munkaerőpiaci körkép 2020. // a Business Services Sector trendjei

A Randstad szakértőit a legfontosabb munkavállalói trendekről, illetve a jelenlegi egészségügyi helyzet lehetséges hatásairól kérdeztük.

Mire számíthatunk, ha munkavállalóként ebben a szektorban szeretnénk elhelyezkedni? Kérdéseinkre a Randstad Business Services üzletágának vezetői, Simonics-Dél Eszter Operations Manager, Várkonyi Dóra és Chavot-Horváth Nikolett Branch Managerek válaszoltak.

mit jelent a BSS kifejezés?

A Business Services Sector rövidítése. Habár a szektorban működő vállalatoknak többféle elnevezése létezik – a teljesség igénye nélkül például Business Support Center, Shared Service Center (SSC), Center of Excellence, Global Service Center stb. – magyarul leginkább az üzleti szolgáltatóközpont kifejezést használjuk, amikor a területről beszélünk.

A legtöbb multinacionális cég jellemzően számos leányvállalattal rendelkezik világszerte. Egy üzleti szolgáltatóközpont létrehozásakor a szervezet úgy dönt, hogy bizonyos üzleti és támogató funkcióit mind földrajzilag, mind szervezetileg összevon egy régiós vagy globális szolgáltatóközpontba. Ezekben a szolgáltatóközpontokban jellemzően pénzügyi funkciók, ügyfélszolgálati tevékenység, informatikát, értékesítést, beszerzést vagy HR-t  támogató területek működnek. De tevékenységi körük színes és szerteágazó, a bérszámfejtéstől a hálózattervezésen át a legmagasabb szintű mérnöki tevékenységekig szinte minden megtalálható náluk. 

Magyarországon ma több mint 110 régiós és globális üzleti szolgáltatóközpont működik, a szektor több mint 46 000 főt foglalkoztat. Léteznek olyan vállalatok is, amelyek nemcsak saját anyacégüket, hanem más partnereket is kiszolgálnak.

mi jellemző a Business Services Sector munkakörnyezetre és vállalati kultúrára?

Az üzleti szolgáltatóközpontok igazán inspiráló környezetet biztosítanak: a munkavállalók modern irodákban, a legújabb technológiákkal dolgoznak. A szektorban alapvető elvárás az angol nyelvtudás, de sokszor egy második idegen nyelv ismeretére is szükség van. Az idegen nyelvek napi szintű használatát nemcsak a munka jellege indokolja, hanem sok esetben a csapatban dolgozó külföldi kollégákkal is az angol a közös nyelv. A különböző országokat támogató kollégák egymás mellett ülve, kisebb-nagyobb csapatokban dolgoznak, így egy dinamikus munkakörnyezetben van lehetőség belelátni egymás hétköznapjaiba.

A szektor vállalatai kiemelt figyelmet fordítanak a dolgozók munka és magánélet közötti egyensúlyának biztosítására, a megváltozott munkaképességűekre, a nők szerepére és az egészséges életmódra is. A rugalmas munkavégzés lehetősége is nagyon vonzó, bizonyos pozíciókban a munkavállaló maga döntheti el, hogy mikor és hol dolgozik, de a heti többszöri home office szinte minden központnál támogatott. 

milyen mozgások figyelhetők meg most a munkaerőpiacon, történtek itthon leépítések?  

Összességében változó, hogyan reagáltak a szolgáltatóközpontok a COVID-19 járvány okozta bizonytalan helyzetben. Van olyan vállalat, amely továbbra is bővül és/vagy ugyanúgy zajlik a korábban megnyitott üres pozíciók betöltése, mint korábban, másoknál időszakosan leálltak a toborzás-kiválasztással és felülvizsgálják a létszámterveket, továbbá sajnos előfordul kisebb volumenű leépítés is. A jelenlegi rendkívüli helyzet lassítja a funkcióbővítést tervező szervezeteket hazánkban, de megállítani nem fogja őket. Egy kis kivárással és átgondolással, de érkeznek majd új funkciók és új piaci szereplők is, hiszen folyamatos az érdeklődés Magyarország iránt egy-egy új szolgáltatóközpont létrehozása kapcsán.

hogyan változtatott a kialakult egészségügyi helyzet az eddigi trendeken?

Tapasztalataink szerint a Business Services Sector cégei voltak azok, amelyek a leghamarabb és a legkevesebb akadállyal álltak át a teljes home office működésre. Náluk már egyébként is jellemző volt, hogy a munkavállalók hetente akár 2-3 munkanapot is otthonról dolgozhattak, így gyorsan ment az átállás a teljes otthoni munkavégzésre, sőt az online betanításra és tréningekre is.

A trendeket nehéz prognosztizálni a jelenlegi helyzetben, mindenesetre vannak olyan előrejelzések, amelyek a magyarországi szolgáltatóközpontok számára felfelé ívelő jövőképet mutatnak. A közeljövőben akár az is elképzelhető lehet, hogy további funkciók kerülnek majd Magyarországra. A távmunka sikerein felbuzdulva a munkáltatók több home office-t engedélyezhetnek majd a munkavállalóknak, amely által az irodák mérete csökkenthető lehet hosszú távon.

