toborzástól” a teljes jogú üzleti partnerségig. Ő vezette a Janssen munkáltatói márkaépítést kidolgozására irányuló projektet és aktívan közreműködött a janssenjobs.be weboldal és az „Élet a Janssennél” blogszekció létrehozásában. Tim De Kegel, vezető igazgató,kommunikáció és közügyek: Tim De Kegel vezető igazgató, a Janssen Pharmaceutica kommunikációért és közügyekért felelős munkatársa Belgiumban 2012 óta. Ő felelős a Janssen , mint márka hírnevének külső és belső népszerűsítéséért és védelméért Belgiumban. Ő felel minden külső kommunikációért és közügyi stratégiáért, azok végrehajtásáért a cégen belül, valamint a dolgozói kommunikációs törekvésekért.

< vissza az előző oldalra

hozzászólások

Még nincs hozzászólás.

Szóljon hozzá!

  1.  
elküldöm