a huszadik század legnagyobb mérnöki áttörései

A huszadik század volt talán az az évszázad, amikor a mérnöki szakma a legtöbbet változott, pár olyan jelentős technológiai áttörésnek köszönhetően, amelyek a mai napig megkerülhetetlenek.
 
Visszatekintve, a múlt század mérnökei lenyűgöző újítók voltak, még akkor is, ha mára nagy ötleteik elég alapvetőnek is tűnnek.
 
Összegyűjtöttünk pár példát arra, mik voltak a XX. század legnagyobb lépései a technológia fejlődésében, és ezek milyen hatással voltak a munkavégzésre.
 

repülőgép – 1903
 

A krónikák szerint a Wright testvérek, Wilbur és Orville voltak az elsők, akik embert juttattak a felhők fölé, mint az első sikeres aeroplán megalkotói. Igaz, a repülés fejlődésének több korábbi lépcsőfoka volt, mielőtt a testvérek Kitty Hawkban levegőbe emelték az első motor hajtotta repülőgépet.
 
Ezt rengeteg tesztelés és fejlesztés követte, melynek célja az volt, hogy megnöveljék a repülés időtartamát.
 
1930-ban nyújtotta be Frank Whittle a lökhajtásos repülőmotor szabadalmi kérelmét. A szabadalmat 1932-ben fogadták el, de Whittle csak 1937-ben építette meg az első, folyékony üzemanyaggal működő motorját. Találmánya először nem aratott akkora sikert, mint remélte, a brit kormány nem fektetett bele.
Eközben 1935-ben Hans von Ohain megkezdte a lökhajtású motor saját verziójának elkészítését Németországban, eleinte mit sem tudva Whittle munkájáról. Nagyon kezdetleges találmány volt, de be tudta mutatni koncepcióját.
 
Ernst Heinkel repülőgépgyártóval együttműködve von Ohain kifejlesztette a HeS 3 motort, amelyet a He 178 géptestbe helyeztek be. A világ első lökhajtásos gépe 1939-ben szállt fel.

Ez is igazolja azt a ma is érvényes alapvetést, hogy a repülőgép-fejlesztés területén mennyire fontos a különböző részlegek közötti csapatmunka.

 

automobil – 1908


 
Bár az automobilt a XIX. században találták fel, a XX. század lett valóban az ő korszakuk.
 
Széles körben elfogadott tény, hogy Karl Benz találta fel az autót 1886-ban, azonban aki valóban forradalmasította, nem volt más, mint Henry Ford 1908-ban.
 
A T-modell tömegeknek biztosított olcsó közlekedési lehetőséget. A teljes amerikai középosztály számára elérhetővé vált a vezetés, hála a Ford gyártósor eljárásának.
 
A mai társadalom számára talán az autó a legfontosabb találmány, olyan, amit minden nap használunk, így folyamatosan fejlesztés alatt áll. Most az önvezető autók feltűnésének hullámát éljük, talán nemsokára ezek is bekerülnek a fogyasztók garázsaiba.
 
Az autómérnöki hivatás mára egy kiterjedt diszciplina, rengeteg specializációs lehetőséggel. A legkiválóbb jármű fejlesztéséhez muszáj, hogy minden részletre külön odafigyeljenek a mérnökök: a motorra, az üzemanyag-takarékosságra, az aerodinamikára.
 
Azáltal, hogy megannyi világhírű gyártó belép az önvezérlésű autók gyártásába, az autómérnökök számára a határ a csillagos ég.
 

számítógép – 1936


 
Hol lenne a világ a számítógép nélkül? Manapság szinte természetesnek vesszük ezt a találmányt, nélküle elképzelhetetlen a mai életmód.
 
Az első számítógépet Charles Babbage készítette 1821-ben, de a valódi, elektronikus számítógéphez még várni kellett a XX. századig.
 