A szektor jelenleg erősen Budapest-centrikus, a jól fizető állások nagy része itt található, a vidéki fiatalok költözési hajlandósága magas, hiszen a fővárosban több lehetőségre számíthatnak. Ha a jövőben továbbra is nagy szerepet kap a teljes munkaidős otthoni munkavégzés, akkor a potenciális jelöltek köre lakhelytől függetlenül tovább bővülhet a szektorban.

hogyan változtatott a jelenlegi egészségügyi helyzet a kiválasztás folyamatán? 

Most szinte mindenhol online zajlik a kiválasztás, videóinterjú formájában. A jelentkezőknek arra kell felkészülniük, hogy képesek legyenek kamerán keresztül is megmutatni tudásukat, képességeiket, személyiségüket. Azt tapasztaljuk, hogy jelenleg sokkal gyorsabban lezárul egy kiválasztási folyamat, mint korábban a több körös személyes interjúk után. Ez mindenképpen egy pozitívum a jelenlegi helyzetben.

Sok centerben speciális interjútechnikát alkalmaznak, amely során az állásra jelentkező  múltban történt szituációkon keresztül mutatja be a rátermettségét. A jelölteknek az interjúra való felkészüléskor érdemes olyan példákon gondolkodniuk, amelyek szemléltetik problémamegoldó és kommunikációs készségüket. A nyelvtudást szintén tesztelni szokták az interjú során, akár három nyelven is –  ez történhet videóinterjú formájában is.

melyek az ebben a szektorban való elhelyezkedés előnyei?

Az egyik fontos előny, hogy sok kezdő pozíció betöltéséhez nem szükséges előzetes szakmai tapasztalat, a magas szintű nyelvtudáson és a megfelelő személyes kompetenciákon felül nincsenek további követelmények. Az idegen nyelveket ebben a szektorban tényleg aktívan használhatják a munkavállalók, főként azokban a munkakörökben, ahol a szóbeli kommunikáció kerül előtérbe az írásbelivel szemben.

Kiemelnénk azt is, hogy a legtöbb szolgáltatóközpontban egyre komplexebb feladatköröket lehet ellátni. Számos vállalat esetében van lehetőség end-to-end projekteken dolgozni, azaz egy feladatot elejétől a végéig megoldani. Fontos előny lehet továbbá a munkamennyiség kiegyenlítettsége és tervezhetősége: míg például a turizmusra és a vendéglátásra egyértelműen jellemzőek az ingadozások a leterheltségben, addig egy irodai munkakörben ez elkerülhető, ami például a családosoknak fontos szempont lehet.

Az eddig felsorolt pozitívumok mellett kiváló karrierlehetőségeket is biztosítanak a szolgáltatóközpontok. Pályakezdőként bekerülve, belátható idő alatt szép karrierutat lehet bejárni. A több száz fős vállalatméretekből adódóan akár többféle szakmai területen is lehetősége nyílik kipróbálnia magát bárkinek, anélkül, hogy munkahelyet váltana. Jól szervezett rotációs programok állnak rendelkezésre a belső mozgás támogatására.

A BSS munkáltatói nagy hangsúlyt fektetnek a munkavállalók személyes és szakmai fejlődésének támogatására is, a legtöbb helyen szakmai, nyelvi és soft skill tréningekkel fejlesztik a kollégákat. 

hogyan alakulnak a fizetési szintek és a béren kívüli juttatások ebben az iparágban?

Akár a pályakezdők átlagkeresetének másfélszeresét is megkaphatják a munkavállalók. A bérezés kiemelkedő más szektorokhoz képest, így aki egy szolgáltatóközpontnál helyezkedik el, jó életszínvonalat biztosíthat magának. A fizetés mellé egyéb népszerű juttatások széles skálája is társul. A legtöbb cég támogatja a közösségi közlekedés bérletet, az étkezési, szabadidős/pihenési lehetőségeket, a sportolást, valamint nyelvi és egyéb képzéseket biztosítanak a munkavállalóik számára. 

Összességében elmondható, hogy a BSS-ben jelenlévő multinacionális, tőkeerős cégek képesek azt a stabilitást és biztonságot nyújtani, amire a munkavállalóknak szükségük van.

melyek a leggyakoribb tévhitek a szektorral kapcsolatban?

Bár az egyik legnagyobb foglalkoztatói szektorról beszélünk, az ismertsége a hazai munkaerőpiacon nem túl magas. A munka jellegét, a pontos feladatokat a sokszor túlságosan általános álláshirdetések alapján a pályakezdő álláskeresők nem feltétlenül értik meg. Ezen felül továbbra is előfordulnak előítéletek, amelyek szerint ebben az iparágban kifejezetten leegyszerűsített feladatok jellemzőek, szakmai kihívás nélkül. Pedig egyre inkább a komplex, szakmai tudást is igénylő funkciók és folyamatok vannak többségben a hazai szolgáltatóközpontokban, ezáltal izgalmas pozíciók és karrierutak érhetőek el az itt dolgozók számára.

