így legyünk lenyűgözőek a következő állásinterjún.

Azt mind tudjuk már, hogy valahogy ki kell emelkednünk a többi jelölt közül az állásinterjún, de vajon hogyan? A legtöbbször nem elég a lehetőség iránti elkötelezettségünket bizonyítani, hiszen szinte minden jelölt így tesz.

Mutatunk néhány olyan módszert, amely segítségével kitűnhet a jelentkezők tömegéből, és amellyel bizonyíthatja, hogy az adott pozícióra Ön a legmegfelelőbb választás.

"Mondjon néhány szót magáról."

Ha igazán pozitív első benyomást szeretnénk tenni az interjúztatóra, készüljünk egy erős, lényegretörő bemutatkozással, úgynevezett liftbeszéddel, amiben röviden összefoglaljuk szakmai előmenetelünket, készségeinket, képzettségünket, tapasztalatainkat, illetve azt, hogy mik a hosszú és rövid távú terveink a jövőre nézve. Biztosan lesz alkalmunk hasznosítani, hiszen az egyik interjúkérdés szinte minden esetben elkerülhetetlenül a "Mondjon néhány szót magáról!" szokott lenni.

Nancy Collamer, a Forbes karriertanácsadója szerint "egy ilyen bemutatkozásnak három kérdésre kell választ adnia: Kik vagyunk? Mit csinálunk? Milyen lehetőséget keresünk?". Ezzel megalapozzuk a válaszunk első részét, majd ezt követően fókuszáljunk arra, hogy mit tudunk mi nyújtani az új munkáltatónk számára. Ez lesz a mi USP-nk, azaz egyedi termékajánlatunk. Mutassuk be a lehető legpontosabban, hogy a készségeink és tapasztalatunk hogyan fogja segíteni a vállalatot a céljai elérésében. 

Gondoljuk át, hogy miért szeretnénk új állást találni, és építsük be a bemutatkozásunkba! Szélesebb felelősségi körre vágyunk, esetleg szeretnénk jobb hellyé tenni a világot? Az interjúztató számára is tegyük egyértelművé, hogy miért pont az ő vállalatuknál szeretnénk elhelyezkedni. 

Gondoljuk át az eddig kapott visszajelzéseket.

Hogyan tehetjük leginkább hitelessé a mondandónknak? Ha azt emeljük ki, ami mások mondtak rólunk. Ezért annak érdekében, hogy alátámasszuk mindazt, amit képességeinkről és tapasztalatainkról mondunk, érdemes bemutatni egy vezető munkatárs vagy menedzser által adott pozitív visszajelzést. Ez lehet például egy dicséret egy határidős projekt idő előtti lezárásáért, vagy az értékelésünkben szereplő kiemelkedően pozitív megjegyzés. Amikor az erősségeinkről kérdez az interjúztató, érdemes kiemelni például, hogy a főnökünk számtalanszor dicsérte projektmenedzseri képességeinket, ezzel is alátámaszthatjuk az állításainkat.

A vevők szeretnek meggyőződni arról, hogy a lehető legjobb döntést hozták, ezért olvasnak termékajánlásokat a vásárlás előtt. Amikor az interjún az eddigi munkánk során kapott visszajelzésekről beszélünk, arra gondoljunk úgy, mintha egy termékajánlás lenne a képességeinkről, ami alapján az interjúztató a lehető legkörültekintőbben hozhat döntést rólunk. 

Mutassuk meg, hogy mi vagyunk a legkiemelkedőbb tehetségek.

A LinkedIn felfedezte, hogy azok, akik az interjúkon legjobban teljesítenek, mindig néhány jól megválasztott kifejezést használnak önmaguk és elért eredményeik bemutatására. Ha tisztában vagyunk ezzel, az segíthet abban, hogy még pozitívabb képet alakítsunk ki az  interjúztatóban.

A LinkedIn emellett azt is megfigyelte, hogy a legkiemelkedőbb interjúalanyok 60%-kal többször beszélnek egyes számban (én, mi), mint a kevésbé sikeresek. Ezzel szemben a kevésbé sikeres jelöltek mintegy 400%-kal többször használnak második számot (te, ti) és 90%-kal többször beszélnek harmadik számban (ő, ők), mint a legsikeresebb interjúzók.

Szintén jellemző, hogy az ügyesebb interjúzók gyakrabban beszélnek múlt időben, tipikusan az elért eredményeik bemutatásakor, hogy ezzel is lenyűgözzék az interjúztató szakembert. A gyengébben szereplők többet beszélnek jelen és jövő időben. Például ahelyett, hogy egy múltbeli szituációt mutatnának be, arról beszélnek, hogy hasonló helyzetben mit csinálnának a jövőben. Soha ne beszéljünk hipotetikusan, ehelyett konkrét információkkal lássuk el az interjúztatót arról, hogyan oldottunk meg szituációkat a múltban! 

Tegyük az interjút párbeszéddé. 

Amikor valaki olyannal ülünk szemben, akinek hatalmas befolyása lehet a jövőnkre, könnyen eluralkodhat rajtunk az idegesség, ami a viselkedésünkre is kihathat. Ugyanakkor fontos, hogy megpróbáljunk kapcsolatot teremteni az interjúztatóval, hiszen a szimpátia is hozzásegíthet ahhoz, hogy minket válasszanak más jelöltekkel szemben.  Az egyik legegyszerűbb módja a szimpátia megteremtésének, ha az interjút beszélgetéssé formáljuk. Travis Smiley műsorvezető szerint "tegyünk fel kérdéseket már az interjú elején ahelyett, hogy megvárnánk a végét. Nyugodtan kérdezzünk meg bármit, amire kíváncsiak vagyunk, és ami beszélgetéshez vezethet a szokásos interjúkra jellemző kérdezz-felelekkel szemben." AFőnixi Egyetemnek készített írásában arra ösztönzi az álláskeresőket, hogy az interjú menetének alakítását és a prioritások meghatározását hagyják az interjúztatóra, de merjenek hozzáfűzni megjegyzéseket a beszélgetéshez, és nyugodtan kérdezzenek annak érdekében, hogy mélyebben megértsenek bizonyos témákat. Azt javasolja, hogy "keressünk olyan információkat az interjúztató válaszaiban, amik segítenek, hogy pontosabb kérdéseket tegyünk fel." Ezzel a módszerrel olyan témák irányába terelhetjük a beszélgetést, amik segítenek kiemelni a vállalattal közös értékeinket, és hangsúlyozzák erősségeinket. Azt is javasolja, hogy tegyünk fel nyitott kérdéseket, hogy fenntartsuk a beszélgetést.
Ezek a tippek segíthetnek a prezentációs készségeink fejlesztésében, illetve abban, hogy a megfelelő lelkiállapotban készüljünk az interjúra, és tisztázzuk magunkban, mivel nyűgözhetjük le igazán az interjút vezető HR szakembert. Ezután már csak rajtunk múlik, hogy megfelelően mutassuk be képességeinket és tapasztalatainkat bizonyítva, hogy valóban ránk van szükség. 

Készen áll az interjúra?

nézzen körül állásaink között

< vissza az előző oldalra