1936 és 1938 között a német Konrad Zuse kifejlesztette az első programozható számítógépet. Elektromechanikusan, bináris programmal lehetett programozni, így sok elemző szemében ez az első modern számítógép.
 
Ezzel egy időben Alan Turing bemutatta saját Turing-gépét, amely szimbólumokat nyomtatott papírra, egy ember logikus döntéshozását utánozva. Minden mai számítógépnek ez a masina lett az alapja.
 
A háború hozta a következő fejlesztést a számítástechnikában. Tommy Flowers gépe, a Kolosszus volt az első elektronikusan programozható számítógép. Arra szolgált, hogy segítse a brit hírszerzést a német kódok feltörésében.
 
1964-ben készült el az első asztali számítógép az Olivetti gyártásában, a feltaláló Pier Giorgio Perotto volt. 3 200 dollárba került. 4 évvel később a Hewlett Packard dobta piacra a HP 9100A-t, az első tömegesen gyártott és eladott asztali számítógépet.
 
A mai számítástechnikusok is ezekre az alapokra építkeznek, mikor olyan technológiákat fejlesztenek ki, amiket korábban senki sem látott. A XX. századi számítógépekre alapozva a mai fejlesztők kreativitása határok nélkül szárnyalhat.

 
űrrepülés – 1957


 
A mérnökök felelősek néhány hatalmas jelentőségű világeseményért. Erre a legjobb példa talán az űrrepülés.
 
1957-ben szállt fel a Szputnyik-1-es, az első műhold, amelyet alacsony pályára állítottak, így az egész világ láthatta.
 
Ismét a háború vezetett a nagy fejlesztésekhez: a hidegháború folyamán az Egyesült Államok és a Szovjetunió űrversenybe kezdett. Ez a verseny vezetett az első űrrepülőhöz, és az első ember vezette űrhajóhoz, a Vosztok-1-eshez, mely 1961-ben repítette Jurij Gagarint az űrbe.
 
Majd 1969-ben Neil Armstrong és Buzz Aldrin az Apollo-11 fedélzetéről a Holdra léptek, így ők lettek az első emberek, aki egy másik bolygón is jártak.
 
Egy friss jelentésben a Brit Királyi Mérnökakadémia azt közölte, hogy „csupán két generáció alatt a világűr az álmok tárgyából az úttörés izgalmán át a mindennapok infrastruktúrájának fontos és megkerülhetetlen része lett.”
 
A Surrey Satellite Technology (SSTL) alapítója és igazgatója, Sir Martin Sweeting professzor szerint az űrkutatásnak mára rengeteg felhasználási lehetősége van.
 
Olyan globális kihívások megoldásához is szükség van az űrkutatásra, mint „az élelmezés és a vízhiány, a terrorizmus elleni harc, a környezeti változások megfigyelése vagy a természeti erőforrások felhasználása
” - mondja a professzor. 

 
Gondolatai is rámutatnak, hogy mára az űrtechnológiai mérnök egy széles fókusszal bíró, izgalmas terület, nagyban más attól, mint ami a hatvanas években volt.


A Randstad 2006 óta a Williams Martini Racing Team hivatalos partnere. A kapcsolatunk alapja közös értékrendszerünk és az elszántságunk, hogy valódi eredményeket hozzunk; és mindkét téren a legfontosabb az, hogy milyen embereket alkalmazunk. A partnerségnek köszönhetően sok tapasztalatot gyűjtöttünk a mérnöki toborzás területén, emellett az együttműködés lehetőséget biztosít arra, hogy mérnöki helyet kereső jelöltjeink a rendelkezésre álló legjobb mérnöki pozíciókban helyezzük el.

 

Kíváncsi rá, hogy mi vár a mérnök szakmára? Olvassa el A mérnöki munkák jövője című cikkünket!

 

< vissza az előző oldalra

hozzászólások

Még nincs hozzászólás.

Szóljon hozzá!

  1.  
elküldöm