A szolgáltatóközpontok mellett a Randstad is dolgozik azon, hogy mind a pályakezdő, mind a már tapasztaltabb munkavállalók körében növelje a szektor ismertségét és népszerűségét. Sokan csak a Shared Service Center (SSC) kifejezéssel találkoztak korábban az iparág kapcsán, ennek a képnek az árnyalása, a szektor teljes spektrumának láthatóvá tétele is fontos feladatunk.

hol tart a magyar BSS munkaerőpiac a külföldi viszonyokhoz képest?

Magyarország az élvonalba tartozik és nagyon népszerű lokáció a régióban új központ létrehozásakor, versenytársaink közé Lengyelország, Csehország és Románia sorolható elsősorban. A jól képzett munkaerő, a megfelelő infrastruktúra, a központi elhelyezkedés, és a fiatalok körében jellemző diverz nyelvtudás vonzza a multinacionális vállalatokat. A Business Services szektort tekintve Magyarország érett piacnak minősül, ami többek között azt is jelenti, hogy magas szinten képzett szakembereink is vannak és egyre nagyobb a szakmai mozgástér is a tapasztalt munkaerő számára. Az országon belül Budapest egyértelműen a vezető lokáció, de érdemes megemlíteni Pécset, Szegedet vagy Debrecent, ahol az egyetemek miatt nagyobb létszámban élnek idegen nyelveket (akár anyanyelvi szinten) beszélő potenciális munkavállalók is.

a nyelvtudáson kívül milyen kompetenciák szükségesek ezekben a munkakörökben? 

Az idegen nyelv(ek) magas szintű ismerete – és néhány esetben a felsőfokú végzettség – mellett a legfontosabb szempont a kiválasztás során bizonyos kompetenciák megléte. A jó kommunikációs készség, a csapatmunkára való képesség, az önálló munkavégzés, a pontosság és a precizitás kiemelt jelentőségűek. Az ügyfelekkel szóban vagy írásban történik a kapcsolattartás, feladatkörtől függően különböző adatbázisokban kell dolgozni, így más-más készségek kerülhetnek előtérbe. Fontos szempont továbbá, hogy a munkavállaló nemzetközi környezetben is helyt tudjon állni és párhuzamosan több feladattal is boldoguljon, ehhez a priorizálás képessége, illetve a hatékony időbeosztás is elengedhetetlen.

teljesen más területet érintő szakmai tapasztalattal is érdemes jelentkezni ezekre az állásokra?

Karrierváltóknak, illetve egyéb területen szerzett szakmai tapasztalattal rendelkezőknek is érdemes megpályázni ezeket az állásokat. Számos pozíció esetén nem a tárgyi tudáshoz, diplomához vagy végzettséghez köthető elvárások dominálnak, hanem a nyelvtudás és a korábban már említett személyiségjegyek, kompetenciák. Jellemző trend az is, hogy egyre több komplex tudást és tapasztalatot igénylő funkció érkezik a hazai szolgáltatóközpontokba, így a több éves tapasztalattal rendelkező jelöltek számára is tud vonzó lehetőségeket ajánlani a szektor.

igényelnek önálló képzést a BSS pozíciók, vagy ezt a munkáltató biztosítja?

Egy szolgáltatóközpontba való bekerülés feltétele az, hogy a jelölt megfelelő szinten beszélje azt a nyelvet, amelyet a munkája során használnia kell majd. Mindazonáltal a meglévő nyelvtudás továbbfejlesztését a legtöbb center támogatja. Ha konkrét szakmai tapasztalatot igénylő állásról van szó, akkor az előzetes képzettség, tapasztalat elvárt, viszont belépő szintű pozíciók esetében a képzéseket az adott center biztosítja, a jelölt megkap minden támogatást. Ez történhet például online tréningek formájában vagy akár job shadowing jellegű gyakorlati oktatásban. 

 

Összességében elmondhatjuk, hogy akár pályakezdőként, akár többéves szakmai tapasztalattal a hátunk mögött, az üzleti szolgáltató szektor (BSS) széleskörű karrierlehetőségeket kínál a munkaerőpiacon. Az iparág vállalatai egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a tehetséggondozásra, az oktatási együttműködésekre és az innovatív megoldásokra. Ha munkavállalóként egy dinamikus, modern, multinacionális környezetben szeretnénk elhelyezkedni, akkor a magyarországi szolgáltatóközpontokban minden valószínűség szerint megtaláljuk a helyünket.

simonics-dél eszter

Business Services Operations Manager

2006-ban csatlakozott a Randstad csapatához, jelenleg a Business Services területekre fókuszáló recruitment teamek vezetője.

várkonyi dóra

Business Services Branch Manager

A Randstad csapatához 2012-ben csatlakozott, nyolc éve foglalkozik SSC toborzással. 2016 óta vezet csapatot a területen.

chavot-horváth nikolett

Business Services Branch Manager

2017-ben csatlakozott a Randstadhoz tanácsadóként, másfél éve a Business Services területre fókuszáló toborzási csapatok egyikének vezetője.

Ebben az iparágban szeretne elhelyezkedni? Tekintse meg nyitott Business Services Sector pozícióinkat!

tovább az állásokhoz