startup vagy multi: melyik illik hozzám?

Startupnál vagy multinacionális cégnél helyezkedjek el, melyik lenne a legideálisabb választás a számomra? Mindkettőnek megvannak a maga előnyei és hátrányai, és nem kis kihívást jelent eldönteni, melyik illik jobban hozzánk.

Éppen ezért fontos alaposan végiggondolni, hogy mik a prioritásaink a jelenlegi helyzetünket és jövőbeli karrierterveinket is figyelembe véve. 

Adunk néhány tippet, ami segíthet eldönteni, melyik vállalattípus illik jobban hozzánk. 

Gondolkozzunk hosszú távon!

Ha nincsenek konkrét elképzeléseink arról, mit szeretnénk csinálni a jövőben, akkor sok előnyünk származhat a startupok nyújtotta szélesebb fókuszú lehetőségekből. A munkavállalók az ilyen típusú kisebb vállalatoknál sokkal szélesebb feladat- és felelősségi körrel rendelkeznek, mint a nagyvállalatoknál dolgozók. Ez a fajta változatosság jó lehetőséget biztosít arra, hogy olyan dolgokkal is foglalkozzunk, amire korábban nem is gondoltunk, így könnyebben kideríthetjük, mely feladatokat élvezzük igazán.

Avery Augustine marketing manager ezt mesélte startupos múltjáról: "Amellett, hogy egy teljes csapatot irányítottam, tréning anyagokat gyártottam, gyakornoki szórólapok designjával foglalkoztam, megválaszoltam a telefonokat, és én interjúztattam a leendő munkavállalókat is (és ez még csak a kezdet volt!)."

Ugyanakkor, ha tisztán látjuk magunk előtt karrierutunk alakulását, és konkrét elképzelésekkel rendelkezünk a jövőnket illetően, akkor a nagyvállalati környezet és az azt jellemző szűkebb fókuszú, konkrétabb pozíció válhat előnyünkre. Augustine így összegezte nagyvállalati tapasztalatait: "egy sokkal fókuszáltabb pozíció, ahol nem kellett az összes többi 'kalapot' is viselnem".

Vegyük figyelembe döntésünk hatását!

Amikor értékeljük a vállalatot, amelynél dolgozni szeretnénk, gondoljuk át, milyen hatást szeretnénk elérni. Szeretnénk egy ütős belépőt, vagy szükségünk van némi időre a beilleszkedéshez?

Augustine szerint nagyvállalati környezetben sokkal kisebb a befolyásunk, mint egy kis cégnél. Nikola Otasevic, a Refdash interjúfelkészítő cég társalapítója szerint ha ötletvezérelt egyéniségek vagyunk, egy startup sokkal jobban teret adhat a kibontakozásunkhoz. Úgy véli, ha egy startup munkatársaként reggel arra ébredünk, hogy támadt egy jó ötletünk, azt akár már délutánra megvalósíthatjuk, és a felhasználóink előnyére fordíthatjuk. 

Egy nagyvállalatnál ez sokkal hosszadalmasabb folyamat lehet. Habár ez negatívumnak tűnhet, egy nagy cégnél minden tervnek számos jóváhagyási körön kell átmennie, ami egyben azt is jelenti, hogy kisebb eséllyel valósul meg. Ugyanakkor, ha sikerül megvalósítani az elképzeléseinket, sokkal szélesebb célközönséghez juthat el az ötletünk, mint egy startup esetében. Éppen ezért, ha minél több emberre szeretnénk hatással lenni, érdemes nagyvállalati környezetben gondolkodnunk. 

Gondoljuk végig, mire van szükségünk a sikerhez!

Amikor arról döntünk, hogy startupnál vagy nagyvállalatnál szeretnénk dolgozni, át kell gondolnunk, hogy melyik mit kínálhat számunkra. Szeretnénk útmutatást és tanácsokat kapni a senior kollégáktól? Vagy a saját elképzeléseinkre hagyatkoznánk? Általában a nagyobb cégeknél több támogatást nyújtanak a betanuláshoz, a vezetők tréningeket szerveznek, és asszisztálnak a legtöbb projektünkhöz. Ez jó lehetőség lehet azoknak, akiknek fontos az erős menedzsment és az általa nyújtott biztonság. Alegtöbb munkakör specializált, a problémákkal tudjuk, kihez forduljunk, így kisebb eséllyel csúszik ki az irányítás a kezünk közül. 

Ugyanakkor, ha mi magunk szeretnénk megoldani a problémákat, szeretjük a kihívásokat és megmutatnánk, hogy létfontosságú tagjai vagyunk a csapatunknak, akkor inkább a startupok világa való nekünk. A kisebb cégek sokszor nem rendelkeznek olyan mértékű erőforrással, hogy delegálhassuk a problémákat, így kiváló lehetőségeket kaphatunk rátermettségünk bizonyítására vezetőink és többi munkatársunk előtt. Egy ilyen munkahely nagyon jó terepet kínál arra, hogy megcsillogtassuk problémamegoldó képességünket, és valódi értéket teremtsünk. 

Az EMC Information Intelligence Group vezető stratégája és marketingigazgatója, Jeetu Patel azt tanácsolja, hogy magára a kiszemelt vállalatra fókuszáljunk, legyen szó akár startupról, akár multinacionális vállalatról. Ez lehetővé teszi, hogy jobban igazodjunk a kiszemelt vállalat kultúrájához és értékeihez. 

 Döntött, hogy milyen vállalatnál helyezkedne el?

 

nézzen körül állásaink között

< vissza az előző oldalra