stresszkezelés a munkahelyen.

Teljesen stresszmentes munkahely nem létezik. A feladatok okozta nyomás sok szempontból jó is lehet, például energikusabbnak és éberebbnek érezzük általa magunkat. De ha a stressz elhatalmasodik rajtunk, könnyen úgy érezhetjük, hogy a dolgok irányítása kicsúszott a kezünkből, ami bizony gyakran szorongáshoz vezet. Bár a stressz önmagában nézve nem betegség, de hosszú távon mind mentális, mind pedig fizikai betegségeket okozhat.

Számtalan módszer létezik a stressz kezelésére, és míg néhány talán evidensnek tűnhet, az igazi kihívás annak a felismerése, hogy mi igenis túl stresszesek vagyunk. Fontos, hogy rendszeresen értékeljük a munkaterhelésünk mértékét, és ne foglalkozzunk egyszerre több dologgal, mint amennyivel egyedül meg tudunk birkózni. Ha úgy találjuk, hogy túl nagy a nyomás rajtunk, mindenképp tájékoztassuk munkaadónkat. 

Amellett, hogy megpróbáljuk reálisan felmérni, hogy mekkora munkamennyiséget tudunk kezelni, íme három további módszer a stressz csökkentésére: 

1. alvás

Bár sokan úgy gondolják, hogy elegendő számukra néhány óra alvás, kutatási eredmények azt mutatják, hogy egy éjszaka legalább 8 óra alvásra lenne szükségünk. Alvás közben a testünk meggyógyítja és helyreállítja magát. Az alváshiány súlyos következményekkel járhat mind rövid (balesetek), mind pedig hosszú távon (mentális jólét). Gondoskodjunk az elegendő alvásról!

2. étkezés

A különböző tápanyagok megfelelő összeállítása segít abban, hogy egészségesek maradjunk. Természetesen néhány élelmiszercsoportból kevesebbet kell fogyasztanunk, így például zsírokból vagy szénhidrátokból, de ne higgyük, hogy ezekre egyáltalán nincs szükség a szervezetünk egészséges működéséhez, semmiképp ne hagyjuk ki teljesen étrendünkből őket. Ehelyett próbáljunk jó zsírokat (avokádó) és összetett szénhidrátokat (édesburgonya) beépíteni az étrendünkbe. A megfelelő vitaminbevitel (lehetőleg gyümölcsök és zöldségek fogyasztásával) garantáltan hozzájárul majd az egészségünk megőrzéséhez.

3. munka-magánélet egyensúlya

Manapság a legtöbb munkahelyen egyre könnyebb hazavinni a munkát. Viszont ezzel nem csak magunknak okozhatunk kellemetlenséget, hanem szeretteinknek is. Létfontosságú, hogy rendszeresen tartsunk szünetet munka közben is, és a munkavégzés kapcsán ne heti 24 órában gondolkozzunk. Ez segíteni fog, hogy frissek és produktívak maradjunk.  Győződjünk meg róla, hogy teljes mértékben megértettük a stressz pontos forrását, és tudjuk, mely tényezők fokozzák. A Randstad kutatása szerint Magyarországon a munkavállalók 56%-a nem boldog a jelenlegi munkarendjével. Emellett az is kiderült, hogy a magyar lakosság több mint fele - elsősorban a férfiak - több mint 40 órát dolgozik hetente.

Ha úgy találja, hogy jelenlegi pozíciójában folyamatosan küzd a munka okozta állandó nyomással, és úgy érzi, a felsorolt módszerekkel sem tud csökkenteni a stresszen, akkor talán itt az ideje új lehetőségek után néznie. 

nézze meg friss állásainkat

< vissza az előző oldalra